Har et hus fra ~1850 i sørvestlige Skåne. Bygget av lertegl i dobbel rad. Grunnmur er naturstein, og jeg har ikke funnet noen trebjelker under ytterveggen; den ser ut til å hvile direkte på grunnmuren.

Jeg har for øyeblikket gravd ut majoriteten av den gamle mullbenken i gangen og fjernet den isopor som lå øverst. Den gamle bjelkelaget som var dårlig, er fjernet, og det noe nyere er delvis igjen. Dette skal også fjernes slik at jeg får et "rent hull".

Planen har vært å legge 50-100 mm 11-16 makadam, 200 mm EPS eller XPS og så eventuelt elektrisk gulvvarme i formen av en T (da jeg planlegger å bygge et garderobe/skohylle langs ytterveggen og den andre delen tas opp av en trapp) for deretter å flytesparkle inn elvarmesløyfene og så legge et steingulv oppå slik at det tåler alt slaps, grus og skitt som man drar inn.

Mellom cellplast og grunnmur tenkte jeg å mure igjen for å hindre gnagere i å komme inn og så fylle opp med enten Leca-kuler, makadam eller fugeskum. Da det er noen skikkelig store steiner som ligger der, er det ikke akkurat en rett kant vi snakker om, men det skulle nok gå an å skjære ut passbiter så tomrommet blir minimalt.

1: Trenger jeg å ha noen form for plast/duk oppå makadamen hvis jeg følger ovennevnte plan?

2: Bør jeg bygge et "flytende" bjelkelag å legge oppå det første laget cellplast og så isolere mellomrommet fulgt av å dekke alt med gulvsponplater i stedet? Her tenker jeg at det organiske materialet ligger innkapslet i cellplast som meg bekjent ikke er diffusionsåpen og burde holde fukt borte.

Bildene viser hvordan det ser ut i dag. Bjelkelaget og gulvet er 100% provisorisk og skal fjernes/gjøres skikkelig om. Det øverste laget jord var veldig tørt og lett å grave bort. Under dette er det hard leire som løsner i store biter, og det er for å være en skånsk leiråker, forholdsvis tørt overalt jeg har vært og rotet.

De to ledningene er vann inn/ut til VVB i badet. Disse skal få 15 mm rørisolering rundt seg da jeg ikke kan flytte på dem.
Bygging av nytt gulv i gammelt hus, med synlig jordgulv, trestendere og verktøy som drill og hammer plassert på plater ved åpningen. Veggen og grunnmuren på et gammelt hus med synlige natursteiner og to vannrør som går gjennom murveggen. Veggen har sprekker. Steinmur med jord og et grått, bølgeformet rør som går gjennom murverket. Det er tegn på nylig graving og bearbeiding av området. Under bjelker i tre støtter fire stablede teglstein opp gulvet, omgitt av løs jord og små biter av hvit isolasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.