Vet ikke om dette egentlig faller under bygningsvern. Jeg skal bekle en åpning mellom to rom som vi nylig avdekket. Åpningen var der tidligere, men var tettet igjen.

Jeg vil ikke bekle den på en "fremmed" måte, altså med MDF eller lignende, men ønsker å ha lister av litt tykkere treverk med freste avrundinger som den øvrige kledningen i huset. Jeg vet imidlertid ikke hvordan jeg skal få det til.

Jeg har en håndoverfres, men radiusen på avrundingen skal være ganske stor. Hvor store stål kan jeg selv frese med? Noen som har tips til sted i Örebro hvor jeg kan bestille disse om jeg ikke kan frese selv?

Takk for svar.

B
det finnes så mange forskjellige stål. tips er å gjøre et lite søk på nettet. og la fresstålet gjøre jobben. press ikke for hardt når du arbeider med fresen

Fortsetter min tråd. Kikket på de andre smygerne i huset og ser at det er litt ulikt her og der, men jeg tror at en avrundingsfres på 9,5 mm kan bli bra. Men det er jo en gjetning så klart.

Men jeg lurer litt på hva jeg skal ha for stykke til smygen. Åpningen som skal dekkes er 15,5 cm bred. Den skal jo helst være ca 2 cm tykk og naturligvis høvlet. Men de fleste planhøvlede jeg finner ligger på mål flere cm under hva jeg trenger. Hva gjenstår? Høvlet planke?

Sist jeg gjorde en lignende jobb selv så kjøpte jeg limtre hylleplanker på Coop

Ja jeg vurderte faktisk akkurat slike hyller, men var litt usikker på hvor pent det blir med tanke på "stavarna". Men det skal undersøkes, takk for tipset!

Vær så god.

Kom på en annen variant som jeg har brukt også hvis du vil ha litt struktur, har dessverre ingen bilder igjen etter harddiskkrasj.

Men jeg festet vanlige 70 dørkarmer i ytterkanten og limte fast en rundstav i midten som jeg fuget, ble litt bevegelse i åpningen ulempen var at jeg måtte fuge tre, fire ganger før alle boblene forsvant.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.