Sitter og planlegger vårens prosjekt som innebærer å sette opp litt espalier eller gjerde om man vil. Har forberedt med faststøpte stolpejern som sitter på en avstand på cirka 1500 mm (1400-1600 mm). Jernene er tilpasset 95 x 95 mm stolper og har 10 mm bulthull.

Som amatør snakker man med nære og kjære som anbefaler bolt og mutter, altså noe i stil med 2 stk M10 x 120 mm varmforzinket for hver stolpe, mens andre sier at det går bra med fransk treskrue, enten 2 stk 10 mm med lengde på opp mot 90 mm (en fra hver side) eller 4 stk 50 mm skrudd i hvert sitt hull i jernene.

Som amatør synes jeg det virker litt komplisert å bore gjennom stolpen helt rett for bolter. Føles som det er en stor risiko for at det blir litt skjevt og at det deretter er "kjørt" om hullet blir for stort for bolten?

I en slik situasjon føles fransk skrue litt mer praktisk, men spørsmålet er om et par "futtete" skruer kan holde oppe 95 x 95 mm stolpe, to bjelker på 70 x 45 mm samt stående ribber/spiler på 45 x 45 mm. Har (som alle merker) ingen kunnskap i fasthetslære eller lignende.

Men om det nå er sånn at bolt og mutter ikke er nødvendig for en slik trekonstruksjon, siden borringen føles litt risikabelt og at 2 stk lange eller 4 stk kortere skruer kanskje kan gjøre jobben tilstrekkelig bra, så hørte jeg nylig om en skrue man kalte for Big Dog som virket interessant og praktisk. Det virker som det er FAST Fastening som kaller sin skrue det, som de markedsfører som en erstatning til fransk treskrue. Etter litt googling ser det ut som Essve har noe lignende som de kaller for WAF.

Siden Big Dog (eller WAF) skruen føles både mer estetisk tiltalende og lettere å håndtere enn både bolt og fransk takket være vanlig Torx-bits og at man ser ut til å slippe forboring så virker det jo som en perfekt løsning for meg - men vil det være nok? Er en Big Dog tilsvarende når det gjelder å holde stolpene og hele konstruksjonen oppe?

FAST ser ut til å ha 10 x 90 mm og da hadde jeg sett for meg 2 stk, en fra hver side, i hver stolpe. Så finnes det også 10 x 50 mm, som man da burde kunne sette 4 stk av (en i hvert hull) akkurat som med fransk skrue.
Hvilken er egentlig best av disse alternativene?
Eller er det en kombinasjon kanskje, typ 2 stk 10 x 70 mm og 2 stk 10 x 30 mm (eller 60 mm / 40 mm) om man vinkler skruene litt?

Om noen lurer på hvor høy konstruksjonen blir så blir det nok drøyt 1000 mm som lavest og høyest 1600 mm. Lengden mellom hjørnestolper er opp mot 15-18 meter ville jeg tro. Som sagt, jeg tviler sterkt på at to "futtete" skruer per stolpe klarer å holde oppe alt selv om det kommer til å være en gjennomslippelig konstruksjon, dog på en vindutsatt tomt.

Glemte å nevne at vi satte stolpejernene så hullene går langs med ferdig gjerde. Grunnen var for å gjøre det lettere å sette stolpene rett i linje når det først er tid. Det var kanskje en stor feil?

Takknemlig for all mulig input!

Vanskelig å tro at det ikke ville være nok med Big dog. De er bedre enn de vanlige franske i den forstand at de franske pleier å gå av ved hodet. Franske er egentlig skit som ikke bør selges. I spørsmålet om det er bedre å sette 4 korte eller 2 lengre har jeg ingen anelse, men tror ikke du trenger å bekymre deg uansett hva du gjør. Jeg hadde nok selv satt 2 stykker lengre.
MVH Elias.

E EliasL skrev:
Vanskelig å tro at det ikke skulle være nok med Big dog. De er bedre enn de vanlige franske i den forstand at de franske ofte knekker ved hodet. Franske er egentlig dritt som ikke bør selges. Når det gjelder om det er bedre å sette 4 korte eller 2 lengre har jeg ingen anelse, men tror ikke du trenger å bekymre deg uansett hva du gjør. Jeg ville nok selv satt 2 stykker lengre.
MVH Elias.
Takk for svar!
Okei, fransk treskrue er uaktuelt, det kan vi være enige om da :-)

Men hvordan kan det være slik at en Big Dog, eller tilsvarende, kan holde like bra som en bolt hadde gjort det, mens de franske knekker ved hodet?

Det føles spontant som en Big Dog-skrue har mer til felles med fransk enn med en bolt.
Har det noe med materialet i skruen, utformingen eller behandlingen av den å gjøre?

Når det gjelder 2 stk lange kontra 4 stk korte, så føles det som sagt hipp som happ.
Dog har jeg forstått at den 90 mm lange fra FAST bare har gjenger opp til 55 mm eller noe i den stilen, mens den kortere 50 mm-versjonen har gjenger hele veien. Det blir 55 mm gjenger på en skrue kontra to skruer med til sammen nærmere 100 mm gjenger.
Sååå, har det noen betydning mon tro?

Ta den 90mm lange, du trenger ikke ha gjenger hele veien. Det er helt unødvendig, holder ikke sammen bedre for det.
Big dogen har grovere gjenger enn fransk, noe som gjør den bedre.

E EliasL skrev:
Ta den 90mm lange, du trenger ikke ha gjenger hele veien. Det er helt unødvendig, holder ikke bedre sammen for det.
Big dogen har grovere gjenger enn fransk hvilket gjør den bedre.
Okei, da er saken biff hva gjelder hvilken type innfesting som skal brukes; 2 st Big Dog 10 x 90 mm får gjøre jobben for hver stolpe.
Håper det holder......

Kan meddele at det ble 4 stk Big Dog 10x60 mm i hver stolpe (95x95). Virker som de sitter fast foreløpig i det minste.

• Liker
EliasL
  • Laddar…
Sitter i samme situasjon som TS. Hvordan har det gått? Merket om det har blitt noen forskjell eller sitter det fint etter ca to år?

K Krejtos skrev:
Sitter i samma situasjon som TS. Hvordan har det gått? Merket om det har blitt noen forskjell eller sitter det fint etter ca to år?
Jo takk, virket står fortsatt opp som det er tenkt. :)

Satte som sagt 4 stk 10 x 60 Big Dog i hver stolpe. Forboret noen centimeter med kanskje 5-6 mm bor bare for å lette litt start og grep og kunne styre/vinkle skruen noe siden de rent teoretisk kunne ha krasjet.

Innfestingen gikk relativt raskt og smidig takket være skruens egenskaper.

Treet har jo trukket seg sammen i takt med at det tørket så vi gikk over samtlige skruer og etterdro dem nå i løpet av våren.

Har i løpet av disse to årene etterdratt noen stolper tidligere. Men nå tok vi samtlige i år, og etter det syns jeg det sitter stabilt igjen.

Tidligere var det flere stolper som hadde krympet så pass at de "hang" noe.

I noen tilfeller roterte skruen uten skikkelig feste. Sannsynligvis har den da krasjet med kompisen fra andre siden, noe som ikke er optimalt men de øvrige tre i stolpen satt bra.

Snakket med en snekker som kikket over det og mente på at vi får se om det løsner igjen lenger frem, da får man kanskje overveie å bore gjennom og sette bolt i stedet. Er lekperson så har ingen anelse om sannsynligheten for det i mitt tilfelle.

Er på det hele tatt ganske fornøyd med Big Dog-skruen. Det eneste negative var at det i de boksene jeg kjøpte var litt for mange defekte hoder for bitsen, altså bitshullet i skruen var så pass igjenkorket at den var helt ubrukelig. Så det var flaks at man ikke bestilte noe eksakt antall.

Håper dette var svar på ditt spørsmål :D

• Liker
Krejtos
  • Laddar…
L LiteSkruvad skrev:
Jo takk, virket står fortsatt opp som det er tenkt. :)

Satte som sagt 4 stk 10 x 60 Big Dog i hver stolpe. Forboret noen centimeter med kanskje 5-6 mm bor bare for å lettere starte og få grep og kunne styre/vinkle skruen noe siden de rent teoretisk kunne ha krasjet.

Innfestingen gikk relativt raskt og smidig takket være skruens egenskaper.

Treet har jo trukket seg sammen i takt med at det tørket så vi gikk over samtlige skruer og etterstrammet dem nå på våren.

Har i løpet av disse to årene etterstrammet noen stolper tidligere. Men nå tok vi samtlige i år, og etter det synes jeg det sitter stabilt igjen.

Tidligere var det flere stolper som hadde krympet såpass at de ”hang” noe.

I noen tilfeller roterte skruen uten ordentlig feste. Formentlig har den da krasjet med kompisen fra andre siden, noe som ikke er optimalt men øvrige tre i stolpen satt bra.

Snakket med en snekker som så over det og mente at vi får se om det løsner igjen lenger frem da får man kanskje overveie å bore igjennom og sette bolt i stedet. Er lekperson så har ingen anelse om sannsynligheten for det i mitt tilfelle.

Er på det hele tatt ganske fornøyd med Big Dog-skruen. Det eneste negative var at det i de boksene jeg kjøpte fantes litt for mange defekte hoder for bitsen, altså bitshullet i skruen var såpass tett at den var helt ubrukelig. Så det var flaks at man ikke bestilte et eksakt antall.

Håper dette var svar på ditt spørsmål :D
Tusen takk for et utførlig og saklig svar.
Det er jo tusen og atter tusen ulike alternativer og metoder så du liksom jeg (lekman) får betydelig med hodebry. Metoden dere bruker høres bra ut. Også bra at om det begynner å løsne etter noen år kan man bore ut og feste bolt. Da har jo også alt satt seg og ingen større jordkorrigeringer forventes å komme.

God sommer!

Hadde tenkt å sette opp vårt gjerde med franske treskruer, men denne tråden ga meg bedre tanker!

Oi, for noen fine skruer, kjempebra med T-40 som viste seg å være virkelig solid. Kjørte skruene med en Hilti TE2-M på gir 1 altså absolutt svinesterkt moment til momentstopperen klikker over hvis man møter ekstrem motstand (en sikkerhetsmekanisme for at man ikke skal brekke armene av seg hvis man for eksempel treffer en spiker med et grovt trebor).

I den situasjonen fortsatte jeg bare å hamre på med en virkelig sterk Milwaukee M12 FIWF12 slagmuttertrekker med bitsadapter, langt over 300+ Nm, men det var bare på et fåtall skruer det trengtes (typisk hvis man skrur i en gammel spiker). Helt forbløffet over hvor mye kraft skruene tåler uten at noe i kraftkjeden bryter sammen, kjørte 40 stk 8x120mm Big Dog og til og med bitsettet fra Biltema holder sammen, noe som var den største overraskelsen.

Den eneste lille tingen var at en av skruene brakk i spissen når det ble for tungt, men det er tilgitt med tanke på det bisarre høye dreiemomentet jeg la på. Nesten utrolig at T40 kan tåle så høye dreiemomenter!

Så nå er jeg en “Big Dog” fan boy :)

Stor treskrue med flatt hode og stjerneformet spor på brun bakgrunn. Perfekt for robuste byggprosjekter.

Sist redigert:
  • Liker
Krejtos
  • Laddar…
Kult å høre!
Big dog ser ut til å være et verdsatt produkt.
Du ser ut til å ha tilgang til en fin "maskinpark" også.
Jeg kommer til å kjøpe plint med to hull i hvert plintjern, stolpen er 70x70. Kan ikke bestemme meg om jeg skal kjøre en lengre fra hver side (2 st per plint) eller to kortere fra hver side (4 st per plint)?

For festing av trestolper i stolpesko kan jeg for så vidt tenke meg at franske treskruer i en grov dimensjon som matcher hullene i stolpeskoen kan fungere utmerket. Har satt lignende tidligere og brukte bare et par lange grove franske treskruer, konstruksjonen gjør at lasten tas opp av skruene over tid snarere enn det momentet man dro til med ved monteringen (virket krymper med tiden osv). Jo da, man kan etterstramme, men det spiller neppe noen rolle. Gjenomgående skrueforbindelse med mutter osv ser jeg ingen poeng med overhodet.

Disse "Big Dog" jeg brukte sist, 8 x 120 mm, er egentlig bare 6 mm grove. Det er inkl. gjengen de blir 8 mm i diameter. Funksjonen av skruene for min anvendelse var å dra sammen stenhårdt mot bakliggende rammeverk, det var ikke at vertikal last skal ligge mot skruene som når man fester lastbærende stolper mot stolpesko.

Jeg er absolutt ingen ekspert på konstruksjon, men forteller bare hvordan jeg tenker rundt dette. Franske treskruer kommer jeg til å bruke også i fortsettelsen til å sette stolper i stolpesko.
__
En fordel med vanlige franske treskruer er at man ikke trenger mer enn en passende hylse og et skralle, for så vidt trenger man ofte forbore også, men det er generelt veldig enkelt. Har aldri opplevd at en fransk treskrue knekker ved hodet (men for så vidt ikke matet på med den der muttertrekkeren som kanskje kunne klare det).

Sist redigert:
  • Liker
Krejtos
  • Laddar…
K Krejtos skrev:
Gøy å høre!
Big dog virker å være en populær produkt.
Du ser ut til å ha tilgang til en fin "maskinpark" også.
Jeg kommer til å kjøpe plint med to hull i hver plintjern, stolpen er 70x70. Kan ikke bestemme om jeg skal kjøre en lengre fra hver side (2 stk per plint) eller to kortere fra hver side (4 stk per plint)?
I ditt sted ville jeg nok valgt 2 stk lengre, en fra hver side. Tror det blir for korte skruer hvis du skal ha 4 stk kortere. Jeg syntes selv mine 60 mm virket litt korte (til 95 mm stolper dessuten).

Sannsynligvis kan du ha 10 mm tykke Big Dog til dine plintjern. Så du skal kanskje velge samme som jeg hadde, dvs 10 x 60 mm til dine 70 mm stolper?

• Liker
Krejtos
  • Laddar…
Skal sjekke med byggevarehandelen hva de sier... To forskjellige så får vi se om jeg får et konsekvent svar

Kan legge til at jeg gikk tom for mine Big Dog 8x120 mm, fant skruer som så identiske ut på Byggmax bortsett fra at de var litt blankere i overflatebehandlingen og en smule røffere i finishen på godset. Prisen per skrue var omtrent den samme, her var det et annet merke "InFe". Kommer til å gjøre en skikkelig torturtest lik den jeg allerede har gjort på originalen "Big Dog" fra produsenten FAST, interessant om også kopien tåler virkelig kraftige momenter eller om den bare bryter sammen når det blir tøffere tak, kommer tilbake med resultatet typ i morgen.

• Liker
Krejtos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.