Hei!
Tenkte bare å høre hvilke erfaringer dere har med dimensjoneringen av yttervegger.
Hvis man har en spennvidde på 11 m på takstolene, klarer man seg med 145*45 stående stendere da? Det kommer til å være både liggende og stående bjelkelag. Snøsone 1.5 tror jeg, Skåne. Enetasjes hus.
Så på en tabell på byggforsk tror jeg det var, og ifølge den skulle det gå greit. Men hva sier dere?
Mvh
Tenkte bare å høre hvilke erfaringer dere har med dimensjoneringen av yttervegger.
Hvis man har en spennvidde på 11 m på takstolene, klarer man seg med 145*45 stående stendere da? Det kommer til å være både liggende og stående bjelkelag. Snøsone 1.5 tror jeg, Skåne. Enetasjes hus.
Så på en tabell på byggforsk tror jeg det var, og ifølge den skulle det gå greit. Men hva sier dere?
Mvh
Det er litt risikabelt å svare når du spør "klarer man seg...". Det blir litt som at man blir ansvarlig for din holdbarhet. Så selv om det høres helt OK ut, tør ingen love deg at det holder.
Men jeg kan i alle fall si at jeg har bygget med 145-regler, og det har ikke rast ennå. Dog var det huset 9 meter bredt. Men jeg hadde ikke nølt selv om huset hadde vært to meter bredere. Men det er min beslutning for mitt hus.
Men jeg kan i alle fall si at jeg har bygget med 145-regler, og det har ikke rast ennå. Dog var det huset 9 meter bredt. Men jeg hadde ikke nølt selv om huset hadde vært to meter bredere. Men det er min beslutning for mitt hus.
Bredden er vel mer kritisk for takstolenes konstruksjon enn ytterveggens.
Om en stolpe/regle ikke kan bøye seg eller vri seg, dvs er helt låst i konstruksjonen, og du laster på vekt rett ovenfra, da skal det mye til før den gir etter. Hvor mye vet jeg ikke, så jeg byr ikke på noen tall.
Om en stolpe/regle ikke kan bøye seg eller vri seg, dvs er helt låst i konstruksjonen, og du laster på vekt rett ovenfra, da skal det mye til før den gir etter. Hvor mye vet jeg ikke, så jeg byr ikke på noen tall.
andersmc: Takk for svaret!
Og forstår hva du mener, men du trenger ikke være bekymret, har ikke tenkt å holde deg ansvarlig om det raser
Skal etter hvert ta kontakt med en form for "konstruktör", men ville bare høre deres synspunkter om det!
Takk igjen!
Og forstår hva du mener, men du trenger ikke være bekymret, har ikke tenkt å holde deg ansvarlig om det raser
Skal etter hvert ta kontakt med en form for "konstruktör", men ville bare høre deres synspunkter om det!
Takk igjen!
C/c avstand bjelker blir 60 cm. Breieste vinduet kommer til å være rundt meteren. Har dog mine forhåpninger om at en liggende bjelke av 145 eller 195 vil klare det.
Taket vil bli shingeltak, altså lett tak.
Er det ingen andre som har bygget og vil dele sine dimensjoner på ytterveggene?
Takk til alle dere som har svart
Taket vil bli shingeltak, altså lett tak.
Er det ingen andre som har bygget og vil dele sine dimensjoner på ytterveggene?
Takk til alle dere som har svart
Jeg har bygget et toetasjes hus med frittbærende takstoler og tungt tak.
Spennvidden var 7m og jeg brukte 120x45 (c-c 60) stående stendere i henhold til treguidens tabell, og det fungerte utmerket.
Jeg vet at man ofte bygde toetasjes med "totom fire" før i tiden og det fungerte også, selv om det ofte ble knapt med isolasjon.
Jeg ville absolutt sovet godt i ditt tilfelle, treguidens tabeller har sikkerhetsmargin.
Spennvidden var 7m og jeg brukte 120x45 (c-c 60) stående stendere i henhold til treguidens tabell, og det fungerte utmerket.
Jeg vet at man ofte bygde toetasjes med "totom fire" før i tiden og det fungerte også, selv om det ofte ble knapt med isolasjon.
Jeg ville absolutt sovet godt i ditt tilfelle, treguidens tabeller har sikkerhetsmargin.
Gabbe1 skrev:Jeg har bygget et tobblinasjehus med fribærende takstoler og tungt tak. Spennvidden var 7m og jeg brukte 120x45 (c-c 60) stående stendere ifølge treguidens tabell og det fungerte utmerket.
Jeg vet at man ofte bygde toetasjes med "tvåtum fyra" før i tiden og det fungerte også, selv om det ofte ble knapt med isolasjon.
Jeg ville absolutt ha sovet godt i ditt tilfelle, treguidens tabeller har sikkerhetsmargin.
Sweet, takk for det svaret!
Toetasjes hus på 2*4? Kan det virkelig stemme? Imponerende!
Den største grunnen til at mange bygger med 45x170 eller 45x195 i yttervegg i dag er for å få plass til isolasjon. Og i tillegg blir det ofte 45mm innover å installere i, som også isoleres.
Min nabo som også han bygger/bygde i løsvirke brukte 45x120 stående og 45x120 liggende.
Enetasjes hus i vinkel.
Min nabo som også han bygger/bygde i løsvirke brukte 45x120 stående og 45x120 liggende.
Enetasjes hus i vinkel.
Det er en tilbygg dette gjelder, om det påvirker det noe?PCLarsson skrev:
Jeg hadde tenkt meg 145+45+45. Så liggende 45 på utsiden og liggende 45 på innsiden. Eller er det helt galematias tenkt?
Mvh