Har lenge vært innstilt på å teststøpe kjøkkenbenkeplater i betong, men har underveis innsett at det finnes alternativer som kanskje gjør prosessen noe mindre plundrete. Det jeg har festet meg ved er å "sparkle" på betongen i stedet for å støpe hel. Fremgangsmåten ville i så fall være noe i stil med:
1. Sage og lime sammen OSB-plater til ønsket størrelse og tykkelse.
2. Frese ut hull for eventuell vask/platetopp.
3. Sparkle på glassfiberduk på eventuelle skjøter, eller på hele platen; dette for å hindre sprekker i betongen når treet beveger seg.
4. Påføre en primer så betongen fester.
5. Sparkle på betong. Gjenta 1-2 ganger med 12t+ mellomrom.
6. Etterbehandle på ønsket vis. I mitt tilfelle antageligvis med Steinfix 100, uten sliping eller voks.

Jeg har tenkt å lage en plate i miniatyr så lenge. Hvis noen har noen tips, triks eller advarsler er det velkomment!

Alt godt! /HSV

Jeg tenker at man burde legge på et lag plast et eller annet sted også. Hva og hvor er jeg mer usikker på. Noen som har forslag?

Sist redigert:
Tvilsom til at man kan sparkle betong på den måten og få et holdbart resultat?

HSV1 skrev:
Har lenge vært innstilt på å teststøpe kjøkkenbenkeplater i betong men har underveis innsett at det finnes alternativer som kanskje gjør prosessen noe mindre bøkete.
Oppriktig talt syntes jeg at din sparkelmetode føltes mer bøkete enn å støpe på vanlig vis. Utover dette er holdbarhet og finish noe jeg tviler på at du får med din metode.

Men det ville likevel vært gøy å se resultatet av "prototypen", samt noen bilder fra eksperimentet. :thumbup:

K
Interessant opplegg men blir det virkelig enklere eller bedre enn å støpe benkeplatene?

/Krille

Kan tenke meg man sparer litt vekt på denne måten også!
Høres interessant ut... Trenger man ikke å armere den på noen måte med typ glassfiber eller noe?

vectrex skrev:
Tvilsom til at man kan sparkle betong på den måten og få et holdbart resultat?
Jeg er også tvilsom; men nysgjerrig. Jeg holder på å finne ut av hvordan blandingen skal være; for å blande finbetong på vanlig støpevis er så klart ikke aktuelt her. Ideen fikk jeg først og fremst fra denne fyren: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485369
Bla ned så ser dere resultatet hans.

eviljava skrev:
Oppriktig sagt syntes jeg at din sparkelmetode virket mer masete enn å støpe på vanlig vis. I tillegg tviler jeg på at du får styrke og finish med din metode.
Ja jo, jeg er vel tilbøyelig til å være enig i at dette fortsatt er masete. Jeg tenker at det kan lette arbeidet ved at du hele tiden får måle/korrigere/jobbe med platen på stedet i kjøkkenet og på skapstammene; og at det alt i alt er en raskere prosess.

Krille4 skrev:
Interessant opplegg men blir det virkelig enklere eller bedre enn å støpe benkeplatene?

/Krille
Det gjenstår å se om det er enklere. Bedre blir det vel ikke; men forhåpentligvis tilstrekkelig bra.

JoakimJohansson skrev:
Kan tenke meg man sparer litt vekt på denne måten også!
Høres interessant ut... Trenger man ikke å forsterke den på en måte med for eksempel glassfiber eller noe?
Så vidt jeg har lest har man bare forsterket skjøtene. Men jeg synes også det høres fornuftig ut å armere hele.

Men jeg er litt bekymret for hvordan treverket fungerer sammen med betongen. Det virker som om det må være et beskyttende lag mot fukt? Kanskje finnes det et annet basismateriale å jobbe med i stedet for OSB?

Sist redigert:
  • Liker
Krille4
  • Laddar…
Du kunne lage platen som en liggende fasade i stedet. Da bygger du rammen av cellplastplater som du limer i skjøtene med polyuretanlim. Deretter legger du et lag med 8mm A-klasset glassfiberbruk som du også forsterker i midten med glassfibermesh/fasadnett. Finja har en god bruk:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf#view=fit

Platen kan deretter sparkles med betongsparkel eller overflatebehandles direkte avhengig av hvilket utseende du ønsker.

Glassfiberbruk er vanlig å lage betongplater med i USA hvor man sprayer det i en støpeform, metoden kalles GFRC om du vil google litt på det.

Sist redigert:
  • Liker
HSV1
  • Laddar…
Takk for tipset, skal kikke nærmere på det!

Oppdaterer tråden når prosjektet starter!

Yes, det er det som fyren i bloggen har brukt. Men det er ikke helt aktuelt for den prisen! Derimot burde det jo ikke være umulig å teste seg frem med f.eks kalkcement C?

Tror det går på ca 300kr/m2. Blir ikke så dyrt om du bare har en benkeplate. Bedre at det blir bra og koster litt mer enn at det er billig og sprekker:)

Google litt på Perfectino eller béton ciré så finner du en del.

Her ser du blant annet hvor fleksibelt Claystone er:
http://www.youtube.com/watch?v=R-R2bJctNyQ

Sist redigert:
Tenk på at et elastisk materiale aldri kan være hardt. Disse typene kalkpuss er bra for dekorasjon men relativt følsomme som benkeplater. Mister man en tung gryte eller drar en støpejernspanne litt skeivt på dem kan overflaten både bulkes og ripes. Det samme gjelder hvis man mister skarpe kniver. I hardhet er den sammenlignbar med en benkeplate i tre.

Dette bekreftes til en viss grad synes jeg av at trykkfastheten ikke er oppgitt på hverken forhandlerens eller produsentens nettsider, noe som gjør at man ikke direkte kan sammenligne med betong. Men siden det ikke inneholder sement, er det antagelig sammenlignbart med Kalkbruk E som har en trykkfasthet på rundt 1 MPa sammenlignet med finbetong som har 40 MPa.

Den krever også at man er nøye med overflatebehandlingen og vedlikeholdet, ellers kan vann trenge gjennom det tynne kalklaget og få MDF-en eller sponet til å begynne å svelle og ødelegge benkeplaten.

Tror man kan behandle overflaten med bl.a. Osmo hardvoksolje

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.