33.018 lest ·
19 svar
33k lest
19 svar
Feste av bjelkelag i kantelement
Side 1 av 2
Jeg skal bygge et terrassegulv. Har tenkt å feste en bjelke 45*145 i sokkelen på huset. Sokkelen består av L-element, med en sementbasert plate ytterst, og bak den 50mm isopor.
Hva finnes det av ekspanderbolt eller lignende som jeg kan bruke.
bengan6
Hva finnes det av ekspanderbolt eller lignende som jeg kan bruke.
bengan6
Hei
Du må inn i platen for dette.
Lange ekspansjonsbolt fungerer bra eller lange nylonplugger fra f.eks essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 søk på 304 318
men du må ha kontroll på eventuelle el/vann/gulvvarmerør som går der.
Samt riktig lengde så den griper i minst 50mm betong.
Du må inn i platen for dette.
Lange ekspansjonsbolt fungerer bra eller lange nylonplugger fra f.eks essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 søk på 304 318
men du må ha kontroll på eventuelle el/vann/gulvvarmerør som går der.
Samt riktig lengde så den griper i minst 50mm betong.
Hei
Takk for svaret. Er det ingen risiko for at den delen av bolten som er i frigoliten, bøyes nedover, siden frigoliten ikke har noen støttende funksjon. Altså at hele bjelken kan synke. Og dermed hele gulvet.
Takk for svaret. Er det ingen risiko for at den delen av bolten som er i frigoliten, bøyes nedover, siden frigoliten ikke har noen støttende funksjon. Altså at hele bjelken kan synke. Og dermed hele gulvet.
Jo risikoen er ganske høy, litt avhengig av valg av bolt diameter og cc avstand og belastning. Å punktere isoporen innebærer også at du får en svekkelse i det vanntette laget som isoporen også fungerer som. Funksjonen for å bolte i veggen er for det meste for at den ikke skal gli fra veggen/huset. Sett en plintrad ganske nær huset så skal det ikke være noen problemer, setter du den tilstrekkelig nær så kan du la være å bolte i veggen.
Hei
Hadde nøyaktig samme problem når vi bygde vår terrasse. Vi festet ikke den indre bærbjelken i veggen, men la den kun på betongplater. Resten av bærbjelkene ble forankret med stolpesko. (flyttet for øvrig den indre noe nærmere huset) Har fungert kjempebra i syv år ...
//Mikae
Hadde nøyaktig samme problem når vi bygde vår terrasse. Vi festet ikke den indre bærbjelken i veggen, men la den kun på betongplater. Resten av bærbjelkene ble forankret med stolpesko. (flyttet for øvrig den indre noe nærmere huset) Har fungert kjempebra i syv år ...
//Mikae
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 innlegg
Ville det ikke vært lettest å skjære ut frigolit + betong med en diamantblad, støpe en kloss mot bunnplaten for hvert festepunkt med ekspanderbetong og deretter bore gjennom alt sammen?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Slettet.
//KoW
//KoW
Jeg satte cc 80 cm. Gjør ikke som btgarb skrev: Borr 16 mm hull, bruk 16 mm gjengestang og kjemanker. Det går ikke. Bruk 12 mm gjengestang og ankermasse. Jeg limte også med PL400 på baksiden av bjelken.
Sist redigert: