Martin_B
Hva finnes det for erstatning for 13mm treetex? (eller om det er 14mm, det er vanskelig å avgjøre om de har svellet eller hvordan det nå kan være)

Jeg har treetex på en del flater der jeg trenger å skjøte med en slags plate av samme tykkelse for å få en jevn overflate ved overgangen fra treetex til den nye platen.

Finnes det treetex å kjøpe i dag, eller noen erstatning kanskje? Kan veldig gjerne være porøst slik som treetex er for den isolerende og lyddempende egenskapen som den har.

Er i litt samme situasjon. Hvorfor ikke gipsplate?

Martin_B
thomas33 skrev:
Porøs Board (TRETEX) 12x1220x2440 har Bromölla Trävaror og det finnes sikkert hos flere byggevarehus.
[lenke]
Takk for tipset! Så det finnes tretex å få tak i!? Jeg har lett og lett, ikke funnet. Der ser man :)
Synd bare at det er 12mm. Den jeg har ser ut til å være ca. 13-14mm.

Martin_B
Decamber skrev:
Er i litt samme situasjon. Hvorfor ikke gipsplate?
1. Et av stedene jeg skal skjøte på er i et skråtak, som dessuten går i bue. Gips tror jeg ikke klarer den buen uten å risikere å sprekke/knekke.

2. På øvrige steder, på vanlige horisontale vegger, så hadde det føltes best å fortsette med samme materiale som allerede sitter der, og skjøte inn med akkurat samme materiale.

Men jeg vet ikke, det er kanskje det samme egentlig. Det er ikke slik at man går og banker på veggene :)

Men ellers så absorberer jo treetexen lyd bedre. Noe som ville medføre små forskjeller i akustikken der gips sitter i stedet for treetex. Men jeg vet ikke det heller, kanskje det ikke er så farlig?

Men punkt 1 er jeg ganske sikker på, at der må jeg ha noe litt mer bøyelig, og som helst dessuten er litt isolerende, da det skal sitte mot yttertaket.

Martin_B skrev:
1. Et av stedene jeg skal skjøte på er i et snetak, som dessuten går i en bue. Gips tror jeg ikke takler den buen uten å risikere å sprekke/knekkes.

2. På øvrige steder, på vanlige horisontale vegger, så hadde det føltes best å fortsette med samme materiale som allerede sitter der, og skjøte med akkurat samme materiale.

Men jeg vet ikke, det er kanskje det samme egentlig. Det er ikke så man går og banker på veggene :)

Men ellers så absorberer jo treetex lyden bedre. Noe som ville medføre små forskjeller på akustikken der gips sitter i stedet for treetex. Men jeg vet ikke det heller, kanskje det ikke er så farlig?

Men punkt 1 er jeg ganske sikker på, at der må jeg ha noe litt mer bøyelig, og som helst dessuten er litt isolerende, da det skal sitte mot yttertaket.
Det finnes bøyelige gipsplater, tror Fredells har disse.

Det må jo finnes en grunn til at Treetex ikke finnes lenger, og jeg kjøper ikke helt argumentet ditt med akustikken. Hvor mange kvadrat er det snakk om? Hva er formålet med lydisoleringen; å redusere pinlige blikk fra familien etter en hyggelig natt med kona (overhøring mellom rom), eller å redusere ekko i et rom (studio)? Det sistnevnte har jeg vanskelig for å tro at det ville ha noen betydning om du bruker porøs board eller gips. Det førstnevnte likeså, for gips er også ganske lyddempende.

Men jeg er ingen ekspert og snakker uten egentlig erfaring. Men jeg står som sagt foran lignende beslutninger og er derfor interessert.

Når det gjelder bøybare gipsplater, så visste jeg ikke dette.

Ola78
Et annet alternativ som kanskje er lettere å få tak i er vel asfaboard, den er vel en senere variant av tretex. Vet ikke hvor bra den er å ha innendørs dog.

Martin_B
Decamber skrev:
Hvor mange kvadrat handler det om?
Cirka 10-15 m2 spredt litt her og der.

Hva er formålet med lyddempingen; å redusere pinlige blikk fra familien etter en hyggelig natt med kona (overhøring mellom rom), eller å redusere ekko i et rom (studio)?
"overhøring mellom rom" handler det definitivt ikke om. Vi har 3" plank innvendige vegger som demper lyd veldig bra. Mye bedre enn vegger med isolasjon.

Nei, det handler om det sistnevnte ja, "ekko". Jo hardere materiale, desto mer ekker det. Gips er ganske hardt, tretex ikke.

Jeg tror ikke det gjør så stor forskjell i praksis for de få kvadratmeterne jeg skal bruke det til. Men OM det nå finnes en erstatning for treetex, så hadde det vært greit å bruke det.

Martin_B
Ola78 skrev:
Et annet alternativ som kanskje er lettere å få tak i er vel asfaboard, den er vel en senere variant av tretex. Vet ikke hvor bra den er å ha innendørs dog.
Har lest mange steder at det kan avgi ubehagelig lukt, samt også at det kunne være usunt. Så asfaboard skal man nok bare ha utvendig.

En annen ulempe med Tretex som man bør ta til seg er at det er veldig brannfarlig i motsetning til gips. Jeg bytter ut etter hvert som jeg renoverer mot gips selv.

Martin_B
Stefan N skrev:
En annen ulempe med Tretex som man bør ta til seg er at det er veldig brannfarlig i motsetning til gips. Jeg bytter ut etter hvert jeg pusser opp mot gips selv.
Jo, men det gjelder jo nøyaktig hele huset, i dette tilfelle, som har skjelett av 3" planker samt trebjelkelag med sagflisisolering :) ...ganske så mums for ild om man sier det sånn.

Tar det fyr et sted så brenner det nok ganske godt' uansett, gips eller ikke, tror jeg :)

Så kan man naturligvis resonnere slik at gipsen forsinker brannutviklingen litt, noe som kan resultere i noen sekunder ekstra tid man får til å komme seg ut. Men på den annen side så skulle man da kanskje begynne å tenke på å bytte isolasjon i bjelkelag, bytte øvrig overflatebehandling fra treetex til gips, osv. osv.

Det er nok mer velinvesterte penger å installere et ordentlig røykvarslingssystem.

Gips tror jeg kan forsinke eller helt hindre en brann ganske betydelig. OM det begynner å brenne i et rom hvor vegger og tak er gipset, så tror jeg at du kan få minst 10 - 15 minutter ekstra til å komme deg ut, og hvis det ikke er altfor mye brennbart interiør i rommet, så tror jeg det er en rimelig sjanse for at ilden ikke sprer seg ut av rommet, men rett og slett brenner ut.

Martin_B
hempularen skrev:
Gips tror jeg kan forsinke eller helt hindre en brann ganske betydelig. OM det begynner å brenne i et rom der vegger og tak er gipset, så tror jeg at du kan få minst 10 - 15 minutter ekstra til å komme deg ut, og hvis det ikke finnes altfor mye brennbart interiør i rommet, så tror jeg det er en brukbar sjanse for at ilden ikke sprer seg ut av rommet, men rett og slett brenner ut.
Ja dette har du helt rett i. I mitt tilfelle handler det dog om gipsplater litt flekkvis. Litt lappinger her og der. Og derfor tror jeg ikke det gjør mange sekunders forskjell i brannforsinkelse i vårt tilfelle. Men selvsagt, all tid man kan få ekstra kan jo redde liv.

Tanken var ikke å erstatte flekkvis uten å erstatte helt. Tretexen er jo et mareritt dessuten å få pent resultat på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.