Blir snart sprø av den knirkende og smellende trappen hjemme. Skal man opp og slippe ut katten om natten, har man snart vekket kone og barn, og det var den nattens søvn.

Trappen ble montert for ganske nøyaktig tre år siden og er en åpen U-trapp, noe som betyr at de fleste trinnene er festet med kun én skrue i innerstolpene, og det er primært disse trinnene som knirker. Dessverre utgjør også 80% av trappen av disse trinnene.

Etter å ha smurt med silikonspray i dag og spenn opp trinnene med alle slags passende biter mellom vangen og trinnene med varierende suksess, ser det nå ut til å være der trinnnesen slutter seg rundt vangen (se bilde) at knirket oppstår. Min teori er at den ene skruen i innerhjørnet tillater hele trinnet å vippe, for når man står på et trinn og veksler vekten mellom hælen og tærne, smeller og knirker trinnet fenomenalt mye.

Jeg har lest alle artikler jeg har kommet over angående knirkende trapper, men som ofte gjelder det andre modeller på trapp. Jeg er derfor takknemlig for alle forslag som kan tenkes minimere støyen.

Knirkende trappetrinn med markert område rundt der trinnet møter vangstykket, mulig årsak til støy i trappen.

Det bør tilføyes at jeg allerede har strammet til alle skruer jeg har kommet til, løsnet på barnesikringsutstyr og som sagt stivet opp og smurt trinnene der jeg har kommet til.

• Utsnitt av et trappetrinn i tre som møter en hvit vegg, viser mulig problemområde for knirk i trappen.
Vår trapp er akkurat lik og knirker den også. Det sies jo at det skal funke med fint pulver, typ babypudder eller potetmel. Personlig er jeg litt skeptisk til å trykke inn organisk pulver, typ potetmel.

Takk for svarene. Ja, jeg har også hørt det der om potetmel, men er også i tvil av samme grunn. Babypudder var derimot noe nytt, så det kanskje kan være verdt et forsøk, det blir liksom ikke verre :)

Å ettermontere opptrinn er jeg derimot i tvil om. Dels vil det være vanskelig å få til pent når det ikke er frest ut i vangstykkene, pluss at det virker som det er nettopp de som gir opphav til knirk i de fleste tilfeller, selv om de selvfølgelig kan ha en avstivende effekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.