Holder på å skissere opp mitt entrétak i Sketchup og har laget mine takstoler med 45x120 virke, men lurer på om det ikke er litt i overkant for mine behov og lurer på om ikke 45x95 er tilstrekkelig.
Forutsetninger:
Entrétak størrelse: 2.4 meter bredt og 1.5 meter dypt med 27 graders helling.
Har for øyeblikket en liten "farstu" som går ut ca 30 cm fra huskroppen som den innerste stolen vil være plassert på. Også hammarbåndene vil bli forankret lengst inn i den del.
Lengst ut vil dette bæres opp av to stolper i 70x70 trykkimpregnert virke forankret i betongtrapp.
Takbekledningen vil bestå av fantomplåt.
Bør jeg bruke 45x120 eller holder det med 45x95 til strukturen?
Den minste dimensjonen mitt takstolsprogram kan beregne med er 120x45. Og det er ikke mulig å få lengre cc mellom takstolene enn 1200mm.
Men hvis jeg beregner med snølastzone 3, 2,4 meter spennvidde, 300mm fot, cc1200 mellom takstolene og lett takbekledning, så utnyttes 120x45 i overrammene til 74%.
Du angir i din profil v:a götaland, som sjelden har mer enn 2 i snølastzone. Så samme beregning, men snølastzone 2 gir 51% utnyttelse av tømmerets bæreevne. (Og å gå ned til 45x95 gir betydelig lavere bæreevne enn 20% mindre ...)
Men med cc1500 mellom takstolene så øker jo lasten og utnyttelsen.
Skal jeg se strengt på saken bør du enten bruke 120x45 i overrammene og to takstoler med 1500mm cc. Eller 95x45 og tre takstoler med 750cc. I begge tilfeller ligger du ganske OK i dimensjoneringen.
Bruker du høyt konstruksjonsklassifisert trevirke (C30, C24, C18) kan du også bruke smekrere dimensjoner. Jeg har beregnet på C14, dvs fint rett trelast uten overdreven mengde kvist eller vankanter osv.
Jeg er ingen konstruktør, så du får ta dette for det det er ... Men selv ville jeg uten tvil våget å bruke disse anbefalingene.
Jeg har tenkt meg 3 stoler med 750cc.
Hvorfor jeg tenkte meg 95 i stedet for 120 er vel mest for håndteringens skyld, enklere å bære opp med en 95-takstol. Prisen blir jo nesten det samme som du skriver.
Ja, jeg synes det burde klare seg med 45x95.
Man må ikke glemme at bøyningsmotstanden = b*h[SUP]2[/SUP] /6 (om jeg nå ikke tar feil!)
Så halverer man høyden så reduseres bæreevnen med 75 %, osv.
Men med cc750mm og znøson trolig på 1 eller 1.5 så blir det sikkert bra med 45x95.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.