Medlem
· Västra Götaland
· 34 innlegg
Hei,
Jeg har nettopp flyttet inn i et hus fra -63, og ønsker å utvide en døråpning mellom kjøkken og stue. På tegningen er veggen merket med en "B", som på tegningen for kjellerplanet står for bærende vegg (selv om ingen tegnforklaring er angitt på tegnearket for den aktuelle etasjen).
Jeg synes den ser ganske spinkel ut for å være bærende, og den gir etter ganske mye hvis man slår på den. Mellom stenderne sitter det noe som føles som en slags fiberskive i tre lag.
Min tanke er å utvide åpningen en "seksjon", flytte stenderen i åpningens venstrekant og forlenge stenderen over åpningen.
Hva tror dere?
Jeg har nettopp flyttet inn i et hus fra -63, og ønsker å utvide en døråpning mellom kjøkken og stue. På tegningen er veggen merket med en "B", som på tegningen for kjellerplanet står for bærende vegg (selv om ingen tegnforklaring er angitt på tegnearket for den aktuelle etasjen).
Jeg synes den ser ganske spinkel ut for å være bærende, og den gir etter ganske mye hvis man slår på den. Mellom stenderne sitter det noe som føles som en slags fiberskive i tre lag.
Min tanke er å utvide åpningen en "seksjon", flytte stenderen i åpningens venstrekant og forlenge stenderen over åpningen.
Hva tror dere?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Er det noen form for modul/elementhus?
Finnes det andre vegger som er tykkere?
Finnes det et etasjeplan over dette?
Hvis ikke: Hva er det for slags takstoler?
Plantegning for dette etasjeplanet ville vært bra (med veggen markert) og også seksjonstegningen viser mye.
Finnes det andre vegger som er tykkere?
Finnes det et etasjeplan over dette?
Hvis ikke: Hva er det for slags takstoler?
Plantegning for dette etasjeplanet ville vært bra (med veggen markert) og også seksjonstegningen viser mye.
Renovator
· Uppsala
· 2 087 innlegg
Det faktum at alle langsgående vegger, dvs. de som går tvers mot takstolene, er merket med en B taler for at det er bærende på et eller annet vis. Kommentaren om armeringstegningene på det andre bildet er interessant. Har du armeringstegningene også?
Medlem
· Västra Götaland
· 34 innlegg
Jeg er litt usikker på om det er modulhus eller ikke, men det er en halv etasje over. Her kommer bilder av planløsningen med veggen markert, samt over etasjen ovenfor og en takstolstegning.BirgitS skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 34 innlegg
Ja, det er derfor jeg lurer litt til tross for at veggen føles så tynt dimensjonert.Henningelvis skrev:
Har ikke funnet noen tegning merket armering, men har en som heter "systemtegning" der konstruksjonene av bygningens ulike deler spesifiseres. Legger også ved hele tegningen av kjellerplan.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 innlegg

Virker som det er forskjell på tykkelsen. Så sjekk det!
Bor selv i et Hultsfredshus (noen år nyere dog) og enkelte bærende vegger er ganske svake spesielt når man har fjernet overflaten som kanskje var en sponplate? Altså de mister vridstyvheten ganske raskt.
Men hvis du "bare" skal åpne en bit er det jo ikke noe problem å veie av åpningen og sette inn en større stolpe i den ene kanten?
Sett deretter kryssfiner og gips så har du garantert gjort det mer stabilt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Med en etasje over bør veggen være bærende. Du bør engasjere en byggekonstruktør som kan beregne hvilke dimensjoner som trengs på en bjelke over åpningen og tykkelsen på de søylene som bjelken må hvile på. Du trenger også en godkjent byggemelding før arbeidet påbegynnes.P peterlarsen skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur bör jag bearbeta denna garagevägg inför målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är denna vägg bärande? Ska riva vägg
Planlösningar -
Vad är denna innervägg från 1930-talet gjord av?
Byggnadsvård -
Er denne veggen bærende? (lettbetong)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur åtgärdar jag denna vägg?
Tvättstuga