Hei,

long time reader, first time poster.
Har søkt og søkt og funnet en del informasjon, men ingenting definitivt.

Jeg skal bygge en pergolakonstruksjon på terrassen med dimensjonering at den skal klare et fremtidig lett tak i snøsone 2 om vi bestemmer oss for det.

Hele regelverket vil være 45x195 c24 trykkimpregnert i samme nivå med hverandre stående på 3 stk 115x115 trykkimpregnerte limtrestolper. Så langt alt godt. Begge bærbjelkene vil også være 45x195.
Hele konstruksjonen omtrent 8x3,7 m med 10 stk bjelker mellom bærbjelkene.

Den indre bærbjelken vil festes mot fasaden med konstruksjonsskruer (essve et-t) i bjelkene.
Deretter er tanken at bjelkene skal festes i indre bærbjelken. Det er her problemet begynner. Jeg vil helst slippe stygge bjelkesko.

Jeg tenker skruesikring. Ifølge denne bør det holde, men det ser ut til å være svært få som bruker det.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172298&fileOId=4459596

Tenker også på utsnitt á la 50/50 eller lignende, men det ser vanskelig ut å få til. Også en 45x45 i underkant og utsnitt i bjelken har vært i tankene, men rent estetisk er det ikke tiltalende og det samler smuss og vann. Simpson strong tie har jo sine skjulte bjelkebærere også, men det virker som for mye småarbeid.

Noen som har andre ideer som jeg kunne få del av? Eller tror dere skruesikring med essve et-t 8,2x130 ville fungere?

Mvh
Pirkete

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Den enkleste løsningen på problemet med stygge balkesko er pene balkesko. Slike kan man relativt enkelt lage av flatstål. En vanlig løsning er en 45x45 regel skrudd fast i den indre bjelkelag som man deretter legger bjelkene på (utskårne). Ulempen er at man svekker bjelkene på et sted der de helst ikke skal svekkes. I hvert fall bør man regne på det. En tredje variant er å skru fast en form for stålprofil i bjelkelagets underside som bjelkene kan ligge på uten utskjæring.

Ulempen med skråskruing i en slik situasjon er den dårlige presisjonen.

Takk for velkomsten og svaret!

Jo, jeg har jo også tenkt i den retningen med 45x45 og urjack. Men jeg tror ulempene med litt dårligere bæreevne og smuss-/vannsamlingsproblemer veier tyngre.

Ifølge treveiledningen skal det finnes noe som heter "bjelkesko med innsatt stålplate og gjennomgående dybler.", men jeg klarer ikke for alt i verden å google frem et produkt man kan kjøpe. Kunne man bruke en enklere vinkeljern i stedet som base og skråsikre? Da burde man få minimalt med bjelkesko-følelse, men likevel presisjon og holdbarhet?

https://www.traguiden.se/konstrukti...and-mellan-balk-och-pelare/svetsade-balkskor/

C

J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Enkleste løsning på problemet med stygge bjelkesko er pene bjelkesko. Slike kan man relativt enkelt lage av flatstål. En vanlig løsning er en 45x45 regel skrudd fast i indre bærelinje som man så legger bjelkene på (urjackede). Problemet er at man svekker bjelkene på et sted hvor de helst ikke bør svekkes. I alle fall bør man regne på det. En tredje variant er å skru fast en form for stålprofil i bærelinjens underkant som bjelkene kan ligge på uten urjackning.

Ulempen med skråskruing i et slikt tilfelle er den dårlige presisjonen.

Kan ikke bjelkene ligge oppå bjelkelaget? Så finnes det jo balkesko som har sin folding innover, da synes den jo litt mindre.

Jeg tror ikke at de finnes å kjøpe uten at de må lages i hvert enkelt tilfelle, noe som ikke trenger å bli hysterisk dyrt. Det gjøres veldig mange avanserte bygg med limtre, ikke minst i land som Sveits og Tyskland. Det er mulig at du kan finne noe på det tyske markedet. Bjelkesko med innfelt stålplate og gjennomgående dymler kunne blitt veldig pent.

Nei og det av rent estetiske grunner. Definitivt ikke praktiske..

P Plutus skrev:
Kan ikke reglene ligge oppå bæringen? Så finnes det jo bjelkesko som har sin brett innover, da synes den jo litt mindre

Jo, sett på dem også. Dessverre er de ikke utendørs klassifiserte.

D daugaard skrev:
sjekk ut [lenke]

Google på "balkenschuhe" så får du mange svar. Tyskeide kjeder som Hornbach og Bauhaus kanskje kan ta inn produkter fra det tyske markedet?

Hmm, jeg får børste støv av skoltysk og sjekke. Takk!

J justusandersson skrev:
Jeg tror ikke at de finnes å kjøpe uten at de må produseres i hvert enkelt tilfelle, noe som ikke trenger å bli hysterisk dyrt. Det gjøres veldig mange avanserte bygg med limträ, ikke minst i land som Sveits og Tyskland. Det er mulig at du kan finne noe på det tyske markedet. Balksko med inslisset stålplate og gjennomgående dymlinger kunne blitt veldig stilig.

Det nærmeste jeg kommer virker det som:
https://www.strongtie.se/products/detail/andtrabeslag/517
(de andre fra strong tie krever minst 60mm bred sag så jeg nå også)

Aluminium, burde jo funke også utendørs selv om de sier klasse 2?
Klarer ca 700kg, hvilket jo er nok for meg.

Ingen på nettet i Sverige som selger såklart og 150 Euro for 11 stk fra Tyskland.

Jaja, vi får se. Takk for alle tips iallfall!

Løfter tråden for et lignende (samme?) problem. Har vurdert å skrus en skrå vinkel på lektene mot bæringen, men nøler siden det virker risikabelt og vanskelig å skru med for eksempel Essves konstruksjonsskruer (selv om det ser ut til å være fullt mulig). Er det noen som har tips på hvordan man kan gjøre en skjult (eller pen) innfesting mot bæringen? Balksko går vel(?) bort siden det heller noen grader utover, dessuten er jo limtreet 42 mm. Som dere ser på bildet, er det ikke rom for å legge lektene på bæringen. Jeg skal ha et plasttak når alt er ferdig. Stammen blir i limtre: bæring 56x270 og taklekter 42x180.
3D-tegning av en trestamme festet til en mursteinsvegg, med en person i døråpningen og en stående takbjelke i forgrunnen.

A
Bozz50 Boussard skrev:
Løfter tråden for et lignende (samme?) problem. Har vurdert å skråskruve lektene mot bæringen men nøler da det virker risikabelt og vanskelig å skru med f.eks. Essves konstruksjonsskruer (selv om det ser ut til å være fullt gjennomførbart). Er det noen som har tips på hvordan man kan lage en skjult (eller pen) innfesting mot bæringen? Balksko går vel(?) bort når det heller noen grader utover, dessuten er limtræet 42mm. Som dere ser på bildet så finnes det ikke rom for å legge lektene på bæringen. Jeg skal ha et plasttak når alt er ferdig. Stammen blir i limtre: bæring 56x270 og taklekter 42x180.
[bilde]
Når jeg skulle bygge et sånt tak for noen år siden hadde jeg ingen balksko hjemme, og jeg orket ikke dra og kjøpe. Så vi boret og skrudde i alle bærebjelkene med lange skruer fra "baksiden", altså fra den siden som er mot fasaden. Vi fikk altså en ganske stor tung konstruksjon, omtrent som en vegg, som vi reiste opp og så stemplet og skrudde fast i fasaden.

Vet ikke om jeg ville gjort det igjen, jeg ville ikke blitt plaget av balksko, så jeg hadde nok dratt og kjøpt. :)

Men det holdt, noe som ble bevist da det hadde samlet seg *skikkelig* med våtsnø på taket og et sted der vi hadde litt for stor spennvidde på den åpne delen hadde bøyd seg ned som en banan 30 cm... Jeg måkte bort snøen og den delen reiste seg og ble rett og fin igjen. Og "skruene fra baksiden" holdt fint også.

Sist redigert av en moderator:
Mulvaden skrev:
Når jeg skulle bygge et sånt talk for noen år siden så hadde jeg ingen bjelkesko hjemme, og jeg orket ikke å dra og kjøpe. Så vi boret og skrudde i alle bærende bjelker med lange skruer fra "baksiden", altså fra den siden som sitter inn mot fasaden. Vi fikk altså en ganske stor tung konstruksjon, omtrent som en vegg, som vi reiste opp og så stokket og skrudde fast i fasaden.

Vet ikke om jeg ville gjort så igjen, jeg ville ikke latt meg forstyrre av bjelkesko, så jeg hadde nok dratt og kjøpt dem.:)

Men det holdt, noe som ble bevist når det hadde samlet seg *skikkelig* med bløtsnø på taket og et sted hvor vi hadde litt for stor spennvidde på den åpne delen hadde bøyd seg ned som en banan 30 cm... Jeg måket bort snøen og den delen gikk opp og ble rett og fin igjen. Og "skruene fra baksiden" holdt fint også.
Takk for svaret. Jeg vurderer å lime og skru en 45x70 på den bærende bjelken som takbjelkene hviler på. Disse bjelkene er limtre som har dimensjonen 42x180. Bjelkeskoene er jo 45mm...

A
Ja, det blir nok bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.