Hei.
Noen som har en smart konstruksjon på falske takbjelker?
Altså synlige ikke bærende.

B
 
Tror jeg at Bauhaus har disse.
 
Bias skrev:
Hei.
Noen som har en smart konstruksjon på falske takbjelker?
Altså synlige, ikke bærende.

B
Vi har bygd egne av en 145x22 og to 120x22 planker som vi spikret sammen med dykkert. Så satte vi opp små regelbiter 120x45 med samme bredde som innermålet i bjelken, i taket, og spikret deretter fast boksen i disse. Bjelken beiset vi deretter. Det ble kanon. Vil man ha et litt mer slitt utseende kan man slå med en kjetting på plankene slik at de blir litt skadet.

// Fredrik
 
  • Liker
Helle Kaagaard
  • Laddar…
sam skrev:
Har for meg at Bauhaus har disse.
De, og K-rauta, har fake, "rustikke" takbjelker i plast (Polyuretan vil jeg gjette) Gjetter at man gjør med dem som med "plaststukkatur", limer dem på med latex eller lignende. Går meget fort å sette opp.

/Fredrik
 
jeg sjekket på bauhaus og de hadde drit fine.
Men shit hva det blir dyrt. 850kr for 4 meter :-(
 
Vi kjøpte våre feikbjelker hos en lokal sag og skrudde dem opp med vinkelbeslag (heter det så?) i bjelkene. Prisen var betydelig bedre hos den lokale enn hos Bauhaus, rundt 50-60:-/m, men de var ikke tørket ferdig. Her får du jo også nøyaktig den lengden du vil ha!
 
Hvorfor ikke sette opp ekte bjelker?

Kjøp nye, eller så brukte som du ønsker.

Vanskelig å finne noe som ser like ekte ut og sannsynligvis billigere.

Etter å ha sett på Bauhaus plastbjelker kan jeg ikke forstå hvorfor de ser brente ut. Vil man simulere at noe skal se gammelt ut, eller vil man få det til å se ut som om det har brent i huset og man aldri har gjort noe med det?

/ Fredrik
 
Tornhill skrev:
Hvorfor ikke sette opp ekte bjelker?
Noen vil montere inn spotter, eller trekke kabler, og det blir lettere hvis det er falske bjelker.
Google "faux beams" og du får massevis med inspirasjon samt innfallsvinkler på hvordan man kan lage egne bjelker. Personlig liker jeg ikke K-Rautas plastbjelker.
 
isolde skrev:
Noen vil montere inn spotter, eller trekke kabler, og det letter arbeidet om det er falske bjelker.
Google "faux beams" og du får masse inspirasjon samt innfallsvinkler på hvordan man kan lage egne bjelker. Personlig liker jeg ikke K-Rautas plastbjelker.
Ødelegger man ikke følelsen av "ektehet" om man monterer inn spotter i bjelkene? Om det skulle være ekte bjelker hadde man jo påvirket bæreevnen for hele taket om man laget plass for innfelte spotter. Eller er jeg bare en gledesspreder som ikke burde tenke så langt?
 
Man kan bygge bjelker som frippen skrev. Så er det bare å lasere/beise dem til ønsket farge. Om man vil ha dem "pene" og høvlede kan man frese en profil i kantene, men virket må da være tørt for det vil ellers sprekke. Om man vil ha "gammel" stil kan man bruke ikke-tørket virke (som vil sprekke) og brenne det med gasslampe/skjærebrenner og deretter stålbørste for å få fram grov ådring (lasere/beise etterpå).
 
Men om man vil male bjelkene sine hvite og at sprekkene skal være mørke/svarte, hvordan gjør man da? Bjelkene er nysaget så de er lyse nå, også sprekkene er lyse. Tanken er at de skal se ekte ut men at vi har malt dem hvite. Tips?!
 
beis sprekkene!

/fredrik
 
kan være helt på bærtur her men tenkte på vårt tak vi har malt... før vi malte så så sprekkene lyse ut men etter vi malte så ser de mørkere ut. kan det ikke være slik at skyggene og den hvite malingen på taket framhever sprekkene og gjør at de ser mørkere ut selv om de egentlig ikke er det? kan jo fungere på noe lignende måte på bjelkene.... just a thought! (men kan kanskje avhenge av hvor store sprekkene er kom jeg til å tenke på nå...)
 
Beise sprekkene? Hvordan?! Duppe i med en pensel? Samboeren har en idé om å spraye sprekkene med svart maling... Siden de er ganske brede, må de nok farges på en eller annen måte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.