Tenkte å bygge meg et arbeidsbord (enklest mulig ca. 160x80) som skal stå ute i all slags vær. Er det mulig å bygge i tre? Problemet er jo å finne en plate som tåler vær, kan man forsegle etter montering med ferniss? Hva fungerer som platemateriale, MDF, plywood...? Går det an å forsegle?
Eller er det bare å gi opp og kjøpe et dyrt bord som ikke er tilpasset mine behov?
Gjerne bilder, tegninger hvis dere har bygd et selv.
Slå sammen et av trykkimpregnert trevirke og uten noen behandling. Skru terrassebordene fra undersiden og sørg for å ha en skruelengde slik at du kan slipe oversiden noen ganger. F.eks. modell rasteplassbord men du hopper over sittebenkene, hvor enkelt som helst å bygge og får stabile ben.
Slå sammen en av trykt virke og uten noen behandling. Skru skivtrallen fra undersiden og sørg for å ha en skruelengde så du kan slipe oversiden noen ganger. F.eks. modell rasteplassbord men du slipper sittebenkene, hvor enkelt som helst å bygge og får stabile ben.
[bilde]
Ikke så verst faktisk. Selv om det er første forslaget hittil så er det jo veldig bra. Tror nesten jeg skal vurdere å gå for det. Takk! Er det vanlig trykt 28x120 rett igjennom?
Bygg ben/rammen i 45x70 eller 45x95 så blir det stabilt. Til bordet ville jeg brukt 45x”valfri bredd”. Da kan du slipe ned overdelen et antall ganger så den holder seg plan og glatt.
Om man ikke vil bygge selv er jo ferdige pallben og en lastpall i ønsket mål en enkel og ganske billig løsning på robust arbeidsbord som tåler å stå ute.
Bygg ben/ramen i 45x70 eller 45x95 så blir det stabilt. Til bordet ville jeg ha brukt 45x”valgfri bredde”. Da kan du slipe ned oversiden et antall ganger slik at den holder seg plan og glatt.
Om man ikke vil bygge selv er jo ferdige pallben og en lastpall i ønsket mål en enkel og ganske billig løsning på robust arbeidsbord som tåler å stå ute.
Om man ikke vil bygge selv er jo ferdige pallben og en lastepal i ønsket mål en enkel og ganske billig løsning på robust arbeidsbord som tåler å stå ute.
Dels det, men er det tre finnes muligheten til enkelt å feste f.eks. en städ. Det gjør ingenting om man tilfeldigvis kjører sagen i platen. Vekten har jeg ikke sjekket, men det bør jo være litt tyngde for stabiliteten.
Forrige sommer bygde jeg et arbeidsbord som kan brukes som vanlig hagebord når renoveringene er ferdige. Jeg prøver derfor å ikke sage i det. Understellet er bygget av 45x95, oppå ligger det 28x120.
Jeg bygde også et mindre som senere kan brukes som plantebord, understellet er bygget av 45x45 og oppå ligger det 22x95 om jeg husker riktig.
Forrige sommer bygde jeg et arbeidsbord som kan brukes som vanlig hagebord når renoveringene er ferdige. Jeg prøver derfor å ikke kjøre sagen i det. Understellet er bygget av 45x95, på toppen ligger det 28x120.
[bilde]
Jeg bygde også et mindre som senere kan brukes som plantebord, understellet er bygget av 45x45 og på toppen ligger det 22x95 om jeg husker riktig.
Forrige sommer bygde jeg et arbeidsbord som kan brukes som vanlig hagebord når renoveringene er ferdige. Jeg prøver derfor å unngå å kjøre sagen i det. Understellet er bygd av 45x95, oppå ligger det 28x120.
[bilde]
Jeg bygde også et mindre som senere kan brukes som plantingsbord, understellet er bygd av 45x45 og oppå ligger det 22x95 om jeg husker riktig.
[bilde]
Hvordan har du festet beina med de liggende imellom? Skråskrudd bare? Ingen synlige skruer👍