Er i ferd med å frilegge bjelkelaget i et hus fra slutten av 1800-tallet og lurer på hvilken metode som ville vært best egnet for å få bjelkene tretre. På 80-tallet var huset lett brannherjet, noe som har etterlatt brennmerker på undersiden av bjelkene. Ved restaureringen etter brannen har taket deretter blitt sprayet med noe som jeg tror er hvit sperregrunn mot lukt, men ikke sikker.

Gamle takbjelker i tre med brannmerker og hvitmalt overflate, delvis avdekket, i et hus fra slutten av 1800-tallet. Stige ses i forgrunnen.

Gamle trebjelker med brennmerker og avflasset hvit maling i takkonstruksjon fra sent 1800-tall.

Kom gjerne med tips om passende metoder og verktøy for å få bjelkene tretre.

S
egnet freseverktøy eller høvel

Hvilket fresverktøy foreslår du som passende?

Høvel har jeg vurdert, men det finnes en del rustne spiker i treverket som har blitt av ved utdragning.

Blåsing?
Men det blir kanskje for skittent inne?

Høytrykkspyler eller stålbørste på vinkelsliper, gjerne litt slitt så den ikke tar for hardt.

Isblåsing stemmer jeg for.

Jeg synes at de der bjelkene ser ut til å være tenkt å være innebygd. Sikkert med noen gammeldags bred panel spikret under. Bjelker som skulle være synlige pleier å være noenlunde oksehøvlet og glatte. Ofte med en liten profil eller fasning høvlet på hjørnene nedover.
Det begynner å se helt galt ut å ha grovt tilhuggede bjelker synlige. Det hører ikke i det hele tatt sammen med tradisjonen.

heimlaga skrev:
Det begynner å se fullstendig sprøtt ut å ha grovt bilte bjelker synlige. Det hører ikke i det hele tatt sammen med tradisjonen.
Akkurat, derav hensikten med tråden?

Hvorfor vil du få dem å vise treverket? Skal du ikke ha et innertak?

Veldig lei meg hvis det ikke kom frem, bjelkene skal altså frilegges og mellombjelkelaget opp til loftet skal tas opp for høyere takhøyde. Bjelkene må derfor pusses opp.

Svar stålborste. Den jeg synes funker best er den som finnes to steg ned på Clas O side altså ikke en koppbørste men en sirkulær tvinnet børste. Men den tar litt hardt når den er ny så ta det forsiktig. Halvslitt er den super. Det er enhyfsad rask metode.

Fixar_Krille skrev:
Svar stålbørste. Den jeg synes funker best er den som finnes to trinn ned på Clas O side altså ikke en koppbørste men en sirkulær tvinnet børste. Men den tar litt hardt når den er ny så ta det forsiktig. Halvslitt er den super. Det er enhyfsad rask metode.
Uflaks at jeg kjøpte de to andre og ikke den du foreslo i går på Clas. Skal gjøre et forsøk med disse etter juleferien.

Jeg har sett en patineringsmaskin som i prinsippet var bygget opp som en handelsfres hvor kutteren var byttet ut med en stålbørste. En slik ville ha passet her. Husker imidlertid ikke hva den ble kalt. Jeg tror den var laget av Mafell, men jeg er ikke sikker på det. Den finnes i hvert fall ikke i sortimentet nå.

Trerent gjør du enklest med motorsagen, skitsnytt å se på etterpå :wow:

Glem bare ikke å sperremale ALT. Røyk og solukt er mer sta enn geita og grisen sammen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.