Har selvfølgelig lest og søkt en del om dette, men finner ikke noe optimalt svar. Noen tipser om kiler, andre om silikon, andre om skruer, andre om noe annet. Antar at ulike trapper kan ha ulike problemer og at det kan hjelpe med ulike metoder.
Trappen min ser ut som på bildet, og hvert trinn knirker. Hva er deres beste tips? Jeg skal male trappen, og da kunne jeg sette skruer fra utsiden og skråskru på innsiden mot veggen og gjøre disse "usynlige" med sparkel og maling.
Trappen min ser ut som på bildet, og hvert trinn knirker. Hva er deres beste tips? Jeg skal male trappen, og da kunne jeg sette skruer fra utsiden og skråskru på innsiden mot veggen og gjøre disse "usynlige" med sparkel og maling.
Den er fritt hengende på en side, etter min mening ikke bra, de har en tendens til å knirke, de vrir seg. Prøv litt lett å støtte under 5. trinnet i ytterkanten, det går bra med en regel, men legg en bit plate på gulvet først så det ikke blir merker, den skal spenne mot trinnet så den støtter bra, dette pleier å hjelpe med knirkingen, men ingen garanti.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du får gjøre en vanlig feilsøking. Undersøk én ting om gangen. Trinnene ser litt rare ut. Av hvilket materiale er de laget? Begynn imidlertid med å teste den ytre vangstykket. Jeg tror det ser ut til å være feil limt. Treets fibre skal hele tiden gå i lengderetningen. Støtt dette vangstykket på flere steder slik at alt er stivt, og test å gå på det. Hvis det ikke hjelper må du undersøke trinnene, innfestning og dimensjoner. Obs min idé avviker fra den som Liteavvarje har presentert.
Ingen feil i det, alt blir bra bare man setter i gang og får orden på problemet, kanskje gjennom forskjellige synspunkter.J justusandersson skrev:Du får gjøre en vanlig feilsøking. Undersøk én ting om gangen. Trappetrinnene ser litt rare ut. Hvilket materiale er de laget av? Men start med å teste den ytre vangstykket. Jeg synes det virker feil limt. Treets fibre skal hele tiden gå i lengderetningen. Støtt dette vangstykket på flere steder slik at alt er stumt, og prøvegå. Hvis det ikke hjelper må du undersøke trappetrinnene, innfesting og dimensjoner. Merk at min idé avviker fra den som Liteavvarje har presentert.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes du skal nærme deg problemet på en mer systematisk måte. Trinnene ser ut til å være felt inn i vangstykkene og antagelig deretter skrudd gjennom vangstykkene. Hvis det er utført på den måten med rimelig presisjon, så hjelper det nok ikke med en ekstra skrue. Siden det er laminat på undersiden, kan trinnenes kjerne være sponplate eller MDF eller noe lignende, som alle er ganske uegnet for det formålet. Kontroller først at du kan utelukke den ytre vangen som årsak til knirkingen.
Malte en knirkende trapp hos en kunde. De hadde bestilt et nytt rekkverk fra en lokal trappeprodusent. Snakket med dem om knirkingen. Løsningen:
Skråskru stegene inn i vangestykket fra undersiden med to litt grovere skruer på hver side av stegene.
Gjorde dette og trappen er helt stille og har forblitt så i 3 år...
Skråskru stegene inn i vangestykket fra undersiden med to litt grovere skruer på hver side av stegene.
Gjorde dette og trappen er helt stille og har forblitt så i 3 år...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Knirkende trapp, tynne opptrinn i mdf.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Trekk ut spiker (knirkende trapp)
Knirkende trapp !
Knirkende trapp
Enda en knirkende trapp