Holder på å renovere et gulv oppå en isolert krypkjeller. Det skal bli vannbåren gulvvarme og parkettgulv.

Konstruksjonen er:
Bunnsvillplate
Cellulose-isolasjon
Dampbrems
Sporplater
Treparkettgulv

Jeg skulle nettopp til å legge parkettgulvet da jeg leste at alle produsenter ser ut til å mene at det skal være en dampsperre direkte under parketten når man har gulvvarme. Skal jeg ha dette selv om jeg har dampbrems under sporplatene, eller holder det med dampbrems?

A
Parkettprodusentene krever dampsperre, så ja. En dampbrems er ikke tilstrekkelig tett og på feil side av gulvvarmen.

ACME skrev:
Parkettprodusentene krever dampsperre, så ja. En dampbrems er ikke tett nok og på feil side av gulvvarmen.
De skulle begge være under gulvvarmen. Mellom seg har de som sporede sponplatene.

Men da legger jeg på dampsperren. Ingen risiko for at fukt setter seg mellom sperre og brems?

A
P pwb skrev:
De skulle både være under gulvvarmen.
Din dampbrems havner under gulvsponet/gulvvarmen men dampsperren skal ligge oppå, under parkettens trinnlydisolasjon, alternativt en kombinasjonsvariant som Tuplex.
P pwb skrev:
Mellom seg har de de spora sponplatene.

Men da legger jeg på dampsperren. Ingen risiko for at fukt setter seg fast mellom sperre og brems?
Normalt sett legger man ingen dampsperre/dampbrems i gulvkonstruksjonen, men så lenge det er tørt og ventilert i krypkjelleren så vil den ikke gjøre noen skade.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.