Jeg holder på å skissere opp en innervegg som skal bære opp et sovehems. Har lest at stående stendere i dimensjon 45x95 cc 45 med innfelt 45x120 bæring øverst vil gi nok stabilitet. Problemet er nå at jeg gjerne vil ha stående trepanel på disse veggene, og med spikerslag blir veggtykkelsen betydelig, 181 mm (2×28 lekter + 2x15 panel + 95 stender). Utenom at det føles som å passere inn i et bankhvelv, trenger man å mekke med tykke dørkarmer og solid saling.

Det jeg tenkte da var å gå ned til 45x70 men minske cc til 30 og i tillegg sette k-plywood i stedet for spikerslag for både å styrke opp og redusere tykkelse ytterligere. Problemet da blir bæringen. Det går ikke å felle inn 45x120 mm i 70 mm stender.

Ville det funke å legge en toppsvill øverst og deretter tilsvarende lag med losholter parallelt med toppsvillet, si ca. 200 mm nedenfor? Den øverste delen av veggen ville da fungere som en rammetre og kanskje kunne erstatte bæringen?

Noen som har støtt på en lignende situasjon?

Du kan jo istedenfor spikerslagene sette inn horisontale kortlingar. Altså, istedenfor å sette spikerslagene utenpå stenderne, setter du kortlingar mellom stenderne på samme nivåer som du hadde satt spikerslagene. Da sparer du 2x28mm og får en vegg som er 13 cm tykk istedenfor 18.

• Liker
Marcus Hennix
  • Laddar…
Hvorfor ikke bare kortle mellom de stående reglene og droppe spiklekter?

• Liker
Marcus Hennix
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Du kan jo i stedet for spikerslagene sette inn horisontale kortlinger. Altså, i stedet for å sette spikerslagene utenpå stenderne setter du kortlinger mellom stenderne på samme nivåer som du hadde satt spikerslagene. Da sparer du 2x28mm og får en vegg som er 13 cm tykk i stedet for 18.
T ToRy skrev:
Du kan jo i stedet for spikerslagene sette inn horisontale kortlinger. Altså, i stedet for å sette spikerslagene utenpå stenderne setter du kortlinger mellom stenderne på samme nivåer som du hadde satt spikerslagene. Da sparer du 2x28mm og får en vegg som er 13 cm tykk i stedet for 18.
Jeg har tenkt i de banene men tenkte at det dels ville bli mye arbeid og at det også ville bli vanskelig å få til jevnt underlag for panelen? Har aldri spikret opp panel tidligere så har ingen ordentlig følelse for hvor plant det trenger å være. Men det ville løse problemet helt klart.

Jeg tror at hvis du bare er nøye når du setter kortlingene, så burde du kunne få til en "ujevnhetsnivå" på maks en millimeter, sannsynligvis mindre. Har selv gjort det på denne måten når tykkelsen på veggen har vært viktig.
Ja, mer jobb, men du gjør det bare én gang. Ellers vil veggen være for tykk hver gang du ser den... ;)

• Liker
Marcus Hennix
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Hvorfor ikke bare kortle mellom de stående stenderne og droppe spikerslag?
T ToRy skrev:
Jeg tror at hvis du bare er nøye når du setter kortlingene så burde du kunne få til en "ujevnhetsnivå" på maks en millimeter, sannsynligvis mindre. Har selv gjort på denne måten når tykkelsen på veggen har vært viktig.
Ja, mer jobb, men du gjør det bare en gang. Ellers vil veggen være for tykk hver gang du ser den... ;)
Ok det høres jo lovende ut. Ville det hjelpe å tvinge fast for eksempel et rom med kortlinger med plater fra hver side og deretter skru, eller er det måle og pirke som gjelder?

Jeg har kjent med fingrene og dratt i skruen når det har føltes riktig, men å feste et anlegg på den ene siden og deretter trykke kortlingen litt passe mot anlegget burde jo fungere. En 70+cm lang regel som tvinges fast mot reglene når du skrur fast kortlingen burde jo løse den oppgaven bra, og det er lett å flytte til neste plass.

• Liker
Marcus Hennix
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jeg har kjent med fingrene og dratt i skruen når det har føltes riktig, men å feste et anlegg på den ene siden og deretter trykke kortlingen litt passe mot anlegget burde jo funke. En 70+cm lang regel som tvinges fast mot reglene når du skruer fast kortlingen burde jo løse den oppgaven bra, og det er lett å flytte til neste plass.
Det hørtes jo enda bedre ut, takk for din input.

• Liker
ToRy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.