Hei
Holder på å renovere en tilbygging på ca. 50m2 med kjeller oppført ca. 1982 med dekke i lettbetong ifølge vedlagte bilde. Celleplasten, sponplaten og plastfolien på oversiden har jeg revet bort, og i stedet tenkte jeg å legge et gulv med stendere og glassull mellom stenderne, og legge sporet sponplate med vannbåren gulvvarme som avsluttes med Bjelins 9mm Woodura treparkett.
Produsenten Bjelins (og alle andre produsenter for den delen) sier at jeg skal legge en dampsperre mellom gulvvarme og parkett (se vedlagte monteringsanvisning). Dette løser jeg i så fall med en foam med innebygd dampsperre (for eksempel Kährs Tuplex).
Problemet er at min konstruktør sier at dampsperren er helt unødvendig og til og med kan være en risikokonstruksjon som stenger inne fukt i konstruksjonen!?
Kjelleren er oppvarmet, men vil trolig alltid være noen grader kjøligere enn på bunnplanet, spesielt om sommeren uten tilleggsvarme. Jeg vet så mye at en dampsperre alltid skal være på den varme siden, men hvis den plasseres akkurat under parketten, er jo gulvvarmen under dampsperren varmere enn rommet over, hva er da den varme siden?
Er nå helt rådvill, så alle forslag, tanker, ideer, kunnskap osv. rundt dampsperrens eksistens eller ikke, samt plassering mottas med takk!
Holder på å renovere en tilbygging på ca. 50m2 med kjeller oppført ca. 1982 med dekke i lettbetong ifølge vedlagte bilde. Celleplasten, sponplaten og plastfolien på oversiden har jeg revet bort, og i stedet tenkte jeg å legge et gulv med stendere og glassull mellom stenderne, og legge sporet sponplate med vannbåren gulvvarme som avsluttes med Bjelins 9mm Woodura treparkett.
Produsenten Bjelins (og alle andre produsenter for den delen) sier at jeg skal legge en dampsperre mellom gulvvarme og parkett (se vedlagte monteringsanvisning). Dette løser jeg i så fall med en foam med innebygd dampsperre (for eksempel Kährs Tuplex).
Problemet er at min konstruktør sier at dampsperren er helt unødvendig og til og med kan være en risikokonstruksjon som stenger inne fukt i konstruksjonen!?
Kjelleren er oppvarmet, men vil trolig alltid være noen grader kjøligere enn på bunnplanet, spesielt om sommeren uten tilleggsvarme. Jeg vet så mye at en dampsperre alltid skal være på den varme siden, men hvis den plasseres akkurat under parketten, er jo gulvvarmen under dampsperren varmere enn rommet over, hva er da den varme siden?
Er nå helt rådvill, så alle forslag, tanker, ideer, kunnskap osv. rundt dampsperrens eksistens eller ikke, samt plassering mottas med takk!
Skriftlig instruksjon fra produsenten.D Deltaman skrev:
Noen andre "sier at".D Deltaman skrev:
Hvilken av disse velger man følger man? Velg selv, ville "noen på et forum" (jeg) kunne si
Selvfølgelig følger man normalt sett alltid en produsents anvisninger MEN deres eneste interesse er å beskytte sitt produkt slik at det ikke tar skade. En sertifisert konstruktør driver med og utformer fuktsikre konstruksjoner i hele bygninger og når man da har en motsetning så søker man kunnskap fra andre steder. Så takk for svar fra medlemmer med kunnskap om emnet.O skrev:
Vi monterer og har gjort det i sikkert tjue års tid alltid aldersbestandig plastfolie på det vannbårne gulvvarmen hvis man skal legge tregulv..D Deltaman skrev:Selvfølgelig følger man normalt sett alltid en produsents anvisninger, MEN deres eneste interesse er å beskytte sitt produkt så det ikke tar skade. En sertifisert konstruktør sysler med og utformer fuktsikre konstruksjoner i hele bygninger, og når man da har en motsetning så søker man kunnskap fra andre steder. Så takknemlig for svar fra medlemmer med kunnskap omkring emnet.
Du får spørre deg om hvem som står for kostnadene om noe går galt, tar din konstruktør på seg ansvaret for gulvet hvis kondensvann dannes?
Det du får tenke på er at det er ikke bare en produsent som beskriver dette, men stort sett alle, og da ville jeg stole mer på dem enn en enkelt konstruktør..
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Platta på mark - ångspärr under parkett trots uppregling?
Golv -
Välja underlagsfoam parkettgolv med/utan ångspärr
Golv -
Ångspärr under parkett vid golvvärme, var avsluta spärren?
Golv -
Dampsperre med gulvvarme under parkett i bjelkelag av tre
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Dampsperre/-brems under parkettgulv over garasje?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi