Hei!
Jeg har en båt som jeg ønsker å slippe å bygge dekkstativ for hvert år og slippe å bære presenninger.
Jeg har fått tillatelse fra båtklubben min til å bygge en talthall. Båten er ca. 13,5 x 4 m og er 4 m fra bakken til det høyeste punktet på dekk.
Det finnes ferdige talthaller å kjøpe blant annet fra Dancover, men for størrelsen jeg ser på blir rørene til stativet veldig grove og tunge.
Vi har flere i klubben som har bygget tilsvarende i tre, men de er ofte ment å demonteres hvert år og er dermed en lettere konstruksjon.
Min tanke er at konstruksjonen skal tåle å stå oppe året rundt og jeg skal ikke trenge å måke snø og lignende.
Hallen er totalt 5m bred og 15m lang og det er 4m opp til takfoten.
Tanken er at hele konstruksjonen skal dekkes i første omgang med lettere presenning. På sikt investere i PVC-presenning i stedet.
Teltet skal stå i Stockholm-området.
Jeg har laget vedlagte tegninger og har tenkt følgende dimensjoner på treverket:
Tak
Jeg vet at min nåværende tegning er klart overdimensjonert, men jeg er usikker på hvordan/hvor jeg kan forenkle konstruksjonen.
Mine tanker er følgende:
dobbelt 45x120 som stolper i stedet for tre
Takstoler cc 120 i stedet for cc90
stående 45x70 for de liggende spredte panelene i taket for å kompensere for større avstand mellom takstolene
Ja, det er nok mye enklere å bestille fra Dancover. Men ikke like moro. Pluss at jeg tror en skikkelig dimensjonert konstruksjon i tre holder bedre. Men jeg vil ikke at den skal være "for" overdimensjonert.
Problemet er at det krever truck for å få av teltet fra lastebilen. Teltet kommer i i kolli på totalt 1800 kg. Vi har ingen truck på båtklubben dessverre. Hvis de skal laste om i Stockholm til en kranbil var det ytterligere 5000 kr.
Pluss at siden det blir veldig grove rør, så blir det ganske tungt å bygge.
Prisen på mitt bygg avhenger av hvilken kvalitet på presseninger jeg kjøper. Kjøper jeg bedre vanlige presseninger så blir prisen ca 30.000. Kjøper jeg PVC så blir det omtrent samme pris som å bestille fra Dancover.
Takhellingen som jeg har tegnet på er 35 grader. Dancover har bare 30 grader.
Selv om man kan akseptere en ganske stor nedbøyning av takstolenes høyben i dette tilfellet, synes jeg at 45x120 er for svakt. Jeg foreslår 45x145 i stedet på c/c 1200 mm. Hvordan ville veggstolpene komme i forhold til takstolene når disse har 1200 mm c/c?
Det er nok med 2 stk 45x120 om du monterer dine kortlingar på halvhøyde. Avstivingen i den svake retningen er avgjørende for hvor stor last stolpene kan ta. Å ha takstoler og stolper på c/c 1200 mm blir ryddigere.
Hva slags båt er det forresten?
Hadde selv en mahogni-seilbåt, 10,15x2,05 m og til den kjøpte vi en gammel tretak + nye PVC-presenninger.
Neste båt var 11,00x2,20 men den var i plast og fikk nøye seg med en japanpresenning over cockpiten.
Det hele er en avveining av hvor morsomt du synes det er å kjøpe grovt virke og hvor morsomt du synes det er å spikre fagverk. Hvis du for eksempel bytter kortlingene i veggene til to kryssstag i hvert fag går det sikkert bra med enkle 45x145 i stolpene. Bygger du takstolene i w eller enda bedre ww fagverk kan du gå ned i dimensjon der også. Det er den frie lengden på bjelken som gjør den svak og høyden i bøyleplanet som gjør den sterk.
Med tanke på problemet med å få presenningstak på regelverk til ikke å danne sjøer (vært der, tømt det iskalde vannet, løftet ut isklumpene, men noen t-skjorte fikk jeg aldri) hadde jeg elleve ganger av ti kjøpt billigste takplasten til taket og billig presenning til vegger hvis det skal spares penger. Kan til og med tigge sammen småskadet presenning fra båtgranner siden den ikke trenger å være helt tett til siden.
Har en del erfaring med dekkstillas. Det du skisserer og rådene du har fått er dyre og overdimensjonerte. Riktignok enkelt og gøy jobb (som å reise en husstamme) men, ærlig talt, er det fornuftig å bygge så det går an å gå på taket...
Du har vindlast og snølast å ta hensyn til. Det er de to kreftene som knekker teltet. Vindlasten motvirkes ved at vinden ikke får tak. At presenningene er festet på en fornuftig måte. At teltet er tungt nok til ikke å velte eller løfte/tippe.
Snølast er litt mer utfordrende. Delvis står strategiene i motsetning til de som håndterer vindlast. Takvinkler under 45 grader gjør at snøen blir liggende. Det enkleste er å bygge så bratt at den rett og slett ramler av før det blir noen last. Høyde gjør til gjengjeld teltet vindfølsomt. Rase inn eller velte... det er spørsmålet.
Stillaset skal også være pent så ikke øynene blør på forbipasserende.
Har et forslag til semipermanent stillas som løser både vind- og snølastproblemet.
Sveise gavler/rammer i armeringsjern (svart). Rør er selvfølgelig lettere men vekten vil vi ha for å tynge ned bygget. 12mm jern burde holde. 8mm til fagverket. Male med rustbeskyttelse. Beregne en ramme hver fjerde meter ca. Sveise bjelkesko for å feste lengdegående planker (rødt). Når stommen er reist. Kryss av ordentlig (også rødt).
Neste steg er å sette et antall takbuer av totoms PA-slange (grønn) tvers over teltet. Cc mindre enn 80. De dras utenpå men endene festes innenfor den midtre lengdegående planken.
Billige hvite Japanpresser settes nå opp langs sidene (disse kan spikres). Hvitt for å slippe inn lys. Billig fordi alle skader og dumheter vil skje i lav høyde og det skal være enkelt og billig å bytte.
Deretter dras de dyre pressene over taket. Viktig at denne ikke spikres. Er stommen velgjort er det ingenting som stikker ut og sliter. Mye bedre da å tillate bevegelser slik at pressen kan bøye seg i vinden. Bruk alle maljer og knytt fast med elastiske bånd. Tilpass lengden slik at den går over gavlen tilstrekkelig for å kunne knyttes med samme elastiske bånd mot det indre jernet.
Det vil trenges flere presser på lengden. Overlappe fra den dominerende vindretningen.
Om det skal bli pent avhenger helt av hvor rett det er. Legg all mulig omsorg på avveining og utstikking. Som en bonus holder pressene veldig mye lenger om de ikke bøyer seg.
Mvh Findus
PS. Glemte en forklaring. PV-slange er så stiv at den uten videre holder ut en presse, men myk nok til å bevege seg og fjære rundt når det blåser. Det gjør at all snø ramler av til tross for at det er helt rett langs toppen. Skulle det bli for mye lokalt, bøyer slangen seg og snøen faller ned. Deretter retter den seg opp igjen. Elastiske bånd sikrer at pressen alltid er så stram den kan være. Det hjelper også til. En konstruksjon med buer gjør teltet så lavt som det kan bli. Det er en fordel når det gjelder vindlasten. DS
PPS. PA-slange kan slisses opp langs med og tres på rammene av armeringsjern så det ikke er noen skarpe kanter noe sted under pressen. DS
Jeg merker meg at noen trådskrivere har valgt å stå opp i otta for å skrive innlegg, noe som tyder på at emnet engasjerer.
Jeg er enig i at en anvendelse av vanlig elastisitetsteori kan føre til en viss overdimensjonering, men det er vanskelig å vite hvor man skal sette grensen. W-takstoler sparer ikke treverk i dette tilfellet siden det da kreves en underramme og flere skråstag. 45 graders takhelling er i de fleste tilfeller optimalt.
TS design har noen stabilitetsmessige svakheter. I en stolpekonstruksjon trengs det diagonaler i alle vegg- og takplan. Også i åpningen (når båten er på plass). Når det gjelder stolpene er støtten i den svake retningen det som bestemmer bæreevnen. Med to kortlinger (eller krysstag) i sidelengs kan man gå ned til 45x95. Forankring i bakken er naturligvis helt avgjørende for at teltet skal bli stående. Dets orientering i forhold til den vanligste vindretningen likeså.
Hva er det for en båt forresten?
Hadde selv en mahogni-seilbåt, 10,15x2,05 m og til den kjøpte vi et gammelt treskjul + nye PVC-presenninger.
Neste båt var 11,00x2,20 men den var i plast og fikk nøye seg med en japanpresenning over cockpiten.
Båten er en eldre Bavaria 41 som brant i maskinrommet for ca 7 år siden. Deretter er det en båtbygger på Orust som har i løpet av 6 år renovert den på fritiden. Vi kjøpte den i fjor. Den har samme planløsning som tidligere men et helt annet utseende innvendig.
Krysstag mellom hver stolpe hadde jeg nok tenkt meg samt i begge gavlene.
Jeg skal sette meg ned og oppdatere tegningen basert på deres kloke råd!
Stor takk!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.