37.077 lest ·
32 svar
37k lest
32 svar
Dra skruer i OSB - gjengekrøll.....
Jeg slutter meg til mengden og synes også at OSB fungerer utmerket. Vanlige treskruer, riktig lengde, slagtrekker. Aldri noen problemer!
Mer følelse når man kjører med slagskrutrekker.
Den slår mindre hardt når man trykker mindre på knappen, i det minste min Makita.
Kjører du med vanlig skrutrekker og det går tungt, så gir man gass, med risiko for at man ødelegger trefibrene når man er framme, det vil si man rekker ikke stoppe i tide.
Og hvis man synes det er vanskelig så skrur man i 95% med trekkeren og drar det siste for hånd.
Og til slutt, stoler man ikke på festingen så går det utmerket å montere en molly i gips+osb også.
Bare å kjøpe en mollyplugg for doble plater.
Da kan man snakke om at den kan belastes senere.
Den slår mindre hardt når man trykker mindre på knappen, i det minste min Makita.
Kjører du med vanlig skrutrekker og det går tungt, så gir man gass, med risiko for at man ødelegger trefibrene når man er framme, det vil si man rekker ikke stoppe i tide.
Og hvis man synes det er vanskelig så skrur man i 95% med trekkeren og drar det siste for hånd.
Og til slutt, stoler man ikke på festingen så går det utmerket å montere en molly i gips+osb også.
Bare å kjøpe en mollyplugg for doble plater.
Da kan man snakke om at den kan belastes senere.
Men at noen mislykkes med å skru i osb skyldes ikke for korte skruer, dvs. den delen som går gjennom osb-en skal være gjenget og like tykk gjennom hele. En skrue dras jo ofte ikke rett ut men nedover, og da bakdelen av skruen oppover, men med riktig skrue så burde det gi effekten at den biter inn i materialet.
Ingen spesiell nytte, bare en vane.Andy78 skrev:
Som JOW skriver, så synes jeg man får en bedre følelse med slagskrutrekkeren for hvor hardt man skrur.
Skrur gips med den også, sikkert ikke noe som folk forespråker, men jeg synes det funker bra.
Angående skruelengde så er for lange skruer ikke bra heller. Det skal rett og slett være tilpasset for å ha full gjenge i OSB-platen..
Mange skruer har ingen gjenger nærmest hodet. Hvis den delen er lengre enn tykkelsen på det du skrur opp pluss tykkelsen på gipsplaten, er skruen for lang. Det skal være gjenger gjennom hele OSB.Andy78 skrev:
Skruen må heller ikke være så lang at den med klar margin går gjennom OSB, selv om det er gjenger hele veien. Skruen vil ødelegge hullet i OSB jo mer du skrur. Selv om hullet blir ytterst litt for stort kan det være nok til at skruens gjenger ikke biter.
Velg en skrue som er rett over så lang som tykkelsen på OSB+gips+det du skrur opp. Ta en så grov du kan med den lengden.
...og som alle har sagt, ta det forsiktig med skrumaskinen.
Kan legge til at jeg har en boks med treskruer 5x30 som jeg har brukt i de tilfellene godset jeg har skrudd opp ikke er så tykt.
Sist redigert:
Min erfaring er at gipsskrue (helgjengede) kan miste grepet og rotere i OSB når man skrur opp gips. I mitt siste bygge bruker jeg derfor 12mm sponplate av god kvalitet, jeg har aldri klart å få en gipsskrue til å miste grepet i sponplate og jeg er ikke det minste bekymret for å henge opp kjøkken, TV eller hyller.
Dum spørsmål med drar du ikke gipsen i reglar selv om du har OSB bak?? Det har iallfall jeg gjort... gipsskruen er ikke spesielt grov, det jeg har brukt ved dobbeltmontasje vil jeg minnes var 3,5 ved stålregel eller 3,9 ved trestendere.
Det er to ting jeg ser som påvirker;ZipLock skrev:
* OSB fungerer best der man har en gipsplate foran. Hvis du drar i en skrue uten å forbore holder gipsplaten mot trematerialet i OSB-en så det ikke trykkes utover, hvilket det gjør hvis du skrur kun i en OSB-bit.
Uten gipsen blir det litt av boreffekt av skruen.
* Og når man skal sette opp eller feste ting forborer jeg alltid, hvilket gjør at skruen drar direkte i materialet, selvborende skruer er bra men ikke like bra som å forbore. Å forbore virker nesten som en glemt teknikk
Alle forhandlere jeg har besøkt, fra Byggmax til Beijer, selger klasse 3 men kvaliteten kan sikkert variere fra en leverandør til en annen.JOW skrev:
Det viktigste er nok å kontrollere hvordan platene oppbevares (og det gjelder alt trevirke). Jo tørrere og mer beskyttet, desto bedre. Si hva man vil om Bauhaus, men mye av deres platemateriale oppbevares innendørs i varme, i motsetning til f.eks. Byggmax hvor det står under tak utendørs.
I de tester jeg har lest så var det like stor forskjell på bra/dårlig plate som mellom Spon/OSB
Altså en bra sponplate er bedre enn en dårlig OSB...
En bra sponplate var heller ikke langt fra en kryssfiner (husker dog ikke hvilken type kryssfineren det var)
-Så jeg kjører på sponplate, men kotter der jeg skal henge tyngre ting, skap eller lignende.
Altså en bra sponplate er bedre enn en dårlig OSB...
En bra sponplate var heller ikke langt fra en kryssfiner (husker dog ikke hvilken type kryssfineren det var)
-Så jeg kjører på sponplate, men kotter der jeg skal henge tyngre ting, skap eller lignende.
jtl: ok
Enda en detalj, en sponplate er i prinsippet homogen da det er små spon som er sammenlimte og pressede.
En OSB er jo store spon som er sammenpresset, dermed kan det jo variere mye mellom forskjellige områder på en og samme OSB-plate, avhengig av hvordan det slumper seg i kvalitet på de enkelte sponene.
Eller kan og kan, jeg vet at det er så, det kjenner man når man skruer at det er forskjellig tungt/seigt.
Enda en detalj, en sponplate er i prinsippet homogen da det er små spon som er sammenlimte og pressede.
En OSB er jo store spon som er sammenpresset, dermed kan det jo variere mye mellom forskjellige områder på en og samme OSB-plate, avhengig av hvordan det slumper seg i kvalitet på de enkelte sponene.
Eller kan og kan, jeg vet at det er så, det kjenner man når man skruer at det er forskjellig tungt/seigt.