Jeg har en vegg til en sidevind/kattvind som jeg vurderer å flytte ut. Jeg har revet panelen på den ene siden for å se på konstruksjonen, og jeg kan ikke tro at den er bærende, men hva synes dere, kjære forum?
Veggen skal ikke fjernes, men flyttes 70 cm utover. Det er kun under 2 takstoler.
Hvis man ser på veggstolpene så er de ikke under takstolen, men spikret i siden. Hvis det skal være bærende, blir det vel ganske høye skjærkrefter på spikrene.
Stolpene er ca. 50x65 mm BxD, og takstolen 100x120-130mm BxD.
Det er ikke noen liggende regel under veggen, og ingen last på de stående stolpene. Det er mulig å stikke under et sagblad, til det treffer skråspikeren.
Et annet syn på veggstolpen. De har brukt en tynnere regel for å spikre fast glassullplaten.
Veggstolpene står ikke direkte på mellombjelkets bjelker, men litt ved siden av.
Øvrige data:
huset er bygd 1934
takvinkel 45 grader, A-formet takstol, CC 90-98 cm mellom takstolløp
veggen under 2 takstoler, totalt 280 cm, tenker jeg å flytte 70 cm utover, der (ny) støttebenvegg (høyde 80 cm) bygges av 45x220 C24.
på underetasjen finnes ingen vegg under kattvindveggen
Hva synes dere? Det kan vel umulig være bærende -- eller kommer det til å rase om jeg flytter de 2 veggstolpene?
De ser ikke ut til å være bærende... du hadde nok ikke kunnet stikke inn saga under stolpen om de hadde vært bærende. Hvis du har reglar som spenner under hele gulvet mellom veggene så bærer de med stor sannsynlighet gulvet i overetasjen.
Hvordan er takstolen konstruert og hvordan ser innfestningene ut? Hvor bredt er huset, med mer?
Takstolen danner en A, og hvis jeg ser her, så er konstruksjonen mest lik et rammeverk.
Forskjellen er at jeg ikke har noen sideramme ved ytterveggen, dvs. overrammen er festet direkte på hammerbåndet. Jeg har heller ikke noen skråstivere i kattvinden. Og jeg har ikke kattvinduer på alle sidene.
Huset er 8 m bredt.
Jeg har i mellomtiden forsøkt å finne en konstruktør som kan se på det, men har dessverre ikke lykkes. Ingen har tid, eller legger skambud (25.000 for å regne på det? :x Da overdimensjonerer jeg heller skikkelig).
Jeg tror ikke selv at de er bærende, men jeg er fortsatt veldig takknemlig for meninger.
den er ikke bærende, siden du har flere ting som viser tydelig at den ikke er bærende, og det finnes ingenting som tyder på at den er bærende. så du kan være rolig og flytte veggen.
Ser ikke ut til å være bærende, men det er litt rart at det ikke finnes noen støtte under overrammen.
Ja, men kanskje den ikke trengs.
På ca. 40% av overetasjens ene side finnes ingen sidevind. F.eks. der trappen går opp, og bak et lite toalett bygget en gang på 60-tallet. Men vi har en ark (original 30-tall) på motsatt side av toalettet, så kanskje denne avlaster på en eller annen måte.
mycke_nu skrev:
Hvor høyt sitter hanebjelkene?
Hanebjelkene sitter ca. 148 cm fra mønet, og ca. 220 cm fra underramme/mellombjelkelag. De er ganske solide, treverket har nøyaktig samme dimensjon som overrammen.
Slik ser det ut i en annen sidevind (uisolert, enkel bordvegg):
Dvs. samme sak. Stående regler direkte på gulvet, med kontakt til innerpanel spikret på overrammen, men igjen 20-30 cm "ved siden av" overrammen. Dessuten ingen liggende regel på tvers av mellombjelkelaget (om ikke den på en eller annen måte ligger under gulvet?).
Ja, veggene har i alle fall ikke vært bærende fra begynnelsen. Det kan jo ha blitt litt trykk på dem med tiden men det merkes når man begynner å sage i stolpene. Klemmer det så trykker taket på.
Ja, veggene har i alle fall ikke vært bærende fra begynnelsen.
Jeg tenker akkurat likt.
mycke_nu skrev:
Det kan jo ha blitt litt trykk på dem med tiden men det merkes når man begynner å sage i stolpene. Klemmer det så trykker taket på.
På taket ligger det takstein; undertaket er det opprinnelige stikke/spåntak. Altså ikke et særlig tungt tak. Så er det jo sånn at jeg "bare" vil flytte veggen 70 cm utover, ikke fjerne den.
Om man nå spikrer/skruer en 45x220 på hver side av overribba fra møne til hammerbånd, så burde det vel være fritt frem å flytte veggen?
Tegl er jo betydelig tyngre enn spon, men om veggen kun skal flyttes 70 cm så er 2 stk 45x220 sikkert langt mer enn hva som trengs. Dog er det smart med brede lekter siden du får plass med mer isolasjon.
Kanskje jeg ikke uttrykte meg klart. Taket er i dag (utenfra-inn) konstruert slik:
teglpanner
lekter
sticketak
lekter
takstol
innerpanel
Når taket en gang skal legges om blir sticketaket byttet til rupanel.
mycke_nu skrev:
men hvis veggen kun skal flyttes 70 cm så er 2 stk 45x220 sikkert langt mer enn hva som trengs. Dog er det smart med brede lekter siden du får plass til mer isolasjon.
Ja, som tidligere skrevet finner jeg ingen konstruktør i Nord-Skåne som vil hjelpe med en "sånn liten drittjobb", så derfor blir det nok overdimensjonering istedenfor. Og ja, det kan bare bli mer isolasjon -- i nåværende øyeblikk finnes ingen isolasjon i skråtaket :x:eek:
mycke_nu skrev:
Det kommer til å bli både varmt og sterkt!
Hehe... blir som het currysaus
Men om et par 45x220 er løsningen, hvordan gjør jeg da ved overgangen til hammerbåndet?
I dag passer overrama perfekt ned på hammerbåndet (A), men 45x220'n er jo bredere. Er det best å prøve å gjøre hammerbåndet litt bredere (B), eller skjærer man den nye lekt til (C)? Eller spiller det ingen rolle, og man kan gjøre som (D)?
Overgangen til hammarbandet spiller ingen rolle, gjør som det blir penest/enklest. (B) gjør det vel lettest å skru gipsen, eller hva som kommer hernest.
Overgangen til hammarbandet har ingen betydning, gjør det som blir penest/enklest. (B) gjør det vel lettest å skru gipsen, eller hva som kommer heretter.
Altså som jeg trodde.
Et tilleggsspørsmål, som kanskje er helt på villspor, men er det nok å forsterke overrammen kun der jeg skal flytte veggen? Formålet med forsterkningen er jo å hindre at overrammen knekker av takets tyngde.
Eller er det tvungent nødvendig at begge overrambene forsterkes?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.