Vi vil sette opp en klesstang i vårt nyrenoverte garderoberom. Vi tenkte å sette opp en klesstang av kobberrør og vurderer nå den beste måten å montere den på. Vi lot nettopp håndverkere senke taket for å kunne sette inn spotter, men dumme som vi var tenkte vi ikke på å be dem sette en bjelke akkurat der klesstangen skal være.
Vurderer om man kan bruke lange skruer som går gjennom gipsplaten, luftspalten og så opp gjennom det solide tretaket (som er ca. 3 cm). Bør det fungere, eller bør vi satse på å feste i veggen i stedet? Klesstangen vil være ca. 2 meter.
Kjøp en stang som er litt lengre enn rommet/kammeret.
Borr hull med 25mm hullsag i veggene der stangen skal sitte, og lirke inn stangen.
Ingen holdere, ingen opphenging, ferdig
Mine stenger er vel ca 210 cm, det er 205 cm mellom opphengingene, en gipsvegg og et lintøyskap:
Takk for tipset! Vi har vurdert å feste i endene, men da i fester og ikke "bare" i borede hull. Antar at dine hull er litt dypere enn hva røret går inn (for å kunne få det på plass i det hele tatt). Er det ikke en risiko for at røret faller ut?
Vi vil imidlertid bruke kopperrør fordi vi synes det er fint. For å gjøre det mer stabilt tenkte vi å sette inn en rundstav inni. Spørsmålet er om røret klarer en avstand på to meter uten å bøye seg.
Beklager et utrivelig svar, men det var nok det dummeste argumentet jeg har hørt om innredningen i en garderobe
Ang. rørlengde mm: er det et vanlig trehus, så er veggene mer eller mindre "hule".
Så man kan bore hull i veggplaten, kjøre inn røret, og deretter trekke det tilbake i veggen på motsatt side.
Synes man at det sitter litt løst så setter man på en dutt med settlim PL400.
Du er unnskyldt! Men du foretrekker at ting ikke er pene altså? Klesskapet er åpent og det første jeg ser når jeg våkner, derfor vil jeg at det skal se bra ut – ikke noe rart med det
Det er virkelig beklagelig at det i tråd etter tråd kommer innlegg fra deg KoW hvor det bare er din måte som er den rette. Jeg forstår @bjornlof til 100% og håper du ikke blir avskrekket av denne gamle forumreven!
Hør ikke på KoW. Det finnes andre aspekter på ting enn hvor praktisk det er, men det virker som han har veldig vanskelig for å forstå det!
Når det gjelder røret. Lastar du på skikkelig med klær, vil det sige betydelig på midten. En innfestningspunkt på midten også! Jeg er ikke superfornøyd med løsningen å bore hull i gipsen, føles litt B selv om det trolig fungerer. En annen måte er å ta en plate i litt tykkere kryssfiner og bore hull i den, og så skrur du den opp på veggen. Går jo å male i passende farge først.
Såkalte rørklammer finnes i kobber. Kanskje kan de brukes for midtinnfestningen!
Mange klesbutikker har stendere eller klesstenger i kobberrør.
Du får selvfølgelig gå opp i dim hvis du skal ha mer last. Deretter er det viktig å velge "harde" kobberrør. Det finnes varmglødde rør som er lettere å bøye, disse skal du ikke bruke.
Deretter er spørsmålet hva du skal bruke for koblinger, presskoblinger er penest og klarer lasten best, klemkoblinger kan også fungere. Problemet med presskoblinger er at du må ha et presserverktøy for monteringen.
Selvfølgelig kan du bruke lange skruer bare du vet hvor langt du har til noe som fester. Hvis det gamle tretaket virkelig er 30 mm tykt vil det holde svært godt.
OM du så vil kjøre på kobberlinjen for at det skal være pent, noe en som jeg interiørrev liker, hvorfor ikke gå en ekstra mil... kapp rør til den lengden dere vil ha i distanse fra taket.. skru fast med en gjennomgående skrue i taket og fest klesstangen med vanlig vinkelkobling for kobberrør...
Behøves det støtte på midten, bruk en T-kobling.
Er det 20 rør dere har tenkt å bruke?
Om nå TS vil ha kobberrør så skal vi vel ikke foreslå en masse andre alternativer?
Kobberrør bøyer seg ikke om det er litt grovere og harde.
Mazen foreslo at TS bruker vinkelkoblinger og det forenkler og gjør det mer enhetlig.
Så det er bare for TS å kjøre sin idé å kunne våkne om morgenen og beundre klesstangen...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.