Jeg har en annen tråd, men vender meg til denne forumdelen og håper å få hjelp med hvilke bjelkedimensjoner jeg trenger til taket på en type "amerikansk" veranda.
Den eksisterende rammen som ligger på søyler er ca. 6,2m x 3,8m. Vil også ha et overheng på 40-50 cm. Bjelken er 225x90 limtre.
Snøsone 1,5-2,0 (nord for Stockholm).
Jeg etterstreber en helling på 14 grader, men det vil bli et kompromiss der.
1. Kortside på bildet har en spennvidde på 3,6m. Trenger jeg en søyle til der det nå sitter en rekkverksstolpe?
2. Når jeg fortsetter med taket, kan jeg bruke 225x90 limtre (som jeg tilfeldigvis har en del av) på de takåsene jeg har markert røde nedenfor, og resten 225x45 lekter C24?
Ville det i så fall kreve cc60?
De diagonale bjelkene vil ha en spennvidde på kanskje 4,4 m.
Jeg har vanskelig for å anvende TreGuidens tabeller på denne typen tak.
Ja den pdf-en hjelper litt.
På sid. 32-33 kan man lese at en 90x225 limtredrager klarer 9,29 m fri lengde ved cc 120 i snøsonen 2.
Det høres ut som jeg kan bruke det til diagonalbjelkene i taket mitt. Det som gjør meg usikker er at et antall bjelker skal jo festes i de to diagonalene. Slik:
Om man vil at takfallet skal være det samme i alle retninger, så må takflatene være like lange framover som til sidene. Ettersom dybden på verandaen i dette tilfellet er noe større enn halvparten av dens bredde, kreves en liten mønetopp hvis dette kravet skal opprettholdes. Jeg synes det er en unødvendig formalitet. En litt lavere takvinkel foran kommer ikke til å merkes. Diagonalene bør derfor trekkes til midtpunktet. Diagonalene blir da ca. 4,75 m lange og bør heller være 90x270 hvis taket ikke skal bli for tungt. 90x225 duger nok til de kortere bjelkene.
Om man vil at takvinkelen skal være den samme i alle retninger, så må taksidene være like lange fremover som til sidene. Ettersom dybden på verandaen i dette tilfellet er noe større enn halvparten av dens bredde, kreves en liten møne øverst hvis dette kravet skal opprettholdes. Jeg synes det er en unødvendig formalitet. En litt lavere takvinkel foran vil ikke merkes. Diagonalene bør derfor trekkes til midtpunktet. Diagonalene blir da ca. 4,75 m lange og bør heller være 90x270 om taket ikke gjøres altfor tungt. 90x225 er nok for de kortere bjelkene.
Hei Justus,
Takk for at du tar deg tid til å svare.
Ja, jeg har fått bedre forståelse angående takvinklene. Dessverre har vi festet oss ved en flat del på toppen, det vil si å ikke trekke sammen diagonalene. Jeg innser at forskjellene i takvinkel utover/til sidene øker. Det jeg ser på nå er 10° utover og knapt 14° til sidene. Er det dumt?
Uansett, jeg går opp til 90x227 på diagonalene. Er det dumt å skjære ut 45 mm ute ved søylene, slik at alle åsene kommer på samme nivå på oversiden? Kanskje kan forsterke litt med skrulimt finér i verste fall?
Så må jeg bestemme meg for hvordan alt skal festes i veggen. Det er 6 cm plankvegg (som jeg vel må skru i) pluss 2x45 kryssavreget tilleggsisolering. Min snekkerkompis synes jeg skal feste en bjelke ordentlig utenpå eksisterende panel, som jeg skrur åsene i. Deretter en tykkere bjelke under som åsene hviler på. Hva synes du om det?
Du mener 90x270? Fire graders forskjell i takvinkel er vanskelig å oppfatte. Derimot bør man ikke gå ned til altfor lave vinkler siden det påvirker valget av takmaterial.
Det er alltid bedre å bygge på de nedre bjelkene enn å jacka ur, selv om 45 mm av 270 er ganske marginalt.
Man bør lage innfestingen slik at eksponert panel kan byttes. Det trengs en form for platetekking som går inn bak panelet og som beskytter overgangen mellom vegg og tak.
Du mener 90x270? Fire graders forskjell i takvinkel er vanskelig å oppfatte. Derimot bør man ikke gå ned til altfor lave vinkler siden det påvirker valget av takmateriale.
Det er alltid bedre å bygge på de lavere balkene enn å hakke ut, selv om 45 mm av 270 er ganske marginalt.
Man bør gjøre innfestingen slik at eksponert panel kan byttes. Det trengs en form for blikktak som går inn bak panelet og som beskytter overgangen mellom vegg og tak..
Yes, 90x270 selvfølgelig.
Jeg har en anerkjent dyktig blikkenslager som i disse dager kommer og sier hvordan han vil ha det.
Jeg har skåret ut panelet og (etter bildet) festet en solid regel med fransk inn i plankveggen. Så fester jeg åsene ordentlig i reglen samt, om det går, noen skruer direkte inn i planket. Kanskje sikre med en vinkeljern.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.