Hallo der!
Har lest gjennom alt jeg har kommet over men klarer likevel ikke å komme fram til noe. Tanken er å fjerne en bærende vegg og erstatte med en limtrebjelke. Ifølge beregninger på Moelven får jeg fram et passende alternativ i form av en 66x315 bjelke. Minste nødvendige understøttelseslengde er 141mm. Største mulige størrelse på søyle jeg kan få inn i ytterveggen er 115x115 for å kunne bygge den inn. Betyr det at jeg må velge en annen type bjelke om jeg vil ha søylen helt innebygd, eller har jeg fått det om bakfoten?
MVH
Har lest gjennom alt jeg har kommet over men klarer likevel ikke å komme fram til noe. Tanken er å fjerne en bærende vegg og erstatte med en limtrebjelke. Ifølge beregninger på Moelven får jeg fram et passende alternativ i form av en 66x315 bjelke. Minste nødvendige understøttelseslengde er 141mm. Største mulige størrelse på søyle jeg kan få inn i ytterveggen er 115x115 for å kunne bygge den inn. Betyr det at jeg må velge en annen type bjelke om jeg vil ha søylen helt innebygd, eller har jeg fått det om bakfoten?
MVH
141 mm høres utrolig mye ut for en så spinkel bjelke innebygd i veggen.
Jeg tror noe har gått skeis i beregningen.
Jeg er overbevist om at 115 holder godt, eller at det skal være en mye kraftigere bjelke.
En bredere bjelke burde gi mindre opplagslengde.
Et annet alternativ er å skru lime to 45x145 så du får en stolpe på 90x145.
Jeg tror noe har gått skeis i beregningen.
Jeg er overbevist om at 115 holder godt, eller at det skal være en mye kraftigere bjelke.
En bredere bjelke burde gi mindre opplagslengde.
Et annet alternativ er å skru lime to 45x145 så du får en stolpe på 90x145.
Jeg hadde en lignende situasjon der jeg trengte 115 mm ifølge programmet men har bare 90 mm tilgjengelig. Stilte spørsmålet til Moelven og fikk svaret nedenfor.Martin93 skrev:Hallo der!
Har lest gjennom alt jeg har kommet over, men klarer likevel ikke å komme frem til noe. Tanken er å fjerne en bærende vegg og erstatte med en limtrebjelke. Ifølge beregninger på Moelven får jeg frem et passende alternativ i form av en 66x315 bjelke. Minste nødvendige oppleggslengde er 141mm. Største mulige størrelse på stolpe jeg kan få inn i ytterveggen er 115x115 for å kunne bygge den inn. Betyr det at jeg må velge en annen type bjelke om jeg vil ha stolpen helt innebygd eller har jeg fått det om bakfoten?
MVH
Mitt beslutning til slutt ble i alle fall å gå for en Kerto-S bjelke isteden da jeg kunne gå fra en 90x360 limtre til en 45x400 Kerto-S, hvilken dessuten bare krever 91 mm i oppleggslengde.Moelven skrev:Det finnes et generelt tillegg på 30mm ut fra stolpedimensjonen som ikke er med i programmet, så oppleggslengden trenger du ikke bekymre deg for, det er ok med 90mm.
(det man ellers kan gjøre for å forsterke opplegget er å dra inn lange helgjengede skruer i undersiden på bjelken samt ha en plate mellom stolper, på denne måten sprer man oppleggsbelastningen lenger inn i bjelken)
Og velkommen til forumet på Byggahus!
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Beregne laster/erstatte bærende vegg med bjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Er det mulig å erstatte en bærende vegg som ikke er rett?
Bygningsfysikk -
Erstatte bærende vegg med bjelke, dimensjonering?
HEB-bjelke for å erstatte bærende vegg
Erstatte bærende vegg med bjelke
Bygningsfysikk