Så, jeg skal renovere min lille verksted, bytte ut vegger, legge om elektrisitet og planen var også å fikse gulvet. Det er i dag et sementgulv som er litt røft. Tanken var å rydde ut alt, børste og støvsuge gulvet grundig og deretter legge på epoxy.

Men når man ser på youtube om epoxygulv og leser om det på norske forum/sider så virker det å være annerledes. På youtube, som er hovedsakelig amerikanske videoer, så blander de epoxy og heller det ut på gulvet og bruker en skrape for å jevne det ut. Mens her i Norge er det mye skrevet om "male gulvet med epoxy" der man blander og gjør flere strøk. Så hva er forskjellen?

Min tanke var at det skulle fungere litt som flytsparkel, det vil si at resultatet ville være et forholdsvis tykt lag som er helt i vater, noe som føles viktig i et verksted. Men hvis jeg bare "maler" gulvet i flere strøk så blir det jo ikke i vater, så hvordan gjør jeg det?

Biltema har jo kjent to-komponents "epoxyfarge" som skal blandes og rekker til 30 kvm for ett strøk, 15 kvm for to. Men kan jeg blande til det i dobbel porsjon og deretter bare helle det ut og la det herde i en uke eller så? Eller kan noe bli galt?

Bump!

Ingen som har noen erfaring med dette?

Det i de amerikanske filmene er nok epoksy gulv eller fugefrie gulv, der legger man et tykkere lag. Flytsparkle først og mal senere eller kontakt et firma som driver med epoksy gulv.

nino skrev:
Det i dom amerikanska filmerna är nok epoxigulv eller fogfrie gulv, der legger man et tykkere lag.
Avrettingsmasse først og male etterpå eller kontakte et firma som driver med epoxigulv
Hmmm, så det er ulike typer av epoksi med andre ord, ok... Ja, avrettingsmasse først kanskje ville vært en idé

Malt garasjegulvet mitt med
Biltemas 2K gulvmaling, 2 lag så dekket det fint, litt flammende med 1 lag men med lag 2 så ble det kanon. En kompis gjorde som jeg funderte på og helte ut 1 tykt lag, gulvet hans ble matt og ikke blankt som mitt (han malte så på 1 lag til og da ble det blankt også)

• Liker
Em78
  • Laddar…
Jeg malte nettopp garasjen min med maling fra Nils Malmgren, epoxibutiken.se.

To lag, første laget grunner. Bruk maske, byggmax har en fra 3M som fungerer bra.

Mine feil:
Blandet ikke grundig nok, så jeg fikk litt fargevariasjoner.
Sparklet alt for hånd med husfix for å reparere små hull, mistenker at dette har gitt en hinne som ikke sitter så godt mot betongen, malingen har etter en måned løsnet litt der bilen står.

Et matt gulv kan skyldes at det ble for høy luftfuktighet i rommet da det tørket.

sir_daniel skrev:
Malt garasjegulvet mitt med Biltemas 2K gulvmaling, 2 lag så dekket det fint, litt skjoldete med 1 lag men med lag 2 så ble det topp. En kompis gjorde lignende funderte på og helte ut 1 tykt lag, hans gulv ble matt og ikke blankt som mitt (han malte deretter på 1 lag så ble det blankt også)
Ok, ja om det er blankt eller ikke spiller ingen stor rolle for meg, så det funker å helle det ut med andre ord? Interessant

Jeg tror de fleste skal males i to omganger, den første strøk blir nemlig en grunnmaling som deretter hindrer at gulvet suger ujevnt. Å rulle ut er ikke spesielt slitsomt.

Det går an å kjøpe epoksy som man heller ut, men det er nesten mer en flytsparkling, og du må ha betydelig større mengder. Finnes på tyske ebay om man leter litt.

13th Marine skrev:
Jeg tror de fleste skal males i to omganger, den første strøkningen blir nemlig en grunnmaling som deretter stopper at gulvet suger ujevnt. Å rulle ut er ikke spesielt slitsomt.
Ok, men om jeg kjøper Biltemas epoksymaling, og blander en sats for en strykning, og når den er tørr og klar så blander jeg to-tre satser til som jeg heller ut? Min tanke er å få til flytavretning-funksjonen her og at "hellingen" skaper et gulv som er helt i vater, hvilket flere strykninger etter hverandre ikke gjør.

Selv om disse gir et tynt lag, vil du ikke få flytsparkel-effekten.

Da må du kjøpe den andre varianten.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
S
nino skrev:
Det i de amerikanske filmene er nok epoxi gulv eller fugfrie gulv, der legger man et tykkere lag.
Flytsparkle først og mal senere eller kontakt et firma som driver med epoxi gulv
finns på diverse ställen i sverige. eksempelvis kjøkken, verksteder, søppelrom

S
SandmanNet skrev:
Ok, men om jeg kjøper Biltemas epoksyfarge, og blander en sats for en strøkning, og når den er tørr og klar så blander jeg to-tre satser til som jeg heller ut? Min tanke er å få til flytsparkel-funksjonen her og at "hellingen" skaper et gulv som er helt i vater, noe flere strøk etter hverandre ikke gjør.
mange av firmaene som driver med fugefrie gulv har mye å gjøre. ringer spør så kanskje de ikke har tid med jobben, men kan selge materialet.

hsd
Har en gammel bekjent som lakker parkettgulv ved å helle ut lakken og fordele den med en gummiskrape, det blir faktisk et veldig bra resultat.

S
13th Marine skrev:
Jeg kikket på denne selgeren før jeg kjøpte fra epoxibutiken:

Det er tilsvarende "tynn" farge, alle defekter synes.
[lenke]

De har også "tykk" farge:
[lenke]

Sammenlign forbruket, den første skal 10l rekke til 50kvm, på den senere rekker 30kg til kun 12kvm. Det blir ~0.2mm på den tynne, og 2.5mm på den tykke.
jeg betalte rundt 700kr per boks pluss farget sand.
hadde vel priming renning som ble rullet. men så var det sparkel.

rulle, sparkel og en skje var verktøyene jeg behøvde

Sist redigert av en moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.