1.016 lest ·
8 svar
1k lest
8 svar
Erstatte bærende bjelke med firkantstål/vinkelstål
Har en bærende regel 145x70 på mitt uteromtak. Lengden på reglen er 4m.
Taket er 4m på bredden og ca. 5-5,5m
dypt fra husfasaden. Taket er et flatt
Tak med sarg og ca. 15 graders helling.
Vil "jacka ur" reglene som går fra husfasaden og utover (145x45mm) for å felle inn stålet og deretter legge panel innertak så ingen regler synes.
Mitt spørsmål er hvilken dimensjon på stålet som
kreves for å erstatte den bef. Regelen 145x70mm
Takknemlig for svar fra et proff!
Taket er 4m på bredden og ca. 5-5,5m
dypt fra husfasaden. Taket er et flatt
Tak med sarg og ca. 15 graders helling.
Vil "jacka ur" reglene som går fra husfasaden og utover (145x45mm) for å felle inn stålet og deretter legge panel innertak så ingen regler synes.
Mitt spørsmål er hvilken dimensjon på stålet som
kreves for å erstatte den bef. Regelen 145x70mm
Takknemlig for svar fra et proff!
Jeg vil ikke ha en synlig bærende bjelke.Den ofrivillige klåparen skrev:
Vil erstatte den med et mindre firkantstål type 50x50 el. lignende som jeg kan felle inn under de andre bjelkene som går ut fra selve husfasaden som bærer uteromstaket.
Disse bjelkene vil jeg lage utsparing i nedenfra og felle inn stålet.
Aha. La en konstruktør se på det der, du endrer også i de langsgående bjelkene, finnes sannsynligvis en del skjær der du vil lage utsparing.F freyan skrev:
Finns inga skruer der jeg skal kappe ut. Kun festet i ytterkantene så vidt jeg kan se.Den ofrivillige klåparen skrev:
Denne bjelken ligger under alle de andre og bærer på midten så det ikke skal være noen nedbøyning på taket samt at man skal kunne gå på det uten risiko for ras m.m.
Jeg hadde håpet på at det fantes en kvalifisert konstruktør som kunne gi et kvalifisert tips 😀
Skjuv, ikke skruv!F freyan skrev:Finnes inga skruv der jeg skal jacka ur. kun festet i ytterkantene hva jeg kan se.
Denne regeln ligger under alle de andre og bærer på midten så det ikke skal være noen nedbøjning på taket samt at man skal kunne gå på det uten risiko for ras m.m.
Jeg hadde håpet på at det fantes noen kvalifisert konstruktør som kunne gi et kvalifisert tips 😀
Det finnes godt om kompetent folk på dette forumet men det er tidskrevende og kognitivt anstrengende å gjøre konstruksjonsberegninger. Den mest kvalifiserte tråd jeg har sett om emnet var faktisk i går, der noen ville løfte en gitt masse i et bjelketverrsnitt - hvilket behandles i de aller første kapitlene i en introduksjonskurs i fasthetslære. Aldri ellers har jeg sett noen beregne på verken stivhet eller spenninger. Får du noen til å gjøre dette for deg gratis så gratulerer, men det som oftest skjer (om noen i det hele tatt svarer) er at det kommer masse 'killgissningar' (maskerte som usikre svar), men som ikke er verdt noe i praksis.
Ok, jeg får vel sjekke med en konstruktør som kan hjelpe meg.Den ofrivillige klåparen skrev:Skjuv, ikke skruv!
Det finnes godt om kompetent folk på dette forumet, men det er tidskrevende og kognitivt krevende å gjøre konstruksjonsberegninger. Den mest kvalifiserte tråden jeg har sett om emnet var faktisk i går, der noen ville løfte en gitt masse i et bjelketverrsnitt - noe som behandles i de aller første kapitlene i en introduksjonskurs i fasthetslære. Aldri ellers har jeg sett noen regne på verken stivhet eller spenninger. Får du noen til å gjøre dette for deg gratis, så gratulerer, men det som oftest skjer (om noen i det hele tatt svarer) er at det kommer masse gjetninger (maskert som selvsikre svar), men som ikke er verdt noe i praksis.
Takk for dine innlegg.
Ps. Hva er Sjuv for noe?🤔
Har aldri hørt det ordet før. Beklager min uvitenhet 😏
Jeg hadde gjort det uansett! Krysser fingrene for at noen kommer hit og hjelper deg, men mine forhåpninger er ikke skyhøye.F freyan skrev:
Skjuv er litt slurvete uttrykt, jeg burde ha skrevet skjærkraft eller skjærspenning. Det er et begrep som brukes for å beskrive kraft/spenning i en kropp, se nedenfor bildet så forklares det nok bedre enn om jeg skulle skrive en novelle her.

Jeg kan for øvrig ha misforstått hva du vil gjøre, vanskelig med tekst.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Erstatte plankevegg med stendervegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Er regelen bærende eller ikke?
Cuprinol på bärande regel
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Beregne laster/erstatte bærende vegg med bjelke
Er veggene eller stendere utendørs bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi