Hei! Har lett i forumet og funnet mange tråder om dimensjonering av bjelker, men ikke helt noen hvor man diskuterer store punktlaster. Ber imidlertid om unnskyldning på forhånd hvis det er slik at jeg har oversett noe.
Så, det jeg vil gjøre.
Jeg har en haug med trestokker. De ligger oppå en ramme som er 4000 mm lang, 2000 mm bred og 500 mm høy. Stokkene er 3500 mm lange og ligger tvers over rammen, så de stikker ut ca 750 mm på hver side. Rammen er full på lengden, dvs. stokkhaugen fyller de 4000 mm og når drøyt 2000 mm opp fra rammen der den er høyest.
De aller største stokkene er 800 mm i diameter, men de fleste er ca. 400-500 mm. Regner man vekten på den aller største stokken, blir det maks 1500 kg.
Jeg vil ha en løftetalje med en tømmerklave som tar opp en stokk om gangen og flytter den til en sag hvor jeg sager den opp til planker.
Dette er utendørs, ingen tak. Har 3-fas strøm på stedet via en byggsentral.
Jeg har tanker om å bygge litt tak rundt sagen for regnbeskyttelse osv. og et lite lager, men vi snakker ikke om noe som kan bære den typen last.
Mitt spørsmål er hva jeg kan bruke for å bære løftetaljen. Den trenger å kunne gå langs hele haugen med trestokker (4000 mm) og minst 2000 mm til for å kunne komme over stokkhyllen på sagen og tillate 1000 mm foran sagen for en vogn som tar imot sagede planker. Så, 6000 mm langt.
Min tanke er å ha støtte på hver side og en lang (6000 mm) bjelke. Men hva for bjelke? I-bjelke av stål er det vanlige, men hvilken type bjelke trenger jeg for å klare 1500 kg dynamisk punktlast på 6000 mm spenn? Er stål beste alternativet? Hva om limtre? Eller kanskje en "box beam" laget av trelekter? I så fall, hvilken størrelse? Er det et alternativ å la taljen henge fra en vaier mellom to søyler?
Har også tenkt om jeg kan forkorte de 6000 mm ved å legge inn flere støtter. I så fall skulle de støttene trenge tilstrekkelig avstand for at stokkene skal kunne komme gjennom (kan evt. rotere dem litt når jeg har heist dem opp). Men spørsmålet er om det virkelig er økonomisk, det ville jo trenges veldig mange støtter for å endre dimensjoneringen som kreves på bjelken, og ettersom vi snakker punktlaster må egentlig hver støtte klare maks punktlast.
Råd? Tanker?
Så, det jeg vil gjøre.
Jeg har en haug med trestokker. De ligger oppå en ramme som er 4000 mm lang, 2000 mm bred og 500 mm høy. Stokkene er 3500 mm lange og ligger tvers over rammen, så de stikker ut ca 750 mm på hver side. Rammen er full på lengden, dvs. stokkhaugen fyller de 4000 mm og når drøyt 2000 mm opp fra rammen der den er høyest.
De aller største stokkene er 800 mm i diameter, men de fleste er ca. 400-500 mm. Regner man vekten på den aller største stokken, blir det maks 1500 kg.
Jeg vil ha en løftetalje med en tømmerklave som tar opp en stokk om gangen og flytter den til en sag hvor jeg sager den opp til planker.
Dette er utendørs, ingen tak. Har 3-fas strøm på stedet via en byggsentral.
Jeg har tanker om å bygge litt tak rundt sagen for regnbeskyttelse osv. og et lite lager, men vi snakker ikke om noe som kan bære den typen last.
Mitt spørsmål er hva jeg kan bruke for å bære løftetaljen. Den trenger å kunne gå langs hele haugen med trestokker (4000 mm) og minst 2000 mm til for å kunne komme over stokkhyllen på sagen og tillate 1000 mm foran sagen for en vogn som tar imot sagede planker. Så, 6000 mm langt.
Min tanke er å ha støtte på hver side og en lang (6000 mm) bjelke. Men hva for bjelke? I-bjelke av stål er det vanlige, men hvilken type bjelke trenger jeg for å klare 1500 kg dynamisk punktlast på 6000 mm spenn? Er stål beste alternativet? Hva om limtre? Eller kanskje en "box beam" laget av trelekter? I så fall, hvilken størrelse? Er det et alternativ å la taljen henge fra en vaier mellom to søyler?
Har også tenkt om jeg kan forkorte de 6000 mm ved å legge inn flere støtter. I så fall skulle de støttene trenge tilstrekkelig avstand for at stokkene skal kunne komme gjennom (kan evt. rotere dem litt når jeg har heist dem opp). Men spørsmålet er om det virkelig er økonomisk, det ville jo trenges veldig mange støtter for å endre dimensjoneringen som kreves på bjelken, og ettersom vi snakker punktlaster må egentlig hver støtte klare maks punktlast.
Råd? Tanker?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I mine øyne virker det som at du trenger en form for talje? Ser man på det som et statisk problem, holder det å dimensjonere for en punktlast på balkens midt, siden nedbøyningen vil bli størst der. Når punktlasten så flyttes nærmere balkens opplagsender, vil nedbøyningen minske. I stål bør det holde med en HEA 160 bjelke. I limtre 90x315 mm. Så gjelder det å få det stabilt i alle retninger.
Takk!J justusandersson skrev:I mine øyne virker det som at du trenger en form for telfer? Ser man på det som et statisk problem, så er det nok å dimensjonere for en punktlast på bjelkens midt, ettersom nedbøyningen vil bli størst der. Når punktlasten deretter flyttes nærmere bjelkens oppleggsender, vil nedbøyningen minske. I stål bør det være nok med en HEA 160 bjelke. I limtre 90x315 mm. Deretter gjelder det å få det stabilt i alle retninger.
Ja, det er hva jeg tenkte, var bare uklar på dimensjonene. Limtre 90x315x6000 mm koster ca. 1700 kr hos Byggmax, det er egentlig ikke så ille. Spørsmålet er om jeg finner en løpevogn som klarer en 315 mm høy bjelke, men i verste fall kan jeg lage "hyller" med 45x95 mm utenpå limtrebjelken og montere løpevognen der.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp med dimensjonering av HEA-bjelke ved tilbygg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Dimensionering/antal plintar till balkong?
Altan & Uteplats -
Dimensjonering av bjelker til skjermtak
Dimensjonering av bjelke til bjelkelag
Dimensjonering av stålbjelke til pergola
Bygningsfysikk