Hei! Vår plan er å åpne opp mellom kjøkken/stue for en åpen planløsning. Med dette kommer problemet med å erstatte en bærende vegg med bjelke. Hvilken dimensjon på bjelken bør vi bruke? Tanken er å legge bjelken oppe på loftet for å spare på den lille takhøyden vi har.
Mer info
Snølast 1,5 kN/m²
Enebolig fra 70-tallet
WW-takstoler med dimensjon 155x50
19° takvinkel
Om tegningene
Nye bjelken er markert blå.
Røde vegger er eksisterende som skal fjernes.
Grønne vegger er nye som er planlagt å legges til.
Takstol #5 på tegningen er allerede avstøttet med en kortere bjelke. Jeg tenkte å forlenge takstolen slik at den kan støttes av den nye bjelken (i blått) i stedet, kanskje finnes det andre løsninger?
Jeg ville vært takknemlig for innspill om dette er en god idé samt hvilken dimensjon man i så fall ville trengt på bjelken. Jeg håper jeg har fått med alle relevante mål!
Du kan ikke flytte en fagverkstakstols opplag sideveis. Den blå bjelken må være i samme posisjon som de eksisterende veggene. I tillegg må den i praksis være under takstolene fordi det ikke er plass til den noe annet sted. Kan du bygge pm takstol #5 så den blir identisk med de andre, bør det ikke være noe problem. Det finnes flere metoder for å holde nede høyden på en bjelke. Man kan gå over til et stivere materiale. Man kan eksperimentere med bjelkens tykkelse.
Du kan ikke flytte en fagverkstakstols opplegg i sideveis retning. Den blå bjelken må være i samme posisjon som de eksisterende veggene. I tillegg må den praktisk talt være under takstolene siden det ikke er plass til den noe annet sted. Hvis du kan bygge takstol #5 slik at den blir identisk med de andre, bør det ikke være noe problem. Det finnes flere metoder for å holde høyden på en bjelke nede. Man kan gå over til et stivere materiale. Man kan eksperimentere med bjelkens tykkelse.
Hei og tusen takk!
Ah, ok! Er det fordi kreftene går ned der overrammen møter underrammen? Mener du at det ikke er plass fordi overrammen er "i veien" for en bjelke på loftet, eller fordi det vanligvis ikke er mulig å få plass til en bjelke hele veien ut til ytterveggen pga. takhøyden?
En fagverkskonstruksjon skal helst bare utsettes for laster i knutepunktene, slik at stavene ikke påvirkes av moment. Man synder for det meste mot det når det gjelder overrammen når man spikrer takmaterialet direkte på denne, men det gjelder ikke selve opplagringspunktene. Din løsning er ikke gjennomførbar som jeg ser det, uten må modifiseres.
Om jeg har forstått deg riktig så må bjelken havne omtrent der veggen bærer i dagens situasjon? Sånn her:
Problemet blir da dette om bjelken skal ligge over underrammen som tegning over:
Kunne man endret takstol #6 og #7 på samme måte som #5, altså henge takstolen i bjelken med noe beslag. Da bygger ikke bjelken så mye i høyden på loftet heller. Det hadde sett omtrent sånn ut:
Det er bedre å fundere over hvordan man kan få ned bjelkehøyden. Da er det bra om det finnes noen lastverdier å ta utgangspunkt i. En målsatt plan er en god begynnelse.
Nå har jeg lagt til flere mål i plantegningen. Jeg er usikker på hvilke mål og informasjon som er av betydning for å kunne beregne laster, men si bare ifra hva som trengs. Tusen takk for at du hjelper til.
To bjelker ved siden av hverandre. Kan det være en måte å få ned høyden på dem? Sånn har jeg det i en tilbygg. Ikke jeg som har gjort det, så vet ikke grunnen til at man gjorde sånn. Men tenkte om det kanskje var for å spare på høyden.
HEA 180. Med regelinbygging og dobbel gips blir ikke forskjellen så stor.
Takk for svar! Jeg får sjekke hva som blir lettest å feste inn helt enkelt.
MMortsken skrev:
To bjelker ved siden av hverandre. Kan det være en måte å få ned høyden på dem?
Sånn har jeg det i en tilbygging.
Ikke jeg som har gjort det, så vet ikke grunnen til at man gjorde sånn.
Men tenkte om det kanskje var for å spare på høyden.
Om bjelken hadde ligget under takstolen hadde dette definitivt vært et alternativ. Men nå når jeg tvinges til å felle opp bjelken pga. takhøyden så føles det vanskelig å få ned kraften i en såpass bred bjelke uten at den skjevbelastes/vris?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.