Hei!
Jeg håper på råd og hjelp fra dere på dette forumet... Vi har kjøpt et hus på to etasjer fra 20-tallet som opprinnelig var et tofamilieshus med fire kakkelovner og vedovn. Nå er det dessverre bare en kakkelovn igjen. Planløsningen er komplisert både fordi det har vært et tofamilieshus og fordi skorsteinen går gjennom hele huset. Man må for eksempel fra gangen gå gjennom kjøkkenet for å komme inn i stuen.

Jeg ønsker å åpne opp planløsningen, men samtidig selvfølgelig forsøke å bevare 20-talls følelsen. Går det overhodet an å manipulere skorsteinen? Lage en åpning i den for eksempel, og fjerne en del? Jeg innser at man må gjøre likt i begge etasjene, samt at skorsteinen sannsynligvis er bærende med tanke på husets alder, og at den har betydning for husets ventilasjon og inneklima. Finnes det en smart og skånsom måte å modernisere og optimalisere planløsningen på?

Takk på forhånd!

Du må nok legge ut et bilde av eksisterende planløsning om du skal få noen hjelp.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

• Liker
Bikacapa
  • Laddar…
Tusan! Hvordan legger man til bilder???

Se lenger ned. Der står "Bifog filer til innlegget".

Jeg har ingen slik knapp, er nettleseren min for gammel? Jeg kan trykke på "infoga bild", men deretter må man angi url, og det har jeg ingen.

Du må bruke "utvidet svarsboks" for å se den knappen.

Her er plantegningen!

• Planløsning med romlabeler: spisestue, kjøkken, wc, hall, kontor, stue og peisovn, med trapp i sør.
Jeg hadde ønsket å flytte wc-en og slå igjennom skorsteinen der.

puff puff... og takk på forhånd...

Interessant tegning av murstocken som du la ved.
Men det er slik at en murstock ikke er en bærende del av huset, tvert imot, den skal være helt frittstående fra grunnen og hele veien opp hvis den er godkjent for bruk som skorstein til ildsted. Du må nok gjøre en vurdering, enten rive hele eller ingenting tror jeg.

Er den ikke bærende engang på et så gammelt hus? Går det an å få opp noen slags rør til kakkelovnen og en kosmetisk skorstein på taket om man river vekk den opprinnelige murstokkken?

skulle ikke røre murstocken - mye arbeid og penger for liten nytte.
"Kontor" kan jo omdannes til en finere, større, møblert entre med garderober, bokhyller o dylik med åpning mot stuen. Man slipper å gå gjennom kjøkkenet til stuen uten å rive skorstein
gaia

Det der er ingen skorstein, det er en hjertvegg med en eller flere integrerte skorsteinsrør. Og den er i aller høyeste grad bærende hvis det er et tjuetallshus. Gulvbjelkene i andre etasje er sannsynligvis festet i ytterveggen og deretter murt inn i hjertveggen. Bare der det er skorsteinsrør pleier det å være avvekslet slik at ingen tre kommer for nær et rør.

Mitt tjuetallshus er bygd akkurat likt, men med noen døråpninger gjennom hjertveggen, både i kjelleren, i første etasje og i andre etasje. I alle tilfeller er det avvekslet med bjelker over døråpningene som ligger i hjertveggens retning. I første og andre etasje er det trebjelker. I kjelleren har de gjort det mer robust – der er det jernbaneskinner murt inn i veggen over døråpningene!

Skal du lage hull i veggen er det noen ting å vurdere. Først og fremst at det ikke er noen rør akkurat der du lager hull. Det er jo ikke bare ildstedspiper i en slik vegg, men trolig også ventilasjonsrør for naturlig ventilasjon. De kan mildt sagt gå litt på kryss og tvers, inkludert flere grener. Deretter må veggen på sidene av din tiltenkte døråpning tåle å bære den bjelken du avveksler med over døråpningen – ingen rør for nær døren heller med andre ord. Kan du bare oppfylle dette ser jeg ingen problemer med å lage hull – det finnes jo hus bygd på denne måten som har hull i hjertveggen "i original". Men utførelse og dimensjonering vil jeg ikke foreslå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.