Hei, vi bor i et gammelt hus, bygget 1904, der en vegg er veldig ujevn. Diffen er 2 cm som høyest mellom plankene. Det er massivt tre (se bild) og vi har bare ca 2-3 cm dybde til dørkarmen. Altså, vi kan ikke sette nye lekter.
har dere noen forslag til tiltak?
vi har 13mm renoveringsgips som vi har tenkt å bruke.
Takk på forhånd
har dere noen forslag til tiltak?
vi har 13mm renoveringsgips som vi har tenkt å bruke.
Takk på forhånd
I stedet for lekter, noen strimler av 6,9 &13mm renoveringsgips burde vel være nok for å bygge opp et rett underlag med cc60?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Er det et alternativ å fjerne de ujevne plankene og begynne på nytt?
Protte
Protte
Åh takk så mye for svarene deres!
Jeg har tenkt på lekter eller lignende, men da må det være veldig tynt, og det vil være mange forskjellige tykkelser.
Kom på noen flere spørsmål:
med deres respektive løsninger...
Trengs det forsterkning i så fall bak gipsen?
Skal man sette gipsen horisontalt eller vertikalt?
Hvor tett skal man skru for at det skal bli stabilt? (med gips kun)
Finnes det noe instrument som ikke koster mye for å sjekke jevnheten på hele veggen og regne ut hvor man skal sette lekter f.eks. Veggen er 3,5 meter bred.
Takk igjen!!
Jeg har tenkt på lekter eller lignende, men da må det være veldig tynt, og det vil være mange forskjellige tykkelser.
Kom på noen flere spørsmål:
med deres respektive løsninger...
Trengs det forsterkning i så fall bak gipsen?
Skal man sette gipsen horisontalt eller vertikalt?
Hvor tett skal man skru for at det skal bli stabilt? (med gips kun)
Finnes det noe instrument som ikke koster mye for å sjekke jevnheten på hele veggen og regne ut hvor man skal sette lekter f.eks. Veggen er 3,5 meter bred.
Takk igjen!!
Jeg ser ingen døråpning på bildet, men det (og andre hull) kan du bore ut og plugge, med f.eks. kork, eller om det er større område sage ut med stikksag og fylle med en trebit fra en annen gammel planke. Litt plickeplock men i hvert fall penere enn en gipsplate
Slip eller børst ikke for hardt, da fjerner du den fine patinaen, begynn med å bare vaske med litt såpe og vann og sjekk om du får bort krittmerker og annet. Mvh, Michael
Takk! Hmm.. høres ut som hardt arbeid.. men absolutt verdifullt. Trodde jeg lastet opp bildet, men her kommer det.V vavillni skrev:Jeg ser ikke noe dørhull på bildet, men det (og andre hull) kan du bore ut og plugge, med for eksempel kork, eller om det er større område, sage ut med stikksag og fylle med en trebit fra en annen gammel planke. Litt plickeplock, men i hvert fall penere enn en gipsplateSlip eller børst ikke for hardt, da fjerner du den fine patinaen. Begynn med å bare vaske med litt såpe og vann og sjekk om du får bort krittmerker og annet. MvH, Michael
Hei,
veggen i seg selv er jo pen, men den gamle dør-åpningen krever litt kreativitet og fantasi.
Den ser nå ut til å være dekket med en kryssfiner.
Har du andre gamle planker så kunne du fjerne kryssfineret og sette dem der for eksempel på tvers. Har du ikke det så kunne du sette en plate med et overflatemateriale som helt bryter med den øvrige veggen, en blåmalt MDF-plate eller speil eller...
Ellers er alternativet gipsplaten. Da må du - som tidligere skriver har sagt - sette opp stendere for å få veggen helt rett før du setter opp gipsen.
veggen i seg selv er jo pen, men den gamle dør-åpningen krever litt kreativitet og fantasi.
Den ser nå ut til å være dekket med en kryssfiner.
Har du andre gamle planker så kunne du fjerne kryssfineret og sette dem der for eksempel på tvers. Har du ikke det så kunne du sette en plate med et overflatemateriale som helt bryter med den øvrige veggen, en blåmalt MDF-plate eller speil eller...
Ellers er alternativet gipsplaten. Da må du - som tidligere skriver har sagt - sette opp stendere for å få veggen helt rett før du setter opp gipsen.
Ja, nettopp. Sett opp gipslister som "stendere" hver 60. centimeter der det trengs, så fester du opp gipsen som vanlig.A Alba_94 skrev:
Om du allerede nå vet hvor du vil feste en TV, ville jeg sørget for å jevne ut hele overflaten, slik at gipsen får litt ekstra støtte/motstand.
Men å feste ting i veggen går jo greit, på det meste 33mm bak tapetet har du jo en kjempebra trevegg å feste hva du vil i!