Tror ikke dette spiller så veldig stor rolle samt er vanskelig å si at det skal være på en bestemt måte da det er for mange forskjellige faktorer som spiller inn ellers, men...
Jeg sitter og funderer på hvordan man skal gjøre med ytterhjørner der to yttervegger møtes.
En snekker jeg snakket med sa at man setter opp veggene uavhengig av hverandre. Det vil si, man bygger veggene c/c 600 og så setter man dem sammen bare ifølge dette bildet:
Men ved å forskyve den første c/c 600 regelen med bredden på den andre veggen så får man to vegger der man kan unngå å sage gipsplaten ifølge dette bildet:
Og skal man være helt riktig så må man ta hensyn til at gipsen skal havne på midten av regelen så derfor blir målene:
Noteringer til bildet:
1. Det finnes ingen ekstra regel for å unngå at man ikke har noe å spikre i fra innsiden siden dette er en vegg som ikke har noe direkte innenfor.
2. Gipsen antas å være 1200 eller 1197 brede.
Ved å gjøre slik, må du kutte isolasjonen i stedet, med mindre du vil bruke løsullsisolering?
Så ønsker du kanskje å gjøre som de aller fleste i dag og ha en treplate under gipsen... da bør skjøtene forskyves... så du slipper ikke unna med å tilpasse noen del av materialet.
Når vi uansett er inne på hammarband... jeg har sett folk plassere sine avvekslingsbjelker under hammarbandet på "innsiden" i stedet for på "utsiden". Finnes det noen fordel med det annet enn at man har mindre tre eksponert mot utsiden? Hvis man har en takstol som har en parallell horisontal bjelke, bør jo hammarbandet ta opp samme last uansett.
I mitt tilfelle har jeg paralleltak, så punktet der takstolene møter hammarbandet er jo på "utsiden". For så vidt med en kile, men antar at trykket er som høyest der.
Vanligst er nok at det stående Hammarbandet sitter innfelt på utsiden kan ha med at det blir litt enklere å isolere fra innsiden da man ikke har Hammarbandet som hindrer innsynen for å passe inn isolasjonen samt at man vil slippe å snu veggblokkene på spikbordet.
Men plasseringen ellers vet jeg ikke om det spiller noen rock n roll!
Set sistnevnte har jeg ingen anelse om men en kvalifisert gjetning er at om kilen sitter stramt og bra så blir det likverdig en utsparing som burde overføre lasten jevnt til hammarbandet uten noen punktbelastning.