46.398 lest ·
33 svar
46k lest
33 svar
Fasade stillas = utrolig dyrt!?
har nettopp jaktet inn litt priser for huset...
FY så dyrt!!
24.000 kroner for 150kvm husfasade og
6 uker!!!
hva kan en sånn stillas koste?
75 lapper? leier man den da ut i tre omganger
er den betalt (minus arbeidstiden riktignok)
Koster det virkelig så mye?
det er nesten billigere å fly inn kinesere
som bygger en stillas av løsvirke!!
(litt opprørt over denne uforutsette kostnaden akkurat nå...)
FY så dyrt!!
24.000 kroner for 150kvm husfasade og
6 uker!!!
hva kan en sånn stillas koste?
75 lapper? leier man den da ut i tre omganger
er den betalt (minus arbeidstiden riktignok)
Koster det virkelig så mye?
det er nesten billigere å fly inn kinesere
som bygger en stillas av løsvirke!!
(litt opprørt over denne uforutsette kostnaden akkurat nå...)
Sist redigert av en moderator:
Bygg en stillas selv da.
Jeg har en i tre som jeg har bygget selv som er to etasjer høy og åtte meter lang. Den flytter (monterer ned og monterer opp) jeg så dit jeg vil ha den. Koster ikke så mye å kjøpe, og så når du er ferdig kan du montere ned den og spare den til det er på tide å male om igjen.
/Jonas
Jeg har en i tre som jeg har bygget selv som er to etasjer høy og åtte meter lang. Den flytter (monterer ned og monterer opp) jeg så dit jeg vil ha den. Koster ikke så mye å kjøpe, og så når du er ferdig kan du montere ned den og spare den til det er på tide å male om igjen.
/Jonas
Sist redigert:
Jeg betalte 50kkr for stillaset da taket mitt ble lagt om for noen år siden.
Var nok i størrelsesorden 250m2 men veldig mye penger uansett syntes jeg da, og det synes jeg fortsatt, men hva gjør man...
Når jeg skal male om blir det nok at jeg bygger en i tre eller kjøper en mindre og deretter selger videre på finn.no når det er klart. Om man maler trenger man jo ikke ha stillas rundt hele huset hele tiden akkurat. Da får det bli en side av huset om gangen.
Var nok i størrelsesorden 250m2 men veldig mye penger uansett syntes jeg da, og det synes jeg fortsatt, men hva gjør man...
Når jeg skal male om blir det nok at jeg bygger en i tre eller kjøper en mindre og deretter selger videre på finn.no når det er klart. Om man maler trenger man jo ikke ha stillas rundt hele huset hele tiden akkurat. Da får det bli en side av huset om gangen.
det var et riktig kupp det 
Jeg bygde en ca 2 meter lang og 2.50 høy stillas da jeg bygde min bod. Den går fint å montere fra hverandre men jeg vurderer om jeg kan gjøre den portabel bak firehjulingen på et vis
Jeg bygde en ca 2 meter lang og 2.50 høy stillas da jeg bygde min bod. Den går fint å montere fra hverandre men jeg vurderer om jeg kan gjøre den portabel bak firehjulingen på et vis
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Stillas - svakinger
Jeg har malt huset mitt (sokkel:eek
to ganger med stige og da har jeg penselmalt ca 3-4 bord ovenfra og ned før jeg flyttet stigen og fortsatte med neste og jeg strøk to ganger med noen dagers mellomrom. Fremtidig hus (enetasjes
) tenker jeg å male før jeg spikrer opp panelet
Jeg har malt huset mitt (sokkel:eek
skulle jeg bare male så ville jeg brukt en stige, nå er det å bygge huset fra grunnen av og opp
og det er byggmesterne som vil ha et stillas og iom at jeg er byggherre vil jeg ha et stillas som
er godkjent hvis noe skulle skje... men likevel! 24 lax!! argh!
og det er byggmesterne som vil ha et stillas og iom at jeg er byggherre vil jeg ha et stillas som
er godkjent hvis noe skulle skje... men likevel! 24 lax!! argh!
Hei emaengs
Du kan se et bilde av min treramme i den andre posten i denne tråden.
Den er bygget av 45x120 trevirke for de stående lektene og 45x195 og 45x220 lekter for gangplanet.
Deretter har jeg krysstag av litt varierende trevirke, for eksempel råspånt.
Jeg har også skrudd råspånt på tvers av gangplankene på undersiden for å koble dem sammen for bedre stabilitet.
/Jonas
Du kan se et bilde av min treramme i den andre posten i denne tråden.
Den er bygget av 45x120 trevirke for de stående lektene og 45x195 og 45x220 lekter for gangplanet.
Deretter har jeg krysstag av litt varierende trevirke, for eksempel råspånt.
Jeg har også skrudd råspånt på tvers av gangplankene på undersiden for å koble dem sammen for bedre stabilitet.
/Jonas
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Jeg har fulgt et antall nybygg og omtrent en på fire har stillas rundt hele huset, resten løser det på en annen måte, så har man bygningsarbeidere som vil ha stillas så er det nok ikke mye å gjøre, de må visst reises av slike som er autorisert til å reise stillaser også.....swecul skrev:
pleier vel å stå at kunden må holde med stillas og byggestrøm, du kan spare 3 tusen om du fikser det endelige elskapet på stolper, da trenger man ikke leie en stor byggesentral heller (om nå ditt elselskap tillater det)
Sist redigert:
Vil man kjøpe en ny stillas er kanskje denne firmaet billigst i Sverige.
http://www.ställning.se/
Jeg tror, er ganske sikker på, at de ikke er like stabile som f.eks. Haki. Smalere også.
Hvis man har håndverkere krever de kanskje en bedre.
Men for hjemmemekkerne så tror jeg det duger ganske bra. Men fest det i ØK mot fasaden, så ikke alt vingler ut hvis noe skjer.
Selv fant jeg et brukt 8+ i nesten lik størrelse som bygganytt viser på sitt bilde for kun 3500:-.
Så sprekkferdig har jeg sjelden vært etter å kaste meg på telefonen.
Har man litt is i magen, eller var det tid kanskje ... Så skanner man annonser regelmessig og kjøper et brukt proffsstillas. Så når man er ferdig selger man det for samme penger hvis man kan sitt marked godt.
Men de beste prisene på stillas er det på høsten. Absolutt ikke nå.
edit:
Så må jeg vel si. Skal dere bygge hus, kjøp eller lei et stillas hvis dere bare kan.
Fall man fra den forb**** stigen fra noen meters høyde angrer man sikkert så mye som helst på at man var gjerrig. Bygger man hus har man ikke tid med rekonvalesens.
Hadde jeg ikke klart å finne dette brukte så hadde jeg sannsynligvis kjøpt en ny fra ställning.se for drøyt 20', og solgt den etterpå.
Stige har man for å ta seg til arbeidet, ikke for å arbeide fra (som noen skrev her på forumet, ikke jeg selv som fant på de kloke ordene).
http://www.ställning.se/
Jeg tror, er ganske sikker på, at de ikke er like stabile som f.eks. Haki. Smalere også.
Hvis man har håndverkere krever de kanskje en bedre.
Men for hjemmemekkerne så tror jeg det duger ganske bra. Men fest det i ØK mot fasaden, så ikke alt vingler ut hvis noe skjer.
Selv fant jeg et brukt 8+ i nesten lik størrelse som bygganytt viser på sitt bilde for kun 3500:-.
Så sprekkferdig har jeg sjelden vært etter å kaste meg på telefonen.
Har man litt is i magen, eller var det tid kanskje ... Så skanner man annonser regelmessig og kjøper et brukt proffsstillas. Så når man er ferdig selger man det for samme penger hvis man kan sitt marked godt.
Men de beste prisene på stillas er det på høsten. Absolutt ikke nå.
edit:
Så må jeg vel si. Skal dere bygge hus, kjøp eller lei et stillas hvis dere bare kan.
Fall man fra den forb**** stigen fra noen meters høyde angrer man sikkert så mye som helst på at man var gjerrig. Bygger man hus har man ikke tid med rekonvalesens.
Hadde jeg ikke klart å finne dette brukte så hadde jeg sannsynligvis kjøpt en ny fra ställning.se for drøyt 20', og solgt den etterpå.
Stige har man for å ta seg til arbeidet, ikke for å arbeide fra (som noen skrev her på forumet, ikke jeg selv som fant på de kloke ordene).
Sist redigert: