Jeg har kjøpt L-støtte fra fabrikk. Jeg har fått omtrent halvparten av dem satt på plass av entreprenør-selskap, og nå har jeg begynt innfesting av gjerdestolper på innsiden av L-støttene. Når jeg har satt stolpene, skal entreprenørselskapet komme tilbake og fylle igjen på innsiden av L-støttene.
Jeg har laget en tegning (som er en del av en godkjent byggetillatelse) på hvordan hele bygget skal se ut:
Det dere ser på tegningen er 10kN L-støtte som er 120 mm tykke, samt en innfestet svart stolpe 95x95mm. Den svarte stolpen er egentlig impregnert og skal males om et år eller to.
Jeg har vurdert ekspanderbolt, men når jeg var på byggevarehandelen i morges, anbefalte de meg fasadeplugg. Så jeg kjøpte meg en eske og dro hjem og begynte.
Arbeidsmetoden var ganske rask og smidig:
1. Fest stolpen midlertidig der den skal sitte med en skrutvinge. 2. Ca. 200mm fra underkant på stolpen: borr med 10mm tykt betongborr med en slagbormaskin gjennom både 95-regel og 70 - 80 mm inn i L-støttens vegg på samme tid. 3. Slå inn pluggen forsiktig i hullet med hammer til pluggens krage ligger i flukt med hullkantens kant. 4. Skru inn tilhørende skrue med skrumaskin til skrumaskinen ikke orker mer. 5. Slipp tvingen, juster stolpen med vater i begge retninger, fest tvingen igjen. 6. Borr et nytt hull gjennom stolpe og inn i veggen, ca. 150mm fra veggens overkant. Inn med plugg og skrue. Samt en tredje og siste innfesting på samme måte mellom den nederste og øverste innfestingen. 7. Stram det siste på skruene med en pipenøkkel.
Jeg er fornøyd med innfestingen, og det føles som om stolpen sitter skikkelig hardt. L-støttene trapper seg 200mm i høyden noen steder på grunn av høydeforskjeller på tomten. Derfor kommer gjerdet også til å trappe seg i overkant. Der tomten heller mest, vil det være ca. 900mm synlig L-støtte over bakken. Og der tomten flater ut, vil det bare være ca. 300mm synlig L-støtte over bakken. Byggetillatelsen sier maksimalt 2200mm total høyde av L-støtte og gjerde. Vi vil ikke bygge 2200mm høyt gjerde overalt. Men det jeg vil si, er at gjerdet ovenpå L-støttene kan bli så høyt som 1700mm.
Til mine spørsmål:
1. Burde jeg brukt ekspanderbolt i stedet? Ville det vært enda sterkere? Det blåser en hel del der jeg bor, og det vil ikke være større sprung enn 5mm mellom plankene, noe som sannsynligvis gjør at gjerdet blir et stort vindfang. Vi skal bruke 28x145mm fasadebord på gjerdet.
2. Jeg skal sette 50 - 60 stykker stolper. Jeg har satt omtrent 9 stykker. På de 5 første stolpene glemte jeg å sette skive. Hvor ille er det? Må jeg gjøre om disse innfestingene?
3. Ved en anledning fikk jeg en tynn, men ganske lang sprekk i et hjørne på en L-støtte. Hva kan jeg ha gjort feil da? Kan det ha vært fordi jeg satte skruen i pluggen og slo dem inn samtidig i hullet? Og at pluggen inne i hullet deretter ekspanderte for mye? Borrhullet nærmest sprekken er ca. 120mm fra overkant av L-støtten og ca. 230mm fra høyre kant på L-støttens vegg. Hva kan jeg gjøre for å unngå flere slike sprekker? Hva må jeg gjøre med sprekken for å unngå problemer i fremtiden?
PS. Tagger @C.Lundin i dette innlegget ettersom han har gitt meg fantastisk "betong-relatert" hjelp i et tidligere innlegg. Jeg setter dog utrolig pris på alles svar <3
Jeg hadde om mulig økt lengden ytterligere, til 180/200mm på skruen, samt brukt større skiver. Prøv å sette skiver på alle. Etterstram manuelt før etterfylling.
Problemet når man borer så langt og gjennom både stolpe og betong er jo at stolpen vil bevege seg litt (selv med tvinge) noe som gjør at hullet i betongen kanskje blir litt for stort. Men det er jo samtidig en smart vei med hensyn til antallet stolper.
Kan sprekken skyldes at du har hatt uflaks og truffet armering?
Jeg hadde om mulig gått opp ytterligere i lengde, til 180/200mm på skruen, samt brukt større skiver.
Forsøk å sette skiver på alle. Etterstram manuelt før gjenfylling.
Problemet når man borer så langt og gjennom både stolpe og betong er jo at stolpen vil bevege seg litt (selv med tvinge) noe som gjør at hullet i betongen kanskje blir litt for stort. Men det er jo samtidig en smart vei med hensyn til antallet stolper.
Kan sprekken skyldes at du har hatt uflaks og truffet armering?
Angående lengden på skruen er jeg livredd for å risikere å bore gjennom L-støttens vegg eller lage flere sprekker da veggen kommer til å være synlig ut mot gaten. Det er mulig at jeg traff armering når det sprakk, boret jeg kjøpte skal tydeligvis kunne gå gjennom armering også sa de i butikken. Om jeg trenger enda dypere borehull for lengre skrue er vel risikoen enda større for å treffe armering eller ved et uhell lage hull på utsiden om jeg borer for langt eller så...?
Å kjøpe større skiver kunne jeg imidlertid gjøre. Du mener altså at jeg skal kjøpe større skiver og sette dem på / bytte ut på de 8 stolpene jeg allerede har satt opp?
Angående å etterstramme mener du at jeg skal gå dit igjen og etterstramme alle skruene med piperattnøkkel før de fyller igjen? Ikke noe problem
Det blir jo en ganske bra løftestangseffekt med tanke på høyden, og da føles de cirka 60mm i muren ikke så mye. Kan man få frem noe på hvordan armeringen sitter, så du for eksempel kan tilpasse skruehøyden?
Ja, noe større skiver (ByggMax selger til bra pris i løsvare) og skiver på alle plasser.
Og etterstramme med pipenøkkel som du beskriver.
Den store flaten som blir er et skikkelig seil og vil vibrere litt med vinden, hvorved profilen kommer til å bevege seg. I ditt tilfelle ville jeg forankret inn mot plenen for å sikre at de står igjen i mange år. Det er ikke så mye jordtrykket som gjør noe, det er vinden. Sørg også for at det er pukk mellom jord og profil på innsiden. Bedre å gjøre noe skikkelig med en gang, i stedet for å gjøre om.
Jeg vil bare legge til at jeg har utelatt noen deler som er ganske viktige, beklager dette, men her kommer de.
1. Spaljé-hull.
Planket vil ha en total strekning på 52 meter. I planket vil det være 7 stykk spaljéhull som er 1,5 m brede hver og har omtrent 10 cm mellom spjeldene som bare blir ca. 45 mm brede. Så der vil vi jo få litt luftgjennomslipp som forhåpentligvis gjør at lufttrykket på planket blir litt mindre. Her nedenfor ser dere hvordan det hele ser ut, inkludert spaljéhull. (beklager de røde strekene som er en begynnelse på å prøve å skissere hvor stolper og lekter skal sitte).
2. Vinkler.
Planket vil følge vår tomtegrense, med litt unntak. Det vil bli en del vinkler i planket, så det er altså ikke 52 meter rettstrekning. Jeg tenker at det hjelper til med å gjøre det hele litt mer stabilt. Her er situasjonsplanen (det vi behandler i denne tråden er strekke A - D, de mørkerøde tykkere strekene er spaljéhull):
Utover det jeg har nevnt ovenfor er tanken å på et sted bygge en liten tverrvegg for å skjule en luft-/vannpumpe, så det blir jo som en stang som tar opp trykk. Man kunne jo gjort lignende på flere steder, typ som en spaljé eller noe ut fra planket inn mot tomten.
Videre har jeg tenkt å trekke til med pipenøkkel som dere påpeker før vi etterfyller. Vi har også tenkt å fylle med noen form for knust stein, typ 11 - 16 mm rett under stolpene, før etterfylling, for å få bedre drenering rundt stolpene.
Jeg er vel klar over at planket vil bli som et seil/stort vindfang. Det har jeg vært bekymret over siden vi begynte å skissere på dette (for over et år siden). Derfor valgte jeg 10kN L-støtte i stedet for 5kN. Jeg valgte også 95-stolpe i stedet for 70-stolpe. Og så klart vil jeg gjøre dette ordentlig fra starten av i stedet for å gjøre om, spesielt når det har kostet så forbannet mye med L-støtter og kostnad for entreprenørene å plassere ut støttene.
Jeg burde lagt dette innlegget her i forumet først for å lufte og få meninger om innfesting. Men da jeg var i byggevarehandelen, anbefalte de meg denne fasadepluggen, jeg hadde lenge vært inne på ekspander. Noen skive hadde jeg ikke tenkt på, men når jeg skrur til med pipenøkkel innser jeg jo at en skive er et must for hodet eter seg inn i stolpen jo mer jeg strammer.
Spørsmål
1. Må jeg trekke ut alle fasadepluggene jeg har satt for å få inn lengre skruer? 2. Hvis firkantsskiven jeg har brukt (9x25x3 mm Vfz) er for liten, hvilken størrelse ville vært å anbefale? 3. Hvis jeg i stedet lar innfestingene jeg allerede har gjort være urørt, kunne jeg komplettert med en fjerde innfesting per stolpe som da er for eksempel gjengestav + ankermasse, alternativt ekspanderbolt? Ville det gjort noen forskjell?
Jeg er ute etter en form for "siste hjelp her" for å slippe helt å gjøre om de 16 stolpene jeg allerede har satt - om man kan gjøre noen form for kompletterende sikring. Samt lurer jeg selvfølgelig på hvordan jeg skal fortsette. Det vil bli omtrent 52 stolper, så jeg har jo et godt gjeng igjen - som jeg kan sørge for å gjøre på riktig måte.
Ved de hullene jeg allerede har gjort har jeg ved et fåtall tilfeller støtt på armering. Boret jeg kjøpte skulle tydeligvis klare å bore gjennom armering, så første gang presset jeg på som f. med maskinen. Og det kan være da sprekken oppstod. Etter det, når jeg støtte på armering, valgte jeg i stedet å ta et nytt hull noen centimeter ved siden av for ikke å treffe armering.
1 La de som sitter der være
1a Synes du at du vil ha mer feste så sett i en til, det går bra med den sorten du har.
2 For svake skiver, så store som mulig skal de være, det finnes firkantede varmgalvaniserte, er hullet for stort i dem
så setter du en mindre utenpå.
3 Se 1a
4 Det med grus bak ved stolpene er bra, legg gjerne direkte mot stolpene en minst halv meters bredde,
platonmatte eller lignende mot stolpen og ca 20 cm nedenfor den og opp til like over jord,
dette gjør at stolpen aldri får direkte kontakt med vann og fukt som blir i jordmasser og stolpen
råtner uansett trykkimpregnert virke.. Tror jeg vet det med å råtne.
5 Det med de vinkler som blir, kommer til å stagge opp bra og får du til ytterligere en vinge
90 grader ut på et eller annet sted, f.eks søppelkasseskjul eller annet så er du i mål, det trengs bare noen meter
for å stagge opp for vind. Om mulig ved et hull som du skal ha på langstrekk
Edit Det med sprekk ble når du boret og kom på jern, da vibrerte alt og det ble en sprekk i hjørnet
ikke noe å bry seg om armeringen holder sammen.
Ja, jeg rører helst ikke de jeg har satt om det ikke er 100% nødvendig, jeg er redd for at skruen ikke drar like bra om jeg skrur den ut og så skrur den inn igjen.
1. Kjøpe større skiver, men hvilken størrelse?
2. Komplettere med en ekstra fasadplugg med tilhørende skrue med en stor skive på hver av de 16 stolpene jeg allerede har satt. Hvor nær eksisterende hull er det trygt å ta nye hull i betong - slik at ikke hullene kollapser i hverandre?
3. Så på de resterende 44 stolpene bruker jeg med samme 169mm skrue med tilhørende plugg, men med nye store skiver. Og så fortsetter jeg å sette tre per stolpe.
4. Når det kommer til etterfylling forstår jeg det som at du sier at jeg enten skal bruke grus / knust stein ELLER platonmatte? For om jeg kun bruker platonmatte, og monterer den så den går "forbi" stolpen 20cm på hver side samt 20cm nedenfor stolpen, så bør jeg redusere dens kontakt med fukt til omtrent 95%? Da trenger jeg vel ikke legge grus inntil også? Grunnen til at jeg spør er at det føles mye smidigere med platonmatte. Samt billigere
5. Angående vinkler og tverrvegger. Da setter jeg en tverr-vegg der jeg skal gjemme bassengpumpen. Så kan jeg lage et par ekstra slike (med tverrstag av 95-stolper) som samtidig kan fungere som espalier for planter.
6. Så har jeg glemt å nevne dette: Langs omtrent 40% av plankens lengde skal jeg ha terrasse. L-støttene slutter i høyde med ca 10 cm over kanten av min planlagte terrasse. Så jeg har tenkt å feste bjelkelag (45x145) langs med 95-stolpene. Er det dumt å feste bjelkelag til terrassen i 95-stolpene som er montert på L-støttene? Det gjør vel at 95-stolpene sitter enda mer. Terrassen vil gå innover tomten ca 4 - 6 meter fra gjerdet. Så det blir jo et solid stykke terrasse (stor tyngde) som holder mot på innsiden.
EDIT:
Jeg oppdaterte skissen litt. Slik, med terrasse mot gjerdet er tanken å bygge langs en stor del av gjerdet / L-støttene. Hiss eller diss?
1 her er en god pris https://www.proffsproduktershop.se/...BUmWMTH6LIzKB5RXAvD06KS004OAXa_kaAp0ZEALw_wcB
1a avhengig av hva slags dim på bolt/skruv i kan du ta en mindre og sette utenfor, Scroll på samme side
Alternativet er en galvat plattjern 60 mm og kappes 60X60 med borrehull i som passer din bolt/skruv
2 Det går bra med 50 mm mellom
3 Ok med det
4 Platon mot stolpe og litt grus mellom jord og platon, la oss si 60 cm bredde, da drenerer det litt mot bunnen, om det renner vann der ved kraftig regn
5 Det avgjør du selv, bare føl hvor stødig eller vinglete det blir, går å utbedre med ev, stivere senere
6 Går helt fint å feste i stolpen, men du må ha et X-antall fundamenter som bærer terrassen, og med bjelkelag og tyngde vil de L-profilene stå stødig
1 her er en god pris [lenke]
1a avhengig av hva slags dim på bolt/skruv inn kan du ta en mindre og sette utenfor, Scroll på samme side
Alternativ er et galvanisert flatjern 60 mm og kappes 60X60 med borehull i som passer din bolt/skruv
2 Det går bra med 50 mm mellom
3 Ok med det
4 Platon mot stolpe og litt grus mellom jord og platon, la oss si 60 cm bredde, da drenerer det litt mot bunnen, om det renner vann der ved kraftig regn
5 Det avgjør du selv, bare kjenne hvor stødig eller vinglete det blir, går å utbedre med ev, stag senere
6 Går helt fint å feste i stolpen, men du må ha et X-antall pillars som bærer terrassen og med bjelker og tyngde kommer de L-profilerne til å stå stødig
1. Den lenken du sendte hadde ingen spesiell brikke markert. Jeg har små brikker fra før som jeg allerede har kjøpt i byggevarehandelen. Men jeg tenkte å dra til byggmax i morgen tidlig og kjøpe et knippe større. Skal jeg gå for 6x6cm firkantbrikker varmforzinkede?
2. Jeg ber vår entreprenør kaste grus utenfor platon-matten da før de fyller på med pukk / jord.
3. Angående innfestingen av platon-matten, kan man feste sånne spesielle spiker for platonmatte i L-støttene? Må jeg forbore? Eller holder det om jeg fester platonmatten i siden av hver stolpe, og lar platonmatten henge ut 20cm på hver side av stolpen? Eller må jeg kjøpe en hel del sånn platonmatte-list?
4. Ja, terrassen vil ikke bare hvile på bjelken som ligger langs gjerde 95-stolpene. Jeg legger en masse 300x300x50mm betongplater også som bjelkene mine hviler på (i henhold til terrassestandard). Jeg fester også terrassen i bassengens betongkrans.
1 jeg får frem den . skit det samme, ta så store du finner, kanskje trengs dine mindre så ikke skruen går gjennom hullet, gjerne galv om du finner, ikke bonjern, rustfritt går det med men galv/rustfritt liker ikke hverandre så bra, men holder nok din levetid
2 Skal de fylle med makadam bak, så trengs ikke grus, blir liksom kake på kake da,
3 Bare neste opp platon med hva som helst i stolpen litt lett. bare så den henger igjen,. tilbakefylling klyper fast den
4 Skal mye til at L-profilerne ved altanen skal bevege seg, det blir en kryssavveksling i sidelengs der
Vi har også satt l-støtte og fylt ut tomten. Satte 45x70 lekter som gjerdeposter med spikerplugg. Det holdt ikke siden barna henger på gjerdet. Jeg satte betongskrue, bare til å bore, så blåse rent og til slutt feste boltene med muttertrekkeren. De spikerpluggene du satt er el-forsinkede og kommer til å ruste. De ser spinkle ut for å holde de postene.
Vi har også satt l-støtte og fylt ut tomten. Satte 45x70 lekter som gjerdestolper med spikplugg. Det holdt ikke da barna henger på gjerdet. Jeg satte betongskrue, bare til å bore, så blåse rent og sist kjøre fast boltene med mutterknakkeren.
De spikpluggene du satt er elforzinket og kommer til å ruste. De ser pinglete ut for å holde de stolpene.
Hei og takk for ditt svar
Men det er ikke spikplugg, det er fasadeplugg der jeg først drar i en plugg og så skrur jeg skruen inn i pluggen slik at pluggen ekspanderer. Jeg skal ringe byggevarehandelen i morgen og spørre om hvorfor de er elforzinket, hadde dårlig oversikt / tenkte ikke på det. Men de anbefalte meg disse da jeg fortalte hva jeg skulle gjøre, og jeg viste til og med bilder av L-støttene og stolpene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.