Hei,

Et generelt spørsmål som er knyttet til et spesifikt spørsmål jeg har postet i planløsningsdelen:

Om vi leker med tanken at jeg vil rive i prinsippet en hel vegg som er bærende både i første etasje og i annen etasje (toetasjes villa). Er det mulig å erstatte med en bjelke (som jeg forstår at man gjør)? Total boareal er ca 100 kvadrat, og etasjene er i prinsippet kvadratiske hvis det har noen betydning. Veggen "går gjennom" skorsteinen.

At det er kostbart spiller ikke så stor rolle, men er det mulig? Hvis ja, bør man begynne med første etasje eller annen etasje? Jeg kommer ikke til å gjøre det selv, men kjøpe tjenesten av en konstruktør (?)

Takk på forhånd.

Total boareal 100kvm og i prinsippet kvadratisk. Da mener du at bjelken vil være ca. 10 meter? Det blir en skikkelig grov bjelke, men det klart at det går. Om du kan akseptere en søyle på midten så kommer du ned betydelig i dimensjon på bjelken.

Det er 100 kvadrat fordelt på de begge etasjene, så ca 7x7 antakeligvis, noe som da bør bli en bjelke på 7 (rett over)?

Det er egentlig ikke heller "eksakt hele" jeg vil rive, men store deler. En søyle er ikke noe problem verken i første etasje eller andre etasje, hvilken forskjell gjør det?

Se gjerne på tråden for selve plassen, er det mulig ifølge løsningsforslaget?
http://www.byggahus.se/forum/planlo...ingar-i-planlosningen-pa-bada-vaningarna.html
Jeg tenker at søylene burde kunne stå rett over skorsteinen. Eller kan man bruke den for avlastning?

7 meter kan løses med en stålbjelke så søyle er ikke nødvendig. Det kan imidlertid bli både billigere og enklere med en søyle siden man kan gå ned i dimensjon på bjelken og man reduserer kreftene ved opplagene.
Hvis du plasserer søylen "på midten" slik at din spennvidde blir halvparten så stor, kan du gå ned til en bjelke med 1/8 dels bøyningsstivhet.
Hvilken dimensjon på bjelken du skal ha kan jeg hjelpe deg med, men jeg synes du skal snakke med en erfaren snekker om hvordan du skal feste den. Det vil bli veldig store krefter ved opplagene som sagt.
I andre etasje ser det ut som du har tenkt å beholde store deler av den bærende veggen, så der ser jeg ingen større problemer.

En limtre på cirka 115x315. et sted litt generelt regnet om du har søyle i midten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.