Dette hører vel ikke til vanligheten. Men vi skal bygge et hus i barnas rom der som har en trapp å gå opp for, og deretter har de hvert sitt "rom" til høyre henholdsvis venstre side. Vennligst se bildet nedenfor.

Jeg trenger litt hjelp. Veggen i vanlige rommet har osb og deretter gips. Min tanke er:

- ytterramme som skrus fast i vegg med stående 70x45 stamme (1.5 + 4.8 + 1.5 m)
- søyle 70x70 (0.8m høy) ved trapp for å holde opp tverrgående stamme
- bjelkelag stående 145x45 to stykker (4.8m) som holdes opp av bjelker ved seng og stående ramme (B)
- bjelkelag mot langvegg fastskrudd stående 70x45 (tett mellom skruv)

Min største tvil er 145x45, vil den være nok? Ved f.eks. bygging av terrasse pleier man å bruke 60cm c/c om man har 145x45 stamme. Nå har den c/c 2.1 0.5 2.1. Alternativt gå opp i stammen, eller sette flere søyler? Kanskje også da trenger jeg å gå opp i bjelkelagets dimensjon. Det vil også finnes bjelkelag for tak med lignende konstruksjon hvor de samme søyle vil bære opp tyngden.

Jeg vil gjøre dette med forsiktighet, og dimensjonerer heller opp enn å risikere at dritten kollapser :)

Håndtegnet skisse av et hus med barnesenger, trapp og grind, med mål og notater om bærebjelker og tak.

Sist redigert:
Hrm, ser ut til at jeg ikke kan fjerne bilder fra innlegget, det skal bare være ett bilde der :)

Redigert: nå er det bare ett bilde der takket være hjelp av et annet medlem :)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.