9.615 lest ·
19 svar
10k lest
19 svar
Feste plast mot jern med pl400 med SMAL limstreng
Hei!
Skal montere opp en Fresh intellivent 2.0. Kanalen i mursteinen er for stor for viften. En gammel jernramme sitter rundt kanalåpningen. Har kjøpt en dekkplate som passer ganske perfekt på jernrammen, som man kan montere viften på. MEN, det går ikke å skru fast dekkplaten i jernrammen da mørtelen som holder fast rammen risikerer å sprekke hvis jeg skrur i den. Derfor har jeg tenkt å lime fast dekkplaten på jernrammen. Problemet er bare at sporene på dekkplaten som ligger an mot jernrammen ikke er mer enn kanskje 2 mm brede. Går det å lime fast dekkplaten på så smale spor med pl400, så det holder for viften? Er ikke hjemme, så kan ikke veie den, og finner ingen info på nettet, men den veier jo ikke mye, kanskje noen hundre gram?
Dekkplaten:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Tackplatta-Intellivent-vit/8494646/artikel-detaljer.html
Viften:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Badrumsflakt-Intellivent-2-0-vit/5548677/artikel-detaljer.html
Skal montere opp en Fresh intellivent 2.0. Kanalen i mursteinen er for stor for viften. En gammel jernramme sitter rundt kanalåpningen. Har kjøpt en dekkplate som passer ganske perfekt på jernrammen, som man kan montere viften på. MEN, det går ikke å skru fast dekkplaten i jernrammen da mørtelen som holder fast rammen risikerer å sprekke hvis jeg skrur i den. Derfor har jeg tenkt å lime fast dekkplaten på jernrammen. Problemet er bare at sporene på dekkplaten som ligger an mot jernrammen ikke er mer enn kanskje 2 mm brede. Går det å lime fast dekkplaten på så smale spor med pl400, så det holder for viften? Er ikke hjemme, så kan ikke veie den, og finner ingen info på nettet, men den veier jo ikke mye, kanskje noen hundre gram?
Dekkplaten:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Tackplatta-Intellivent-vit/8494646/artikel-detaljer.html
Viften:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Badrumsflakt-Intellivent-2-0-vit/5548677/artikel-detaljer.html
"Fete" plaster pleier ikke å gå så bra å lime, vet dog ikke hvordan PL400 fungerer. Fester limet bare på plasten burde det vel fungere.
Ellers kan du kanskje lage en egen (eller be noen lage en) dekkplate i passende materiale, bare kopier den i plasten du har, da kan du også fjerne sporene og få en større anleggsflate å lime mot.
Ellers kan du kanskje lage en egen (eller be noen lage en) dekkplate i passende materiale, bare kopier den i plasten du har, da kan du også fjerne sporene og få en større anleggsflate å lime mot.
Hvordan vet jeg at dette er en "fet" plast?Lexington skrev:
"Feta" plaster pleier ikke å lime så godt, vet ikke hvordan PL400 funker.
Fester limet bare på plasten burde det vel funke.
Ellers kan du kanskje lage en egen (alternativt be noen lage en) dekkplate i passende materiale, bare mal av den i plast du har, da kan du også fjerne sporene og få en større anleggsflate å lime mot.
Har kjøpt en limtrefjøl som jeg kan lime fast i tilfelle det ikke skulle fungere med dekkplaten.
Siden dette settes oppe på veggen blir det vanskelig å presse den fast med tvinger. Hvor lenge trenger jeg presse fast dekkplaten eller limtrefjølen før jeg kan slippe?
Har jeg tolket problemet rett at hullet i metallrammen er i stort sett like stort som dekkplaten (-noen mm)?
I så fall burde det vel være godt med plass i hullet til å lime fast noen "lektere" i hullet for å sette platen i.
(Lektere i anførselstegn, da jeg selv ville unngått tre om det er fuktig baderomsluft som skal blåses ut, noe uorganisk materiale kan nok være mer passende.)
Da kan du jo ha ganske store anleggsflater for limingen.
I så fall burde det vel være godt med plass i hullet til å lime fast noen "lektere" i hullet for å sette platen i.
(Lektere i anførselstegn, da jeg selv ville unngått tre om det er fuktig baderomsluft som skal blåses ut, noe uorganisk materiale kan nok være mer passende.)
Da kan du jo ha ganske store anleggsflater for limingen.
Sett en klump lim på baksiden av rammen på et passende sted, vent 48 timer og se om du kan pille bort limet med neglen.F frihopper skrev:Hvordan vet jeg at dette er akkurat en "fet" plast?
Har kjøpt en limtreplate som jeg kan lime fast i tilfelle det ikke skulle fungere med dekkplaten.
Siden dette sitter oppe på veggen blir det vanskelig å presse fast den med tvinger. Hvor lenge trenger jeg å presse fast dekkplaten eller limtreplaten før jeg kan slippe dem?
Nei, ikke PL400 men PL600.F frihopper skrev:
- PL 400 er et luftherdende, løsemiddelbasert konstruksjonslim som limer både ute og inne og fester på de fleste materialer, også kalde, fuktige og oljete. Vannfast og frostbestandig.
- PL 600 Wmax er et vannbasert lim med maksimal styrke og umiddelbar vedheft som gjør det mulig å lime opp tyngre gjenstander direkte på vegg, uten støttefiksering.
/Stickan
Sist redigert:
Mener du at du bare skulle ha lim på "sporet" på dekkplaten?
Selv ville jeg først dobbeltsjekket at PL400 fester ordentlig på plasten ifølge @Lexington's beskrivelse, noe jeg tror det gjør.
Deretter er det bare å fylle på med PL400 i hele rommet bak som har mulighet til å ligge an mot rammen.
Masker med tape utenfor så du ikke søler for mye, trykk fast dekkplaten på plass, fest den med litt tape til den har herdet ordentlig. Da skal det ikke være noe problem med fastheten.
Selv ville jeg først dobbeltsjekket at PL400 fester ordentlig på plasten ifølge @Lexington's beskrivelse, noe jeg tror det gjør.
Deretter er det bare å fylle på med PL400 i hele rommet bak som har mulighet til å ligge an mot rammen.
Masker med tape utenfor så du ikke søler for mye, trykk fast dekkplaten på plass, fest den med litt tape til den har herdet ordentlig. Da skal det ikke være noe problem med fastheten.
Jeg hadde gått til en blikkenslager med plastrammen og bedt om en plate med det store hullet i midten og de hullene som kreves for å skru fast viften, dessuten kan de gjøre den like stor som den firkantede metallrammen rundt hullet.F frihopper skrev:
Så hadde jeg kastet plastrammen (eventuelt levert tilbake til Hornbach), limt fast platen over hullet (PL600) og skrudd opp viften i platen! Pass på å male platen svart før du setter den opp også.
Jeg mente "sporet" som er ytterst på bildet. Det var derfor jeg var tvilende til om det ville holde. Men det går altså an å bygge opp PL400 mellom sporene på dekkplaten, dvs. mellom det ytterste sporet og det som sitter noen cm innenfor?Dowser4711 skrev:
Mener du at du bare skulle ha lim på "sporet" på dekkplaten?
Selv ville jeg først dobbeltsjekke at PL400 fester ordentlig på plasten ifølge @Lexington's beskrivelse, noe jeg tror det gjør.
Masker med teip utenfor så du ikke søler for mye, trykk fast dekkplaten på plass, fest den med litt teip til den har herdet ordentlig. Da skal det ikke være noe problem med holdbarheten.
PL400 bygger ganske bra, så det bør ikke være noe problem. Men tørketiden blir lengre jo tykkere du legger det. Så regn med 3-4 dager for å være på den sikre siden. Og som sagt, maskér slik at det ikke kommer der du ikke vil ha det.
Ellers kan du jo begynne med å "fylle" sporet mellom de to kantene med PL400 eller epoxy, la det ligge "på rygg" og herde i fred og ro, deretter lime det på plass med en ferdig stor, plan overflate.
Ellers kan du jo begynne med å "fylle" sporet mellom de to kantene med PL400 eller epoxy, la det ligge "på rygg" og herde i fred og ro, deretter lime det på plass med en ferdig stor, plan overflate.