Hangte opp datterens gymnastikkringer i en utleiebygning fra 60-tallet for et par år siden. Betongen er det hardeste jeg har vært borti og å ta de fire hullene på 12 mm var et helvete i seg selv... men et enda større problem viser seg nå når jeg skal få ut boltene her ved flytting. En bolt var vennlig nok til bare å skru seg ut/slippe, men de andre glir bare da "mutteren" beveger seg fritt mot "metallpluggen" (beklager hvis jeg ikke bruker korrekt bransjespråk, er for mye av en novise). En har jeg med mye vold fått ut halvveis, men nå er det helt stopp (kofot og to mann og et arsenal av bannord).

https://www.amazon.se/dp/B08TR1XDYB/

På lenken over kan dere se hvordan bolt, metallcylinder/plugg og mutter ser ut. Lurer jeg også på om det ikke var fresede spor ved cylinderen der mutteren er så mutteren presses inn i cylinderen og fikk cylinderen til å ekspandere inne i betongen... de har sittet som fjellet i hvert fall. Men hvordan får man det vekk?

Kan gjerne ikke vinkelslipe bort bolthodet inne i en leilighet, altfor mye gnister og risiko? Kan man bore bort bolthodet, få løs metallkonsollen som ringene har hengt i og så bare sparkle over? Dremel?

Min lavprishammer dugde dog ikke for jobben uansett, så mottar gjerne alle gode råd :D

• Metallbeslag festet i en takoverflate med to bolter, brukt for å holde gymnastikkringer. Overflaten ser ut til å være ru betong.
  • En hånd holder en hammer foran et takfeste med remmer for gymnastikkringer, belyst ovenfra.
  • En fastkjørt metallbolt gjennom en metallplate festet i et tak med skadet maling.
  • Metallkonsoll montert i et tak fra 60-tallet, skrudd fast i betong med bolter, delvis fjernet, i forbindelse med flytting.
Sist redigert:
RoTe
Kapp... Tigersag er kanskje smartest i en bolig.

• Liker
Nudeln
  • Laddar…
J
Tigersag..

RoTe RoTe skrev:
Kapa... Tigersåg er kanskje smartest i en bolig.
Det går nok på den metallkonsoll som henger ned, men hvordan kommer jeg under den andre som sitter i prinsipp dikt an taket med en tigersåg?

RoTe
N Nudeln skrev:
Det går nok på den metallkonsollen som henger ned, men hvordan kommer jeg under den andre som sitter i prinsippet dikt an taket med en tigersag?
Du legger noe tynt men likevel solid, typ plate mot taket og lar sagbladet bøye seg mot den.

• Liker
Nudeln
  • Laddar…
Knepete verre er det, ser ut til å være en bolt med gjenge i en kon. Kan være at det har kommet betongstøv på gjengene og da skjærer det seg. Du får prøve å stramme litt ekstra på boltene om det går. Noen hylser stikker utover betongen og kan holde med en større polygrip eller en liten rørtang, verre om hylsen er i flukt med taket. Finnes det et lite mellomrom feste og tak, kan det gå å med en brekkjern spenne så konen låser. Skulle bolten løsne, så er det bare én måte å få ut hylsen på, å vri den rundt, men vanskelig da den har ekspandert i hullet.

Jeg hadde kjørt vinkelsliper, visst flyr det gnister men åpne vinduer for lufting og hold opp en plate foran gnistspruten som tar opp det meste.

N Nudeln skrev:
Nybegynnerspørsmål, men er det manuell eller maskin som er enklest? Tenker som sagt det kan være vanskelig å komme til med en klumpete manik?

Her er en greie ellers, finnes det metallblad til en sånn? Er det å tenke på i det hele tatt?
[lenke]
Japp, der har du det perfekte verktøyet for det oppdraget.

J
N Nudeln skrev:
Nybegynnerspørsmål, men er det manuell eller maskin som er enklest? Tanken er at det kan være vanskelig å komme til med en klumpete manik?

Her er en greie ellers, finnes det metallblader til en sånn? Er det å tenke på i det hele tatt?
[lenke]
Tigersag er mye mer effektiv på så tykk metall..

J Jansson69 skrev:
Tigersag er mye mer effektiv på så tykk metall..
Jeg tror også multiverktøyet kan være litt spinkelt for jobben. Den duger sikkert til noen svake spiker... Kan jeg spørre om du har forslag på tigersag, kanskje enda viktigere gode blad?

J
N Nudeln skrev:
Jeg tror også multiverktøyet kan være litt spinkelt for jobben. Den duger sikkert til noen svake spiker... Kan jeg spørre om du har forslag på tigersag, kanskje enda viktigere gode blad?
Ja metallblad har du ingen tigersag så kanskje du kan låne eller leie..

Jeg liker disse bladene..

• Bosch tigersagblad for metall med teksten "Progressor for Metal". Vises med 3-stjerners vurdering. Ideelt for bygge- og renoveringsprosjekter.
Dremel kanskje er et alternativ tross alt...

N Nudeln skrev:
Jeg tror også at multiverktøyet kan være litt svakt for jobben. Den duger sikkert til noen svake spiker... Får man spørre om du har forslag på tigersag, kanskje enda viktigere gode blad?
Finnes blad som klarer det der uten problem med multimaskinen.. Men de er ikke billige

• Liker
Nudeln
  • Laddar…
Nå er det gjort. Naboen kom over med en tigersag fra Dewalt og gjorde prosessen kort... Tok kanskje ti minutter alt i alt å kappe de tre boltene som satt igjen. Må takke for alle gode råd og min nabo!

Bare et lag (fuktig) sparkel ennå, tenker at sluttresultatet blir noe bedre med et par lag til og litt maling 😊

• Tak med en rund lampe og to flekker med fersk sparkel.
  • Liker
RoTe og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.