Hei.

Håper noen kyndige her kan være behjelpelig med dimensjonering av en limtredrager.
Trengs det tegning kan det ordnes, men jeg håper at min beskrivelse er tilstrekkelig.

Åpning av innervegg, fra en gavl og 5400 mm inn i huset. Følgelig antar jeg at en drager på ca 5600 mm kreves for å inkludere opplag.

Huset står i snøsonen 1,5.

Det er et 1,5 etasjes hus, innredet loft, isolert tak med betongtakstein (bygd på begynnelsen av 90-tallet)
Rommet rett over den tenkte drageren er soverom.

Bjelkelaget er 45x170 mm, og er sammenbundet med takbjelker på kneloftet i en typisk 90-graders trekantkonstruksjon. Bjelkelaget er cc600 mm, takstolene er cc1200 mm

Bredden på huset er 6400 mm.
Avstanden til bærende vegg fra yttervegg er 3700 mm og således 270 mm på den andre siden. Veggen er altså ikke sentrert i huset.
Bredden på loftet, altså rommets overflate er 4200 mm.

Legger ved et halvdårlig og eksempelbilde for å bedre forklare.-

Takknemlig om noen har kunnskap eller et program for å regne det ut. Svenskt Trä-dimensjonering strekker seg dessverre ikke lenger enn 5000 mm limtredragere.

Ha en fin kveld =)

• Skisse av husets trekantede takkonstruksjon med mål for avstander: 640 cm totalbredde, med innvendige mål 370 cm og 270 cm fra bærebjelker.
B Bredare skrev:
Hei.

Håper noen kyndige her kan være behjelpelige med dimensjonering av en limtrebjelke.
Om nødvendig kan tegning ordnes, men jeg håper min beskrivelse er tilstrekkelig.

Åpning av innervegg, fra ene gavlen og 5400 mm inn i huset. Således antar jeg at en bjelke på ca 5600 mm kreves for å inkludere opplag.

Huset står i snøsone 1,5.

Det er et 1,5-plans hus, innredet overetasje, isolert tak med betongtakstein (bygd tidlig på 90-tallet).
Arealet rett over tenkt bjelke er soverom.

Bjelkelaget er 45x170 mm, og er satt sammen med takbjelker på katteloft ifølge typisk 90-graders trekonstruksjon. Bjelkelaget er cc600 mm, takstolene sitter cc1200 mm.

Bredden på huset er 6400 mm.
Avstanden til bærende vegg fra yttervegg er 3700 mm og således 270 mm på andre siden. Veggen er altså ikke sentrert i huset.
Bredden på overetasjen, altså rommets areal, er 4200 mm.

Legger ved et halvdårlig og eksempelbilde for å bedre forklare.

Takk om noen har kunnskap eller programm for å regne det ut. Svenskt Trä-dimensjonering strekker seg dessverre ikke lengre enn 5000 mm limtrebjelker.

Ha en fin kveld =)
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/

T Tompafix skrev:
[lenke]
Takk, men som jeg skrev i min beskrivelse så kan man på den siden ikke angi større lengder/åpninger enn akkurat 5000 mm. Således fungerer ikke den for meg.

B Bredare skrev:
Takk, men som jeg skrev i min beskrivelse så kan man på den siden ikke angi større lengder/åpninger enn akkurat 5000 mm. Således fungerer ikke den for meg.
Sry leste slurvete 🙃

• Haha
Bredare
  • Laddar…
Lurrig bjelke. For å få en pekepinn om størrelsen som trengs kan du bruke tabellen som finnes her for limtre bjelker:
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
- Hvis du antar en egentyngde bjelkelag på cirka 0,50 kN/m2 (50 kg/m2) og nyttelast i henhold til norm på 2 kN/m2 (200 kg/m2)
- Anta at av de 6.4 meterne så går cirka 1.25*4.2/2 = 2.7 meter av lasten på bjelkelaget direkte til bjelken
- Da får du en dimensjonerende last på cirka (1,2*0,50+1,5*2)*2.7 = 9.5 kN/m legg til litt snø og annet som kommer fra taket og bjelkelaget, så er du sikkert oppe i 12-15 kN/m.
- Fra tabellen, kan du lese av at 78x540 er tilstrekkelig for 12 kN/m.
- Men med tanke på at denne tabellen er basert på deformasjonskrav for tak (L/300), samt ingen reduksjoner fra ustabilitetsproblemer, samt ingen hensyn til vibrasjoner, så må du sikkert øke noen størrelse, kanskje til rundt 2 stk 78x495.

Som sagt, dette er bare en grov anslag. Håper du finner noen som kan hjelpe deg mer utførlig.

Takk for tipset. =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.