Er i ferd med å frilegge bjelkelaget i et hus fra slutten av 1800-tallet og lurer på hvilken metode som ville vært best egnet for å få bjelkene tretre. På 80-tallet var huset lett brannherjet, noe som har etterlatt brennmerker på undersiden av bjelkene. Ved restaureringen etter brannen har taket deretter blitt sprayet med noe som jeg tror er hvit sperregrunn mot lukt, men ikke sikker.
Kom gjerne med tips om passende metoder og verktøy for å få bjelkene tretre.
Jeg synes at de der bjelkene ser ut til å være tenkt å være innebygd. Sikkert med noen gammeldags bred panel spikret under. Bjelker som skulle være synlige pleier å være noenlunde oksehøvlet og glatte. Ofte med en liten profil eller fasning høvlet på hjørnene nedover.
Det begynner å se helt galt ut å ha grovt tilhuggede bjelker synlige. Det hører ikke i det hele tatt sammen med tradisjonen.
Veldig lei meg hvis det ikke kom frem, bjelkene skal altså frilegges og mellombjelkelaget opp til loftet skal tas opp for høyere takhøyde. Bjelkene må derfor pusses opp.
Svar stålborste. Den jeg synes funker best er den som finnes to steg ned på Clas O side altså ikke en koppbørste men en sirkulær tvinnet børste. Men den tar litt hardt når den er ny så ta det forsiktig. Halvslitt er den super. Det er enhyfsad rask metode.
Svar stålbørste. Den jeg synes funker best er den som finnes to trinn ned på Clas O side altså ikke en koppbørste men en sirkulær tvinnet børste. Men den tar litt hardt når den er ny så ta det forsiktig. Halvslitt er den super. Det er enhyfsad rask metode.
Uflaks at jeg kjøpte de to andre og ikke den du foreslo i går på Clas. Skal gjøre et forsøk med disse etter juleferien.
Jeg har sett en patineringsmaskin som i prinsippet var bygget opp som en handelsfres hvor kutteren var byttet ut med en stålbørste. En slik ville ha passet her. Husker imidlertid ikke hva den ble kalt. Jeg tror den var laget av Mafell, men jeg er ikke sikker på det. Den finnes i hvert fall ikke i sortimentet nå.