Hej,

vi har en balkong ovanpå verandan, se bif bild som exempel. Har nu rivit räcket till balkongen som var helt genomröttet efter 20 år. Verandan och balkongen är ca 12m långa och stolparna till räcket har gått genom taket undertill för att fästa i takreglarna för att bygga stabilitet. Problemet som uppkommit efter tid är att det rinner rätt igenom där stolparna går genom. Trät rör sig, så gör även stolparna och det gummerade taket som man så fint tätat på stolparna har släppt allt eftersom.

Sitter nu och kliar mig i huvudet kring hur jag ska fästa stolparna till balkongräcket när det är så långt för att det ska bli stabilt men också tätt nertill?

Att tillägga: taket är gummerat, och jag ska bygga om allt; dvs både trall och räcke..

Någon med kunskap och/eller erfarenhet? :)

To-etasjes hvitt hus med balkong over veranda og svømmebasseng i forgrunnen, omgitt av trær. Solseng og bord med parasoll på verandaen.

Bytt også stolpene når du først er i gang.

Hei

Det er litt vanskelig å forstå problematikken ut fra din beskrivelse. Bilder av den nåværende løsningen hadde gjort det lettere.

Takk for svar! Nå har jeg fått med litt bilder fra rivingen

• Dekonstruksjon av terrasse med spredte, ødelagte treplanker og søyler; naboens hus er i bakgrunnen, og en sammenfoldet parasoll står oppreist.
  • Ødelagt rekkverk og treplanker på en terrasse med en sykkelvei og hage i bakgrunnen.
  • Under bygging med synlige trebjelker og metallbånd i takstrukturen, del av riveprosjekt.
  • Takbjelker i tre under rivingen av en utendørs terrasse, med synlige beslag og en hage i bakgrunnen.
  • Veranda under renovering med delvis rivet tak og byggeavfall. Balkong med planter og utsikt mot vei og trær i bakgrunnen.
Nå forstår jeg bedre problematikken!

Jeg har ikke noe bra svar, men det burde en taklegger ha. Prinsippet er jo det samme som om det var et vanlig tak med f.eks. en ventilasjonshatt som stikker opp som det skal tettes rundt. Kanskje kle inn nederdelen av stolpen med metall for å legge takduken rundt?

S stapicbobi skrev:
Takk for svar! Nå har jeg fått med litt bilder fra rivingen
Hei!

Hvordan løste du det? Er i samme situasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.