1.135 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Feste bjelke/bærebjelke på veggen for pergola?
Har tenkt å bygge en pergola hvor den ene siden skal festes i garasjeveggen.
Jeg skal altså sette en bjelke/bærlina på veggen som det senere skal settes bjelkesko i for de utovergående bjelkene.
Har noen her en idé om hvordan man gjør dette?
Skulle man sette den på den øvre panelen så begynner det å bli litt for høyt for å få ønsket nivå på pergolaen.
Det ville fungert bedre med høyden om man kunne få dit bærlina ved platen ved vinduet eller kanskje fjerne litt på øvre del av vinduet?
Spiller kanskje ingen rolle, men pergolaen er tenkt å bli 4,6x5,9m. Stolpeskoene er allerede satt i bakken ved haugen med belegningsstein på det ene bildet, så det er disse vi må forholde oss til.
Legger ved noen bilder.
Takk for ideer til hvordan man kan løse dette 🙂
Jeg skal altså sette en bjelke/bærlina på veggen som det senere skal settes bjelkesko i for de utovergående bjelkene.
Har noen her en idé om hvordan man gjør dette?
Skulle man sette den på den øvre panelen så begynner det å bli litt for høyt for å få ønsket nivå på pergolaen.
Det ville fungert bedre med høyden om man kunne få dit bærlina ved platen ved vinduet eller kanskje fjerne litt på øvre del av vinduet?
Spiller kanskje ingen rolle, men pergolaen er tenkt å bli 4,6x5,9m. Stolpeskoene er allerede satt i bakken ved haugen med belegningsstein på det ene bildet, så det er disse vi må forholde oss til.
Legger ved noen bilder.
Takk for ideer til hvordan man kan løse dette 🙂
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Du trenger jo ikke å ha en lang bjelke heller. Du kan jo dele opp den og la den "hoppe over vinduene".
Det holder med et solid bord i panelet som du fester med fire solide skruer.
Det holder med et solid bord i panelet som du fester med fire solide skruer.
Dette har jeg tenkt på også. Må regne litt på hvor de utgående bjelkene havner først.S Småbrukaren skrev:
Sannsynligvis har man vel sin vanlige flaks, så det kommer til å bli en bjelke midt foran et vindu, da trenger jeg jo å ha bjelken der?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Hvor bredt er vinduet?
Jeg kan tenke meg at to takstoler på utsiden med typ c/c 40 og deretter hoppe over vinduet. Så c/c 80 fram til neste vindu og samme på utsiden av det bortre vinduet funker hvor bra som helst.
Jeg kan tenke meg at to takstoler på utsiden med typ c/c 40 og deretter hoppe over vinduet. Så c/c 80 fram til neste vindu og samme på utsiden av det bortre vinduet funker hvor bra som helst.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Feste bærebjelke til liggende regel.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Litet däck/kaffetrapp. Fästa 95x95 stolpe mot 45x170 bärlina/golvregel?
Altan & Uteplats -
Fästa tvärregel mot bärlina
Altan & Uteplats -
Fästa 95X95 i bärlina/spikregel
Altan & Uteplats -
Hur fästa regel/bärlina i husvägg/grund?
Altan & Uteplats