Nå har jeg pusset grunnmuren et par ganger med C-mørtel. Resultatet blir vel OK, men helt fornøyd er jeg ikke. Har filset og vært så nøye jeg kan, men får ikke til en homogen "glatt" overflate, det blir litt "rufsete" noen steder og glattere og finere på andre. Forstår jo at det har med filsetingen å gjøre, når man filser osv osv, men nå er spørsmålet om det finnes noe overflatesjikt man kan dra på før man maler? Vet ikke hva det kunne være, men det skader jo ikke å spørre slik at jeg ikke går glipp av en "enkel løsning".
Vanlig sokkelfarge vil jo ikke skjule noe.
Å gå på med mørtel og forsøke å forbedre små detaljer risikerer nok å se flekkete ut, ettersom det blir en annen overflatefinish hvis man "sparkler" små flekker med finmørtel.
Å gå på med et lag puss til gjør jeg ikke... da får jeg leve med resultatet som det er og sørge for å velge en tilgivende farge
jo jeg vet og der det har blitt for glatt har det rukket å bli for tørt/hardt. Jeg har pusset ganske mye nå og selvfølgelig blir det bedre og man lærer seg, men det er jo et evighetsarbeid å få det perfekt når man er nybegynner så derfor gir jeg opp selve pussingen.
Spørsmålet er jo om det er noe som vil synes når det er ferdig..?
Når man pusser har man jo full kontroll på hvor det blir bra og mindre bra, dessuten er man ofte med øynene i høyde og 2-3dm fra.
Når man egentlig står flere meter unna og kanskje oftest ser nedover.
så sant men noe jeg har lært er at man aldri skal tro at maling skjuler noe ,,,, og skygger og strølys kan forvandle en "fin" vegg til et loppeverk
Som det er nå kommer det garantert til å vises når solen skinner fra siden. Får vel leve med det som sagt men spørsmålet er om det finnes noe man kan rulle på gjetter jo at så ikke er tilfelle men men
så sant men nått jeg har lært meg er at man aldri skal tro at farge skjuler noe ,,,, og skygger og sidelys kan forvandle en "fin" vegg til en loppverk
Som det er nå kommer det garantert synes når solen skinner fra siden. Får vel leve med det som sagt men spørsmålet er om det finnes noe man kan rulle på gjetter jo at så ikke er tilfelle men men
Tja ja, du kanskje kan ta noe finere og smøre opp for å jevne ut.. men det kanskje er tøft
Å gå på med et nytt finbruk orker jeg ikke med. bare å få det til å feste bra mot eksisterende relativt glatte overflate kommer til å bli et ..elendighet skulle gjerne hatt noe "sørpe" å smøre på men som jeg gjettet finnes det vel ingen quick fix
Å gå på med en ny finbruk orker jeg ikke med. bare å få det til å feste bra mot eksisterende relativt glatte overflate kommer bli et ..elendig skulle ønske å ha noen "sørge" å smøre på men som jeg antok finnes det vel ingen quick fix
Finnes og finnes haha man kan vel alltid være kreativ med litt Weber vidhäftare og bruk med en pensel eller så
Å der kom sidelyset på formiddagen.. ser ikke bra ut.... en overskyet dag på noen meters avstand er det ok, men sollyset er helt utilgivelig. SÅ spørsmålet gjenstår nok hvilke alternativer som finnes. Å bare pusse igjen med samme mørtel kommer jo ikke til å bli mye bedre er jeg redd...
å smøre på noe tynt mørtel som bare fyller ujevnheter er jeg usikker på? Vil jo ikke risikere å ødelegge hele jobben med noe overflatesjikt som risikerer å løsne. Finnes det noen velprøvd metode tro? C-mørtel er hva jeg har brukt.
Male med noen klissete maling?
Overflatebehandle med noe... risikoen er vel at det ikke blir bedre, bare verre
nødalternativet å ta inn noen som kan som får fikse det
Plant er det ikke og trenger ikke være. Det er en ujevn overflate på hele huset med blandet naturstein og blokk. Det jeg irriterer meg over er at overflatefinishen er forskjellig. Noen steder har det blitt helt glatt og andre steder pussaktig/ru. Små kanter og "gjopar" synes som kommer fra at jeg har pusset.
Hele muren går deretter i litt bølger hit og dit, men det er fordi underlaget er ujevnt.
Kikket på Beckers strukturmiddel som man kan blande i malingen. Kanskje det tar brodden av helt glatte partier?