Har vanskelig for å finne dimensjoneringsverktøy, noen tips evt. noen kunnskapsrike her som kan gi råd om dimensjoner av limtre?

Skal ta opp hull for en skyveparti på 7,60m
Skyvepartiet (Hajom) har 2 bærende søyler og tenkte å sette ytterligere bærende søyler 90x90 limtre rundt partiet.

Sjekket træguiden men ble ikke klok på om jeg trenger å gå opp på så høye bjelker som 90x360/90x405. Hvis så, har jeg ikke plass mellom partiet og innertaket.

Skyvepartiet har jo som sagt to bærende søyler så bredden blir jo ikke 7,6m mellom søylene…kanskje tar i for mye.

Bjelken kommer til å bære viken fra 6 takstoler c/c 120 med en spennvidde på 8m (fagverkstakstoler/W-takstoler), snøson 1 (vestre Skåne)

Med vennlig hilsen / Joakim

• Diagram av byggkonstruksjon som viser en avvekslingsbjelke og støttebjelker, brukt for å illustrere dimensjonering av limtredeler.
  • Stor stue med tre vinduer og utgang til terrasse, omgitt av frodig grøntområde. Tekst markerer parti på 7,60 x 2,10 m.
  • Teknisk tegning av et skjutelement med mål og spesifikasjoner, inkludert glassbredde og høyde samt detaljer om håndtak og stolper i aluminium.
Hvis du kan ta hånd om lasten fra takstolene på en annen måte kan du redusere bjelkedimensjonen betydelig. Det kan skje på loftet ved at de bæres opp av en annen bjelke der, men det kan bli en komplisert operasjon i seg selv. Alternativt kan du jobbe med doble bjelker side om side. Det er vel en yttervegg så du kan jo ha en ytre og en indre bjelke som tar halvparten av lasten hver, kanskje til og med en tredje mellom dem men da taper du kanskje for mye i isolasjon. En stålbjelke som bærer takstolene og en mye tynnere trebjelke for innfesting av skyvepartiet er en annen variant. Tenk kreativt!

• Liker
Slt
  • Laddar…
Partiet er 215mm dypt, så det er klart nok plass til å legge en bredere bjelke enn 90, men håper at jeg kan redusere dimensjonen til mindre enn 90x360 siden partiet som sagt har bærende søyler.

Helt riktig å tenke kreativt, et alternativ for meg er å legge avvekslingen på loftet mot takstolene. Jeg har ganske lett tilgang til loftet siden det bare sitter dekkpanel på kortsiden. Dog må jeg rive en masse hyller (og regelverk til hyllene) hvis jeg velger det alternativet.

Hvis jeg likevel trenger de større dimensjonene av limtre som egentlig ikke får plass, må det bli en stålbjelke, men den blir virkelig tung og risikoen for arbeiderne betydelig når den skal monteres.

Jeg hadde gjerne fått litt hjelp med dimensjonering av limtrebjelke som sagt som første alternativ.

W wasseng skrev:
Partiet er 215mm dypt så det er klart plass til å legge en bredere bjelke enn 90, men håper at jeg kan gå ned i dimensjon til en lavere enn 90x360 da partiet som sagt har bærende søyler.

Helt riktig å tenke kreativt, et alternativ for meg er å legge avvekslingen på loftet mot takstolene. Kommer til loftet ganske lett da det bare sitter dekkbord på kortsiden. Men jeg må rive en masse hylleplan (og rammeverk til hyllene) hvis jeg velger det alternativet.

Om jeg allikevel trenger de større dimensjonene av limtre som ikke egentlig får plass, må det bli en stålbjelke, men den blir skikkelig tung og risikoen for bygningsarbeiderne betydelig når den skal monteres.

Hadde gjerne fått litt hjelp med dimensjonering av limtredrager som sagt som første alternativ.
Men hva er maks fri spennvidde? Det er jo det som dimensjonerer. De bærende søylene i partiet skal vel bære last!?

L largab skrev:
Men hva er maks fri spennvidde? Det er jo det som dimensjonerer. De bærende søylene i partiet skal vel bære last!?
Ja, nettopp, de skal bære last.
Hvis jeg tolker tegningen riktig er det 3790mm mellom de to bærende søylene i partiet, så antar at det = fri spennvidde.

Hvis jeg sjekker treguiden, så holder kanskje en 90x180 limtrebjelke... men dette er virkelig ikke min ekspertise...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.