Jeg skal sette opp en TV-antenne i en mexiteglvilla. Men jeg har ingen anelse om hvordan. Tegl er ikke min sterke side. Er mexitegl en solid stein som man bare kan bore og plugge i, eller er den hul inni så pluggen ikke vil ha noe å feste i?
Er det noen risiko for at jeg kan sprekke en stein når jeg begynner å mishandle den med slagboret?

Trenger ikke slag for å bore i tegl. Form for innfesting overlater jeg til noen andre, men jeg synes epoksykapsler burde være bra.

Mexi er en solid stein men ganske følsom. Den sitter ikke fast så himla bra da den er helt glatt på over- og undersiden.

Du kan ikke sette antennen i vindskivene eller skorsteinen i stedet?

alex86 skrev:
Du kan ikke sette antennen i vindskiene eller skorsteinen i stedet?
Med snø på taket? Da må jeg vente til våren har kommet :mad:
Nei, det får nok bli en veggmontering i stedet.

@Kattvovven: Epoxy ampuller? For meg fullstendig ukjent størrelse!

pegee skrev:
Med snø på taket? Da får jeg vente til våren har kommet :mad:

@Kattvovven: Epoksy ampuller? For meg fullstendig ukjent størrelse!
Vilt stresset, kom ikke på hva det het. Kem-anker heter de. Ampulle, som stoppes i borehullet, du slår inn ankeret som knuser ampullen og fester alt sammen. Industriklatrere/vanlige klatrere pleier å bruke slike for sikringspunkter, men du trenger jo ikke noen grovere dimensjoner. Faaaaast, ikke lytt til meg. Som sagt, finnes sikkert mye smartere løsninger. Typ legge parabolen i snøen til våren ;)

Prøv å få tak i hiltis røde plugg som er ca 100-120mm lange, bor med 10mm bor og fransk treskrue som er like lange som pluggen så faller den aldri ned!

pegee skrev:
Med snø på taket? Da får jeg vente til våren har kommet :mad:

@Kattvovven: Epoxi ampuller? For meg fullstendig ukjent storhet!
Har dere så mye snø at ikke vindskivene synes? 😝

Har du kaldloft og ikke bor for langt fra senderstasjonen kan du jo plassere antennen inne på loftet. Jeg prøvde det og det fungerer perfekt selv med 80 cm snø akkurat nå. Antennen ligger løst på kutterspån.

alex86 skrev:
Jeg tenker på et slikt feste: [lenke]

😜)
Jeg ante at det var noe slikt som ble ment.

Huset har tre etasjer i sokkel. Garasje, entréplan, loftsetasje.
Den gavlen som vender i riktig retning hva gjelder senderen er selvfølgelig den høyeste. Jeg har overhodet ingen lyst til å stå
på en stige opp til mønet på tredje etasje. (gisp..). :eek:
Så mine alternativer er begrensede.

Et kjemisk anker fungerer det i minusgrader, om jeg ikke finner foreslåtte røde hiltiplugg?

Pluggen er så bra i dag at jeg tror ikke den løsner, plugg som ekspanderer og skrur seg som en knott på baksiden om det trengs. Om teglsteinen løsner kan jeg ikke svare på, men jeg gjetter at det skal nok mye til.

Får du ikke tak i hiltiplugg så har wurth en lignende som er like grym :)
Koster dog ca 17-20kr/stk, inkl skrue..
Wurth her i Karlstad selger disse stykkvis :)

Jeg hadde ikke festet antennen i mexitegl!
Teglverket er bare et lag med luftspalte på innsiden. Har du uflaks, så holder ikke spikrene som ble satt ved muringen den ekstra påkjenningen fra antennen, og deler av veggen kan rase ned! Skal du nødvendigvis feste antennen i teglfasaden, så må du få den forankret innenfor teglskiktet.

Det er vel ingen sendermast han skal montere?
Det går neppe an å mislykkes med å montere en antenne som maks veier et par kilo, min aktive plastantenne veier ca 400 gram.
Plugg og skrue duger godt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.