Det finnes mange tradisjoner i byggebransjen, men når man ser på spennende programmer som "Grand Designs" som viser husbygging fra England ser man en utrolig spennvidde i ytterveggskonstruksjoner og stammer. Det man alltid slås av der er at de stort sett har uisolerte yttervegger, noe som ikke fungerer så bra i Norge.

Det jeg lurer på er om det går an å bygge billigere/enklere enn hva som er "standard" i Norge i dag, men fortsatt få en godt isolert yttervegg?

Kan man for eksempel bygge tynnest mulig vegg i "sten"/stål/tre/betong/hybrid som kun er dimensjonert for å bære de lastene som trengs og så legge på isopor på utsiden?

Personlig synes jeg, som amatør, at trekonstruksjoner med fukt/dampsperrer som er standard i norske villaer er utrolig (unødvendig?) avanserte

Ser man på avsnittet om stammer på wikipedia så tydeliggjøres hva jeg mener i deres eksempel: betongstamme for industri, stålstamme for kontor, trestamme for villa. Hvorfor er det så? :)

Tja...antageligvis fordi tre er mye billigere enn betong og stål. Skulle selv ønske å bygge et steinhus, men bygger av tre på grunn av økonomien. I Grand designs, som for øvrig er voldsomt interessant, så er det jo sjelden budsjettbegrensninger av normal karakter, samt en annen byggtradisjon

Og grunnen til at treveggene er "kompliserte" er jo fordi tre er følsomt for innestengt fukt og vann, og det kommer vanndamp både fra mennesker innendørs og fra naturen på utsiden...derav skallbeskyttelse og plast osv osv

zachris skrev:
Det er mange tradisjoner i byggebransjen, men når man ser på spennende programmer som "Grand Designs" som viser husbygninger fra England, ser man en utrolig spennvidde i ytterveggkonstruksjoner og stammer. Det man alltid legger merke til der, er at de stort sett har uisolerte yttervegger, noe som ikke fungerer så bra i Norge.

Det jeg lurer på er om det går an å bygge billigere/enklere enn det som er "standard" i Norge i dag, men fortsatt få en godt isolert yttervegg?

Kan man for eksempel bygge den tynneste mulige veggen i "stein"/stål/tre/betong/hybrid som kun er dimensjonert for å tåle de belastningene som trengs og så kaste på styrofoam på utsiden?

Personlig synes jeg, som amatør, at de trekonstruksjonene med fukt-/dampsperrer som er standard i norske villaer, er utrolig (unødvendig?) avanserte.

Ser man på avsnittet om stammer på wikipedia, blir det tydelig hva jeg mener i deres eksempler: betongstamme for industri, stålstamme for kontor, trestamme for villa. Hvorfor er det slik? :)
Kan ikke gi deg noen direkte svar på dine spørsmål, det er ganske komplekst, for selv om man skriver en del, kan det fylles på med sidespalter angående regler for energiforbruk, fukt mm. (eller lenke til forskjellige sider).

Jeg tenker litt i de samme baner, men jo mer jeg googler om energihus, passivhus og andre innovative bygg, desto mer forvirret blir jeg.:rolleyes:

Men grunnen til at jeg svarte er fordi jeg er på jakt etter et torp som kunne bli litt av en forsøkskanin for mine ideer.

Det finnes en tråd om å bygge solfangere av ølbokser, der ble det diskutert at gips lagrer varme, siden jeg kunne tenke meg å bygge et hus av stein fra naturen (jo mer jeg googler, desto flere steintyper ser det ut til å finnes). Uansett, mure opp en stamme med to hjertemurer og en skorstein, alt fra naturen, og kle den innvendig med spirorør (se ølbokstråden) og gips, for å se hvor lenge den holdt varmen. I mellomtiden kan man bo i torpet.

Dette blir nok ikke aktuelt før neste år, men den som venter på noe godt, venter jo alltid for lenge.:)

Summa summarum, svar på dine spørsmål fikk du ikke.;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.