Akkurat. Hva skal man bruke? Skal liste i kjelleren og har betongvegger....skal man bruke spiker?...og hvilken spiker og hvor lange?...eller hva?
/
M
:D

Hva er det for type av gulvlister? Edeltre? Allmue. Det finnes forskjellige måter å feste listene. Monteringslim spikerplugg eller skrue og spiker

det er hvite trelister...vil gjerne unngå spikerplugg da det er ganske vanskelig å få det bra...vil få listene kloss mot gulvet og da må man jo sette litt trykk på dem....å da bore samtidig blir vanskelig....men kanskje er det den beste løsningen eller?...

Jeg pleier å bruke PL600, da går det an å ta bort listene også hvis det skulle være nødvendig. Det og noen dykkere pleier å løse problemene.

/Kent

men kan man dra en dykkert i en betongvegg? hvor fort "brinner" pl600?

Njaa, man kan ha den for å feste listen mens limet tørker, dykkert går selvfølgelig ikke inn i betongen men man kan av og til få den såpass så listen ikke forflytter seg under tørketiden. PL600 hugger ganske raskt men får full holdfasthet etter et døgn eller så.

/Kent

Stramme med litt reglar går jo bra hvis man ikke har for travelt.

Lagavulin skrev:
Spenne med litt reglar går jo bra om man ikke har for travelt.
Tror du ikke TS har fått satt opp listene nå? ;) Så lurer jeg på hva som er galt med vanlig plugg og skrue?

• Haha
HannesLekman
  • Laddar…
Hawkai skrev:
Hjelper vel ikke TS, men disse er finfina! Funker bra i lettbetong i det minste
Ja i lettbetong er de nok bra men i "riktig" betong kan jeg garantere at de ikke funker.

Alfredo skrev:
Ja i lettbetong er de nok bra men i "riktig" betong kan jeg garantere at de ikke funker.
Det er virkelig spennende når man som her har blandede materialer i veggene. På noen steder lettbetong, og på andre riktig betong.
Den midlertidig satte listen i hallen sitter med en blanding av sånn der listspiker og skrue og plugg. Listspiker er jo praktisk der det går, men skrue og plugg fungerer faktisk ganske bra det også. Man må bare planlegge litt så man slipper å bore så mange ganger.

• Liker
Sardan
  • Laddar…
Jeg har satt opp gulvlister og taklister med sockelspik. Fungerer bra så lenge man slår spikene der listen er flat og ikke midt i noen profil som man lett kan gjøre med dykkert. Det er ganske vanskelig å få nok kraft til å forsinke spikene med spikdriv/drivdor.

Med sokkelspiken kreves det jo imidlertid, akkurat som med spikpluggen, at man borer samtidig som man holder i listen og det ville jo ikke TS (selv om jeg selv ikke synes nettopp det var et problem), men han burde jo som sagt ha fått på plass listene nå, så jeg lar dette stå for andre med samme fundering å lese. Hadde nok brukt spikplugg om jeg monterte om listene dog; nettopp fordi det blir enklere å forsinke ettersom spikpluggen har skruehode.

• Liker
Husbuset
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Tror du ikke TS har fått dit listene nå? ;) ...
Si ikke det...:D

/A

:):):) Sant, akkurat lister kan jo ta en god stund.....:blushing:

hehe...listene har sittet på plass lenge:)....det ble spikerplugg med distanser for å få lufting:):)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.