hei

Planlegger å fjerne en bærende vegg midt i huset og sette opp en bjelke i stedet.

Sett rundt på nettet og brukt div kalkyl prg.

Hvor mye nedbøy er akseptabelt?
en Limtre 90*450 gir en nedbøy på 3mm

Hvis man skal erstatte limtre med I-bjelke, hvilken av verdiene skal man se på Ix eller Wx?

Husets bredde 8260
Åpningsbredde 3500
1.5 etasjer

Man pleier å regne med at spennet/400 er akseptabel nedbøyning.
Når du beregner nedbøyning, er det Ix som du skal bruke.

ok...

har kikket litt på hustegning og tenkt ;)

Det peneste blir om bjelken + gips er maks 105mm, noe som gir en bjelkebredde på ca 80mm...

Det utelukker IPE og HE bjelker (tror jeg), skal sjekke kkr og se om det holder, ellers kan man jo legge 2 stk kkr oppå hverandre og sveise dem sammen...

Beregninger mottas gjerne! ;)

Bor i Stockholm og har et 1,5-planshus bygget i 1975. Husets bredde er ca. 8m.

Har nettopp fjernet hjertetveggen med en åpning på 3600 mm. Har brukt en limtrebjelke med målene 315*115mm. Beregningene er gjort av en konstruktør.

Bare som et eksempel...

Mvh

PCLarsson

ok..ifølge online prg ville jeg klare meg med 90*315, noe som ville få plass hvis jeg bruker 6.5mm gips på siden. Men man vil jo gjerne overdimensjonere :)

prøver fortsatt å regne på kkr profiler
en kkr 160*80*6 veier bare litt mer enn limtredrager og har et Ix = 8360 sammenlignet med 90*315 limtre som har Ix=2344.......................

Men hvilken last skal man regne med, på et 1.5-plans hus i Skåne med tunge takpanner.....

Hvorfor skal du ha gips?

Mal limtrebjelken i samme farge som det øvrige, eller hvorfor ikke hvitt...

H
gta324 skrev:
ok..ifølge online prg skulle jeg klare meg med 90*315 hvilket skulle få plass om jeg tar 6.5mm gips på senere. Men man vil jo gjerne overdimensjonere :)

prøver fortsatt å regne på kkr profiler
en kkr 160*80*6 veier bare litt mer enn limtrebjelke og har et Ix = 8360 jmfr med 90*315 limtre som har Ix=2344.......................

Men hvilken last skal man regne med, på et 1.5 plans hus i Skåne med tunge takstein.....
Dine tall stemmer ikke. Ta hjelp av en konstruktør.
F.eks. en limtrebjelke har et tverrmoment på 90*315^3/12=23441 cm^4
En VKR 160*80*6,3 har 917 cm^4.
Din last får jeg til ca 65000N om du har en nedbøyning på 3mm med en 90*450. Hvordan skulle en 90*315 få mindre nedbøyning???? Får med mine beregninger ca 9,5 mm i nedbøyning.
EN VKR160*80*6,3 får ca 20 mm.
Det mangler info om hvordan randbetingelsene ser ut.

Tiger79 skrev:
Hvorfor skal du ha gips?

Maler laminatbjelken i samme farge som det øvrige, eller hvorfor ikke hvitt...
sant, vært innsnødd på stålbjelke :)

hokanp skrev:
Dine tall stemmer ikke. Ta hjelp av en konstruktør.
F.eks. en limtrebjelke har et yttröghetsmoment på 90*315^3/12=23441 cm^4
En VKR 160*80*6,3 har 917 cm^4.
Din last får jeg til ca 65000N om du har en nedbøyning på 3mm med en 90*450. Hvordan skulle en 90*315 få mindre nedbøyning???? Får med mine beregninger ca 9,5 mm i nedbøyning.
EN VKR160*80*6,3 får ca 20 mm.
Det mangler info om hvordan randbetingelsene ser ut.
En 90*315 ville ikke fått mindre bøyning, det var minste bjelke i henhold til ber.prg for limtrebjelke (med 8mm nedbøyning)

Sant at en VKR har betydelig lavere yttröghetsmoment, vet ikke hvordan jeg tenkte/så :blushing:

65000N Lurer på hvor kraftig VKR man trenger da?

Sist redigert:
Ikke glem å sjekke om fundamenteringen tåler punktlasten...
(Samme last, men på mindre område)
-Vet ikke hva slags fundamenttype du har?

bygget på torpargrunn så det ligger en fet betongbjelke under som står på søyler, skal krype under og se om støttene havner på søyler eller om de havner midt imellom isf fund jeg på støtte opp også den, men da tar jeg nok hjelp av firma....

bilde på hvorfor vi (les samboeren) ikke vil ha bredere bjelke enn maks 105mm, veggene er jo 96 men noen mm ser hun nok ikke :rolleyes:

• Skissemessig tegning viser gulvkonstruksjon med betongbjelke på torpargrund, pil indikerer bjelke som skal fjernes 3,5m, samt justeringsmuligheter for bredde.
Mikael_L
Takstolprodusenten regnet ut en bjelke for oss.
Spennvidde på lastbærende bjelkelag (dvs full spennvidde minus knevegger) er ca 6,5 meter.
Bjelkens lengde 7200mm lagt på tre støtter, med 3300 henholdsvis 3800 mm brede fag.
Reaksjonen på midtpilaren ble ca 65kN og 20 kN på de i endene.
Nedbøyningen ble maks 3,4mm i korte faget og 9mm i lange faget med en LT40 115x315 som ble valgt av takstolprodusenten.

Alt ifølge det beregningsgrunnlaget jeg har fått.

Tenk også på hvordan de ganske store kreftene som føres ned via bjelkens opplegg skal håndteres.
Har du en tilstrekkelig sterk plate/gulv/grunnsåle i krypkjelleren for dette?

edit: Skriver man sakte, rekker andre først ... ;)

Blir LT balk.

90*360 men da taper jeg i høyde
115*315 men hvordan bygger man inn den og "stolper" så det blir pent?!
kan man sette en 115*315 på 90*90pelare?

janwide
Moelven har bra dimensjoneringsprogram gratis på sin hjemmeside.

• Liker
Snappe
  • Laddar…
sjekket det og har 2 stk bjelker å velge mellom se innlegg ovenfor...

ps kjører du cam..o?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.