37.073 lest ·
32 svar
37k lest
32 svar
Dra skruer i OSB - gjengekrøll.....
Side 1 av 3
Alle hyller unisont OSB for at det er så bra å sette bak gips da man kan skru i det. Jeg holder på og snekrer, og nå og da tar man en skrappebit OSB når man bygger noe. Dessverre synes jeg ikke at den er spesielt bra å skru i. Jeg synes at man ofte drar "gjengpaj" når man skal skru i OSB. Hva gjør jeg feil? Særlig 4 mm skrue er vanskelig å få til å feste godt i OSB.
Osb er ikke det beste å skru. Kryssfiner er bedre, men også mye dyrere. Med Osb bak må man skru forsiktig for å ikke rive opp Osb-en. Men det er mye bedre enn bare gips. Men hvis man skal feste tunge ting, ville jeg satt kortlivat eller kryssfiner. Osb er mer for vegglamper, små hyller, bilder, veltbeskyttelse for møbler og andre småting man vil sette opp.
Som sagt kan OSB ikke sammenlignes med plywood men med riktig skrue og forsiktighet så duger det utmerket. Velg en så grov skrue som mulig og ikke for lang. Kjører du med skrutrekker så vær forsiktig. Selv om momentet kan justeres så kan det være for mye selv på laveste.
Planlegger jeg å henge tunge ting bak en vegg så setter jeg K-Plyfa, for eksempel da jeg reiste veggen der TV'en skulle henge i forrige leilighet, resten av veggen ble med OSB da det på det meste skulle opp en krok eller et bilde.
Det går an å skru i OSB, men som andre sier, er det mest for småting samt at veggene blir stivere og føles mindre hule.
Det går an å skru i OSB, men som andre sier, er det mest for småting samt at veggene blir stivere og føles mindre hule.
Enig. Hvor mange bygg er ikke utført med "billig" OSB bak gips på stålstendere i alle vegger?!MathiasS skrev:
På det henges så alt, vaskeservant, hyller, div interiør, osv... Hvorfor skulle det slutte å fungere akkurat nå?
Tror mer at det avhenger av skrutalent og feil skrue-valg!
Renovator
· Gävleborg
· 8 193 innlegg
Ja, også jeg synes det føles ganske ukjent at OSB skulle være dårlig å skru i.
//Patrik
//Patrik
Jeg har skrudd opp kjøkken og tunge hyller og annet i OSB... Det man må tenke på er riktig lengde på skruen. For å skru opp en metallbit med 1mm tykkelse på en OSB/gipsvegg, må man tenke på at gjengene skal ta i OSB-en når det er maks skrudd inn. For eksempel, en 4,2x42mm skrue har et ganske langt område nærmest hodet uten gjenger, så da er det risiko for at alle gjengene havner bak OSB-platen.
Dra-styrken er ikke så mye dårligere enn kryssfiner!
Dra-styrken er ikke så mye dårligere enn kryssfiner!