Ved bytte av panel på garasjen oppdaget jeg at ca. 3-5 cm av svillen i tilknytning til en stender ved garasjeporten er skadet av råte.

Denne delen lå begravd i våt jord og er veldig fuktig.

Spørsmålet er hva jeg gjør nå? Min tanke er å bytte mine nåværende 2 porter til en bred port om ca. 2-3 år. Så da kunne jeg bytte ut en større del av svillen for å få bort all råte.

Men frem til da tenkte jeg at jeg graver bort all jorden og fyller opp med singel som drenerer bort vann bedre med et lite fall bort fra veggen og holder det tørt. Før jeg fyller opp lar jeg det være åpent så det får tørke ordentlig, og så oljer jeg det.

Hva sier folket?

Garasjevegg med råttent treverk ved bakken, omgitt av grus og steiner. Skadet stender i kontakt med fuktig jord.
Rødfarget bord ved garasjeport med råteskade på syllen. Grus og verktøy på bakken. Bygningsmaterialer på gulvet inne i garasjen.

Hugg/sag bort det dårlige/råtne. Se'n saller du i friskt virke, som du legger på tykk tjærepapp mot bakken.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Hugg/såga bort det dåliga/ruttna. Se'n salar du i friskt virke, som du legger på tykk tjærepapp mot bakken.
Er det noe jeg virkelig bør gjøre nå? Eller kan det klare seg 2 år til om jeg bare passer på at det er luftet og tørt fra og med nå?

P pennybridge skrev:
Er det noe jeg virkelig bør gjøre nå? Eller kan det klare seg 2 år til om jeg bare sørger for at det er luftet og tørt fra nå av?
Nei, det vil nok ikke rase akkurat nå...

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.