For et år siden kjøpte jeg materialer som jeg skulle bygge en terrasse av. Trykkimpregnert 120-regel samt sib.lerk 21x95. Terrassen ble aldri bygget, og virket ble liggende under en presenning i stedet. Nå hadde jeg tenkt å flytte det inn i en bod og lurer på om det går an å redde plankene. De er veldig fuktige og en del lerk har sprukket. De har ikke slått seg. Går det an å snekre med dette eller vil det bare slå seg senere og sprekke? Hvordan skal jeg stable det i boden, lekter mellom hvert lag samt spennbånd? Mvh

• Fuktige treplanker ligger stablet under en presenning utendørs, noen planker er sprukket. Det er en leketøysbil i bakgrunnen.
Jeg tror ikke det er noen problemer, lärk tåler en hel del... At de har sprukket? Det ville de ha gjort uansett... Jeg har mange som har sprukket...

Läken som jeg har dekk av sveller opp som en svamp så snart det har regnet i periode... Der finnes sprekker på 5 mm i dag til høst finnes det ikke en eneste mm

Om det nå skulle eldes og få en naturlig grå tone, er det bare å skrubbe av med for eksempel såpe når det er ferdig og la sol og regn gjøre sitt. Skulle det oljes eller så, men kan nok være vanskelig å få det fint uten å måtte slipe o.l.

Å spenne det opp med spennbånd om läkt høres klokt ut, så har du gjort noe for at det ikke skal slå seg altfor mye... Men jeg kan si at av de hundrevis av bord jeg har kjøpt, har det ikke vært mange som har vært rette... For stor etterspørsel har gjort at de skjærer opp alt de kommer over, føles det som...

Virket tørkes ikke så lenge i dag. Det får man igjen senere, det sprekker og vrir seg.

Kan dere forklare for en uvitende hvorfor terrassebordet ville blitt ødelagt av å ligge utendørs? Ofte bygger man vel terrasser uten tak over?

For at på en altan er virket festet med skruer i "rakt läge"

Ingen problem å bruke virket, om det er fuktig når du kjenner på det skal du tørke det ute før du legger det inn i boden. Våg av (med lang rett list) noen bjelker på bakken (gjerne 10-20cm over bakken), legg dem med 1m mellomrom, stabl luftig med 5cm mellomrom mellom hver planke, legg 1" strø før neste lag. Har du noe gammel korrugert plate legg den over ellers får du kaste på pressen du hadde, dra ikke ned den på sidene bare, det må kunne blåse rett igjennom. La det ligge til det har vært noen tørre dager på rad, så kan du gjøre om den samme stablingen inne i boden, dog trenger du ikke legge på noe "tak" da :)

• Liker
Asalkin
  • Laddar…
herlig, takk for alle svar, nå ligger de i boden uansett

Ikke legg dem innendørs, men la dem ha yttertemperatur og uteluft. Risikoen er ellers overhengende for at de begynner å vri seg. Din bod er kanskje bare et tak med uisolerte vegger.

Jeg pleier selv å stable opp virket og dekke det utendørs et halvt år før jeg bruker det. Eventuelle dårlige planker som har sprukket mye eller bøyd seg slipper man altså å bruke. Jeg gjør også slik med innevirket i stedet for å sjokkere det med innendørstørke og varme.

Det krever litt lengre planlegging enn de fleste klarer ...

Trykket regelverk har jo ofte en garanti mot råteskade, selv om det er nedgravd. Jeg har oppbevart det utendørs under presenning, med stropper, men uten luftspalte imellom, dette for å minimere risikoen for bananform. Jeg har dog ingen egen erfaring med å lagre trykkimpregnert trevirke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.