altanplanleggingen i sluttfase
Tenker på den beste måten å bygge stolpene mine til et plank som blir ca 180cm høyt med CC120 mellom stolper på 95x95.

Jeg har tenkt å feste stolpen mellom to bjelker i henhold til bildet.
Hva tror dere om det? Og hva blir beste innfesting? Fransk/vognbolt/vanlig treskrue?

Jeg vet at 2stk 45x95 (som sammenføyes) der den ene får hvile på bjelken sikkert kan bli mer stabil.
Men da havner stolpen lenger ut og frisbrettet blir da et stykke ut over kanten.

Tips, råd og ideer mottas gjerne :)

• Trebjelker i terrassebygging, med stolper fast mellom bjelkene og grus underlag. Viser konstruksjonsdetaljer for planlagt terrasse.
  • Liker
Pontus Jonason
  • Laddar…
Du må ha noe som tar opp bøyekraften vinkelrett mot stolpen i horisontalplanet. En enkel kortbit flytter lasten innover til neste bjelke. Det blir ganske store krefter på planken ved vind. Slik har jeg gjort for at altanstolpene skal være stabile generelt. Stolpen i mitt tilfelle krysser bjelken og er boltet/limt. Det samme gjelder for den vinkelrette bjelken. Tverrslåene flytter ut bøyekraften til midten av kortbiten.

Byggkonstruksjon av terrasse med stolper, bjelker og støttende treverk. Stolpen skjøtes med horisontale bærere for stabilitet. Grønn hekk i bakgrunnen.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du trenger noe som tar opp bøyekraften vinkelrett mot stolpen i horisontalplanet. En enkel kortbit flytter lasten innover til neste bjelke. Det blir ganske store krefter på planken ved vind. Sånn har jeg gjort for at terrassestolpene skal være stabile generelt. Stolpen i mitt tilfelle griper over bjelken og er boltet/limt. Det samme gjelder den vinkelrette bjelken. Tverrslagene flytter ut bøyekraften til midten av kortbiten.
Takk for svar.
Har tegnet om litt
En trestruktur under bygging med stolper og bjelker på grusgrunn. To sidevegger møtes i hjørnet, og en terrasseplate er delvis festet.
Har lagt til ekstra små korte spikerbord rundt stolpen (trengs uansett for sternbordet) samt lagt til en kortling mot neste bjelke. I sidelengs retning bør det vel ikke trengs like mye? Å ha stolpen halvveis over bjelken hjelper jo mot det bl.a. men dette burde jo bli stabilt nok så det holder. Kanskje trekke en skråstøtte som deg også når man først holder på.

Hvordan har du trukket bolten?

eller sånn kanskje.. blir jo typ like mye jobb
Byggkonstruksjon med trebjelker over grus, del av nytt gulvprosjekt.

• Liker
Mange 0316
  • Laddar…
Med 1,8 m høyt blir det veldig store krefter hvis det blåser ordentlig når man bare har 145-195 mm (hvilken dimensjon det nå er på bjelkene?) å feste i. Jeg løste det ved å dra dem ned 70-80 cm under terrassen og deretter sette skråavstivere fra enden og opp inn under terrassen for å få en lengre vektarm på innfestingen, men det er jo ikke mulig her når terrassen ligger på bakkenivå.

Det kan kanskje godt holde med noen av variantene på bildene, men jeg hadde nok forsøkt å få til en form for innfesting i stål med et plank som er 180 cm. I bildet fra innlegg #3 kunne man for eksempel tenke seg at man fester med to kraftige L-formede plattjern (der det ene benet er kanskje 30 cm (som festet i stolpen) og det andre så langt som kortlingen tillater), ett på hver side av stolpen som boltes i stolpen og deretter går under bjelken og inn i 90 grader (eller litt mindre, si 70-80 grader så kommer det opp på kortlingen (dobbel kortling så du får samme bredde som stolpen) og kan festes i kortlingen.

Kanskje litt uklart, laget en klønete prinsippskisse i paint :p

En skisse i paint som viser prinsipper for festeanordning med røde linjer som framhever festestrukturen mellom to bjelker.

Dermed ikke sagt at det kanskje ikke fungerer å feste i henhold til noen av prinsippene ovenfor, noen som har tid og/eller er betydelig mer flink i beregningene får gjerne regne ut hva som faktisk trengs til et 180cm plank cc120cm. Men spontant synes jeg det føles litt spinkelt å bare feste i bærbjelkene, men jeg liker også å ha både belte og bukseseler :D

• Liker
Murbyggare
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Kanskje litt uklart, lagde en klønete prinsippskisse i paint :p

[bilde]

Dermed ikke sagt at det kanskje ikke fungerer å feste i henhold til noen av prinsippene ovenfor, noen som har tid og/eller er betydelig mer flink i beregningene må gjerne regne ut hva som faktisk trengs til en 180cm planke cc120cm. Men spontant synes jeg det føles litt spinkelt å bare feste i bjelkene, men jeg liker også å ha både belte og bukseseler :D
Forstår hva du mener, mine bjelker er 145.
Din idé blir vanskelig å utføre når stolpen står på en av platene, da går det ikke å komme under bjelken med et flattjern. Hvis man ikke begynner å skjære ut bjelken for jernet, men så moro har jeg ikke tenkt å ha det :D
Da drar jeg heller ned på CC målet, men ifølge boken bør CC 120 være mer enn nok.

Planket vil være ca 6m bredt og så 90 grader og fortsette 120cm til, så det har litt hjelp i endene, men det er klart at i midten av planket må jeg kanskje styrke det ordentlig. Det blåser ganske voldsomt her hvor vi bor.

..kanskje skal det legges til at de naboene jeg har som satt planke på terrassen kun satte stolpesko i terrassebordene, noe som ikke kan være i nærheten av det jeg planlegger her

LinusW, hvilke bra renderingar du har, er det Sketchup? Om ja, er det gratisversjon el oppgradering? Lykke til med byggingen!☺️

Ah, ja sidene/vinklene klarer seg nok ganske bra da, mest midten som du skriver. Nei, står stolpen på platen blir det jo kronglete, så ut på tegningen som at de ikke gjorde det :p

Da heller det vel mot noe av alternativene ovenfor :)

Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
LinusW, hvilke bra renderinger du har, er det Sketchup? Om ja, er det gratisversjon eller oppgradering? Lykke til med byggingen!☺️
Gøy at du likte dem, takk :) Det er ikke sketchup, det er 3D Studio Max.

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Ah, ja sidene/vinklene klarer seg nok ganske bra da, mest midten som du skriver. Nei, står stolpen på plata blir det jo kronglete, så ut på tegningen som at de ikke gjorde det :p

Da heller det vel mot noen av alternativene ovenfor :)
Platene er i tegningen stemmer ikke til 100% der de faktisk ligger, men risikoen for at en stolpe havner på/inntil plate er ganske stor. Deretter stikker bare plata opp kanskje 1-2cm fra grusen da de er nedbanket osv for at alt skal få plass. Får bli å sikre med tre etter beste evne.

Noen som har input angående innfestingen? Fransk skrue/bolt/trestkrue?
Har hørt både det ene og det andre om alle.

• Liker
Kasper i Malmö
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Noen som har input angående innfestingen? Fransk skrue/bolt/treskrue?
Har hørt både det ene og det andre om samtlige.
Jeg har prøvd alle tre ved forskjellige anledninger, og det som har virket best over tid for meg i alle fall, er gjennomgående bolt (skrue heter det jo egentlig, men ja :P) og mutter, varmforzinket, solid treskrue som nummer to og fransk skrue dårligst. Jeg rater Fransk skrue helt og holdent nå for tiden faktisk, i alle fall til ting som skal festes i tre.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Kul at du likte dem, takk :) Det er ikke SketchUp, det er 3D Studio Max.

Platene i tegningen stemmer ikke 100% med der de faktisk ligger, men risikoen for at en stolpe havner på/ved siden av en plate er ganske stor. Deretter stikker bare platen opp kanskje 1-2cm fra grusen da de er nedbanket osv for at alt skal få plass. Får bli å sikre med tre etter beste evne.

Noen som har input angående innfestingen? Fransk skrue/bolt/tre-skrue? Har hørt både det ene og det andre om alle.
Hvordan ble det til slutt og ble det bra? Hvilken konstruksjon valgte du og hvilken skrue ble brukt? Holder på med et lignende prosjekt og lurer på hvordan man best fester 95x95-stolper på 45x145-bjelkelag til et 180 cm høyt gjerde.

Mine vurderinger er dels hvordan man får det stabilt og dels hvordan man får det rett? Ofte drar det jo av gårde litt når man skrur, og det blir jo ikke så pent om stolpene står skjevt. Hvordan minimerer man den risikoen? :)

M Marges skrev:
Hvordan ble det til slutt og ble det bra? Hvilken konstruksjon valgte du og hvilken skrue ble brukt? Holder på med et lignende prosjekt og funderer på hvordan man best fester 95x95-stolper på 45x145-bærebjelker til et 180 cm høyt gjerde.

Mine funderinger er dels hvordan man får det stabilt og dels hvordan man får det rett? Ofte drar det jo av gårde litt når man skrur, og det blir jo ikke så pent om stokkene står skjevt. Hvordan minimerer man den risikoen? :)
Jeg bygget mine stolper som en "L"
Jeg festet en virke som var den samme som bærebjelkene som foten i L-en med vanlig skrue 180 eller 200 lange.. husker ikke. Og litt PU lim. Selve L-konstruksjonen ble veldig stiv og bra.
Foten i L-en gikk fra stolpen til neste bærebjelke der den også festet.

Gjerdet er nå et par år gammelt og står veldig stødig.
Pass inn L-stolpen nøye når du fester for å få en loddrett stolpe.

• Liker
Marges
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Jeg bygde mine stolper som en "L"
Jeg festet en planke som var den samme som bjelkene som foten i L-en med vanlig skrue 180 eller 200 lange.. husker ikke. Og litt PU lim. Selve L-konstruksjonen ble veldig stiv og bra.
Foten i L-en gikk fra stolpen til neste bjelke der den også ble festet.

Gjerdet er nå noen år gammelt og står veldig stødig.
Pass inn L-stolpen nøye når du fester for å få en loddrett stolpe
Takk for svar, du kjørte altså ikke ifølge bildene ovenfor med stolpene mellom to bjelker? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.